Digitale eengemaakte markt — portabiliteit van online-inhoudsdiensten

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op dinsdag 27 maart 2018.

Vragen en antwoorden

Wat is de doelstelling van de verordening?

Europeanen die in hun eigen lidstaat films, sportuitzendingen, muziek, e-boeken en games kopen of erop geabonneerd zijn, moeten daar ook toegang toe hebben als zij op reis zijn in een ander EU-land of daar tijdelijk verblijven. De verordening wordt op 1 april 2018 van kracht in alle EU-lidstaten.

Aan wie komen de nieuwe regels ten goede?

  • Consumenten die in de EU wonen beschikken over films, sportevenementen, muziek, e-boeken of games wanneer zij op reis zijn in andere EU-landen of daar tijdelijk verblijven.
  • Aanbieders van online-inhoudsdiensten kunnen hun abonnees grensoverschrijdende portabiliteit van online-inhoud aanbieden zonder de rechten voor andere gebieden, waar de abonnees tijdelijk verblijven, te hoeven kopen.

Om misbruik te voorkomen, worden de belangen van de rechthebbenden beschermd.

Moeten aanbieders dezelfde dienst aanbieden, ongeacht waar de abonnee op reis is? Hoe werkt dat bij video-on-demanddiensten als Netflix, dat in meerdere EU-landen actief is?

Aanbieders die tegen betaling online-inhoudsdiensten leveren (zoals online film-, tv- of muziekstreamingdiensten) moeten hun abonnees van dezelfde dienst voorzien, ongeacht waar de abonnees zich in de EU bevinden. De dienst moet in andere lidstaten op dezelfde manier worden verleend als in de lidstaat waarin de abonnee is gevestigd. Voor Netflix betekent dat bijvoorbeeld dat u overal in de EU toegang heeft tot dezelfde selectie (of catalogus) als u tijdelijk in het buitenland verblijft, dus net alsof u thuis bent.

De aanbieders kunnen hun gebruikers aanvullende opties bieden als die in het buitenland zijn, zoals toegang tot inhoud die beschikbaar is in het land waarin zij op reis zijn. De aanbieders mogen zelf beslissen of zij toegang tot lokale inhoud toestaan of in stand houden, bovenop hun verplichting in het kader van de verordening.

Is er wat betreft de tijd een beperking? Wat gebeurt er als iemand in het ene land woont en elke dag in een ander land gaat werken?

De verordening inzake portabiliteit gaat ook in op situaties waarin abonnees tijdelijk in het buitenland zijn. In de verordening staat daarvoor geen definitie. Bedoeld wordt aanwezig zijn in andere lidstaat dan de woonlidstaat. Er komen verschillende scenario's aan bod, waaronder vakantie en zakenreizen.

Het gebruik van portabiliteit wordt op geen enkele manier beperkt, op voorwaarde dat de gebruiker in een andere lidstaat is gevestigd. Aanbieders moeten hun abonnees inlichten over de precieze voorwaarden van hun aanbod in verband met portabiliteit. Als u bijvoorbeeld in België woont en daar een abonnement hebt op een muziekstreamingdienst tegen betaling, hebt u in de andere lidstaten toegang tot dezelfde muziekselectie als thuis in België.

Deze portabiliteit van uw online-inhoud geldt ook als u dagelijks in een andere lidstaat gaat werken, bijvoorbeeld in Frankrijk of Luxemburg.

Hoe controleren de aanbieders van inhoud het land van verblijf?

Aanbieders moeten nagaan waar een abonnee woont. Dat gebeurt bij het sluiten en verlengen van het contract.

Ze kunnen daarvoor informatie gebruiker die de abonnee heeft verstrekt. De verordening bevat een lijst controlemiddelen die mogen worden gebruikt, waarbij zo min mogelijk inbreuk wordt gemaakt op de privacy van de consument. Op die lijst staan bijvoorbeeld betaalgegevens, omroepbijdragen, internet- of telefooncontracten, IP-adressen en door de abonnee verstrekte adresgegevens. Aanbieders mogen niet meer dan twee controlemiddelen uit de lijst gebruiken. Bij de verwerking van gegevens moeten de gegevensbeschermingsregels van de EU altijd worden nageleefd.

Is de verordening ook van toepassing op gratis onlinediensten?

Aanbieders van gratis online-inhoudsdiensten kunnen kiezen of zij deze nieuwe regels zullen toepassen. Als zij dat doen en portabiliteit in het kader van de verordening toestaan, gelden voor hen dezelfde regels als bij diensten tegen betaling. Dat houdt dan in dat de abonnees moeten inloggen om wanneer zij tijdelijk in het buitenland zijn toegang tot inhoud te krijgen en deze te gebruiken, en dat de aanbieders moeten controleren wat de woonlidstaat van de abonnee is.

Hoe kunnen consumenten weten welke aanbieders van gratis onlinediensten ervoor gekozen hebben portabiliteit toe te passen?

Als aanbieders van gratis online-inhoudsdiensten besluiten gebruik te maken van de nieuwe portabiliteitsregels, moeten zij hun abonnees daarover informeren voordat zij die diensten leveren. De aanbieders kunnen die informatie bijvoorbeeld op hun website plaatsen.

Gelden de regels ook voor publieke omroepen? Kan ik naar BBC, Arte of andere omroepen kijken?

Tot de online-inhoudsdiensten die onder de verordening vallen, kunnen ook diensten behoren die door publieke omroepen worden aangeboden. Of een bepaalde omroep onder het toepassingsgebied van de verordening valt, hangt ervan af of aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • Consumenten kunnen op verschillende toestellen toegang tot de diensten krijgen en hiervoor is geen specifieke infrastructuur nodig.
  • De tv-programma's zijn toegankelijk voor abonnees van wie de woonlidstaat door de aanbieder is gecontroleerd.
  • De online-inhoudsdiensten worden tegen betaling geleverd of de aanbieder heeft besloten om op vrijwillige basis gebruik te maken van de nieuwe portabiliteitsregels.

Kan ik via een omroep in een ander land online films bekijken (bijvoorbeeld films van de Spaanse of Estse tv in België)?

Als een omroep die in uw eigen lidstaat online-inhoud levert onder de nieuwe portabiliteitsregels valt, kunt u naar uw inhoud kijken wanneer u tijdelijk in een andere lidstaat verblijft.

Toegang tot inhoud die wordt aangeboden in een andere lidstaat dan uw woonlidstaat valt echter niet onder de nieuwe portabiliteitsregels. Voor bepaalde tv- en radioprogramma's zou consumenten echter kunnen profiteren van de voorgestelde verordening inzake online-uitzendingen van omroeporganisaties en doorgifte van tv- en radioprogramma's waarover momenteel wordt onderhandeld. Hierdoor krijgen de omroepen en producenten een extra optie om grensoverschrijdende toegang tot meer programma's te geven (zie factsheet).

Hebt u voorbeelden van problemen die dankzij de verordening worden opgelost?

Consumenten hebben op reis of bij een tijdelijk verblijf in andere EU-landen vaak te maken met beperkingen: soms hebben ze geen toegang tot hun online-inhoudsdiensten, soms is die toegang beperkt. Vooral wanneer mensen voor korte tijd in het buitenland zijn, is het niet praktisch om een lokaal abonnement te nemen. Soms zijn hun favoriete film of series daar ook alleen beschikbaar in een andere taal.

  • Een abonnee van HBO Nordic die een film wil bekijken op vakantie in Italië, krijgt een bericht dat de dienst alleen in Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland beschikbaar is.
  • Een Franse gebruiker van de MyTF1-dienst voor films en series kan geen nieuwe film huren tijdens zijn zakenreis in Engeland.

Vaak kunnen gebruikers alleen de films bekijken die ze al eerder hadden gedownload.

  • Gebruikers van de Belgische filmdienst Universciné moeten eraan denken een gehuurde film te downloaden voordat zij op reis vertrekken. De Universciné-streaming en het downloaden van films zijn immers niet mogelijk in een ander land.

Deze problemen worden opgelost met de nieuwe portabiliteitsregels. Met de portabiliteit van abonnementen op online-muziekdiensten online-muziekdiensten (zoals Spotify en Deezer) en e-boeken zijn er minder problemen. Maar toekomstige beperkingen kunnen niet worden uitgesloten, en daarom zijn de nieuwe regels ook belangrijk voor deze diensten.

Valt de portabiliteit van online-abonnementen voor sportevenementen onder de nieuwe regels?

Ja, verschillende online-sportevenementen vallen eronder. Daartoe behoren diensten die een onderdeel zijn van online-inhoudsdiensten van betaaltelevisie (bijvoorbeeld streamingdienst als Zattoo in Duitsland), of wanneer sport een onderdeel is van een pakket van online-diensten (bijvoorbeeld Sky Go), en ook wanneer een sportorganisator een specifieke online-inhoudsdienst opzet.

Kunnen aanbieders iets aanrekenen voor portabiliteit?

Nee, volgens de nieuwe regels mogen aanbieders hun klanten of abonnees geen extra kosten aanrekenen voor het verlenen van grensoverschrijdende portabiliteit van hun inhoud.

Wat staat er in de nieuwe regels over een aanbieder die het aantal beschikbare muziektitels, films of games beperkt voor gebruikers die in het buitenland op reis zijn?

Abonnees van online-inhoudsdiensten tegen betaling en van gratis online-inhoudsdiensten waarvoor de nieuwe regels gelden, moeten dezelfde toegang hebben tot deze diensten wanneer zij op reis zijn als in hun eigen lidstaat. Dat betekent dat de dienst dezelfde kenmerken als thuis moet hebben: dezelfde inhoud op dezelfde soort en hetzelfde aantal toestellen, met dezelfde functies.

Alle acties die een aanbieder onderneemt om te voorkomen dat abonnees toegang krijgen tot een dienst of van die dienst gebruik te maken , terwijl die abonnees in een andere lidstaat zijn, bijvoorbeeld als de functies van die dienst worden beperkt, druisen in tegen de verordening. Dat houdt in dat de aanbieder de catalogi van muziek, films of tv-series waarover u op reis in een andere lidstaat beschikt, niet mag inperken.

Zijn de belangrijkste aanbieders van online-inhoud in technisch opzicht klaar om de nieuwe verordening met ingang van 1 april toe te passen?

De Commissie heeft intensief contact gehad met de belangrijkste aanbieders van online-inhoudsdiensten (zoals platforms voor tv-uitzendingen, films, muziek, sport enz.) die hebben laten weten dat de uitrol van de nieuwe portabiliteitsregels goed verloopt en op tijd zal zijn voltooid. Voor zover aanbieders problemen hebben ondervonden, zijn zij naar verluidt bezig deze te verhelpen. De Commissie blijft nauwlettend toezicht houden op dit proces.

De verordening is bindend voor diensten tegen betaling. Aanbieders van gratis inhoud kunnen ervoor kiezen de nieuwe regels toe passen, maar zij hoeven dat niet te doen. Sommige aanbieders hebben al aangekondigd de regels toe te passen (YLE in Finland en RTBF in België), en de Commissie verwacht dat anderen daartoe ook zullen overgaan nu de nieuwe regels van kracht zijn geworden.

Meer informatie

Factsheet

Persbericht

Travel with your digital subscriptions: Joint statement by the European Commission, the European Parliament and the Bulgarian Presidency of the EU

MEMO/18/2601

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail