Financiële diensten voor de consument: strengere verzekeringsregels om de slachtoffers van ongevallen met voertuigen te beschermen

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op donderdag 24 mei 2018.

De Europese Commissie i stelt vandaag voor om de EU-regels op het gebied van de motorrijtuigenverzekering te verstrengen om de slachtoffers van ongevallen met voertuigen beter te beschermen en de rechten van verzekeringnemers te verbeteren.

Het voorstel van vandaag zal ervoor zorgen dat de slachtoffers van ongevallen met voertuigen de volledige vergoeding krijgen waarop zij recht hebben, zelfs als de verzekeraar insolvent is. De herziene regels zullen ook garanderen dat verzekeringnemers die een verklaring betreffende hun schadeverleden uit een andere EU-lidstaat overleggen, op dezelfde manier worden behandeld als binnenlandse verzekeringnemers en daardoor mogelijk betere verzekeringsvoorwaarden genieten.

Valdis Dombrovskis, vicevoorzitter, bevoegd voor Financiële Stabiliteit, Financiële Diensten en de Kapitaalmarktenunie: "Met de voorstellen van vandaag zorgen we ervoor dat de slachtoffers van ongevallen met voertuigen in de toekomst beter zullen worden beschermd. Daarnaast zullen de verklaringen betreffende het schadeverleden van mensen die naar een andere EU-lidstaat verhuizen en daar een motorrijtuigenverzekering nemen, op dezelfde manier worden behandeld als die van binnenlandse consumenten. Dit is goed nieuws voor wie in de EU mobiel is en voor ons allen als EU-burgers."

Jyrki Katainen, vicevoorzitter bevoegd voor Banen, Groei, Investeringen en Concurrentievermogen: "De richtlijn motorrijtuigenverzekering ondersteunt de goede werking van de eengemaakte markt voor motorrijtuigenverzekering ten bate van chauffeurs en potentiële slachtoffers van ongevallen met voertuigen. We vergemakkelijken mobiliteit in de EU door de verklaringen betreffende het schadeverleden meeneembaar te maken. Voorts verbeteren we de toegang tot vergoeding van slachtoffers van ongevallen met voertuigen in geval van insolventie van een verzekeraar, en drijven we de strijd tegen onverzekerd rijden op."

Het voorstel tot wijziging van de richtlijn motorrijtuigenverzekering zal het ook gemakkelijker maken voor de autoriteiten om onverzekerd rijden te bestrijden. De minimumdekkingsbedragen van de motorrijtuigenverzekering worden in de hele EU gelijkgetrokken. Ten slotte wordt het toepassingsgebied van de richtlijn motorrijtuigenverzekering verduidelijkt na recente uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Het voorstel van vandaag is een ander vervolg op het actieplan financiële diensten voor de consument van de Commissie van maart 2017.

Voorgestelde wijzigingen van de huidige EU-regels op het gebied van de motorrijtuigenverzekering

De Commissie stelt de volgende wijzigingen voor:

  • Insolventie van een verzekeraar: Als de verzekeraar van het voertuig dat een ongeval heeft veroorzaakt, insolvent is, zullen de slachtoffers snel en volledig worden vergoed in hun lidstaat van woonplaats. In grensoverschrijdende situaties zal de financiële eindverantwoordelijkheid worden gedragen door de verzekeringssector van de lidstaat van herkomst van de verzekeraar, terwijl de slachtoffers snel kunnen worden vergoed.
  • Verklaringen betreffende het schadeverleden: De verzekeraars zullen verklaringen betreffende het schadeverleden die door een verzekeraar uit een andere lidstaat zijn afgegeven, op dezelfde manier moeten behandelen als verklaringen die binnenlands zijn afgegeven. Daardoor zou de verzekeringspremie voor burgers die in het buitenland verzekering kopen, voordeliger moeten worden en even hoog moeten zijn als voor binnenlandse consumenten.
  • Onverzekerd rijden: De bevoegdheden van de lidstaten in de strijd tegen onverzekerd rijden zullen worden versterkt. Dit zou moeten helpen om iets te doen aan het onverzekerd rijden waardoor de eerlijke chauffeurs hogere premies moeten betalen.
  • Minimumdekkingsbedragen: De EU-burgers zullen dezelfde minimumbescherming genieten wanneer zij in de EU reizen. Het voorstel stelt in de hele EU geharmoniseerde minimumbeschermingsniveaus voor lichamelijk letsel en materiële schade vast, omdat de huidige minimumniveaus licht verschillen tussen de lidstaten.
  • Toepassingsgebied: Ten behoeve van de rechtszekerheid incorporeert het voorstel recente rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie in de richtlijn. De regels verduidelijken nu met name dat ongevallen die tijdens het normale gebruik van een voertuig met het oog op vervoer zijn veroorzaakt, waaronder op particulier terrein, onder de motorrijtuigenverzekering vallen.

Achtergrond

De eerste EU-richtlijn motorrijtuigenverzekering werd in 1972 aangenomen, met als doelstellingen de slachtoffers van ongevallen met voertuigen te beschermen en het vrij verkeer van voertuigen tussen de lidstaten te vergemakkelijken. Daarna werd de bescherming van de EU-burgers geleidelijk versterkt door vijf richtlijnen motorrijtuigenverzekering. In 2009 werden die geconsolideerd in één EU-richtlijn motorrijtuigenverzekering (Richtlijn 2009/103/EG).

In juni 2016 is de Commissie gestart met de werkzaamheden om de richtlijn motorrijtuigenverzekering te evalueren, waaronder een openbare raadpleging tussen juli en oktober 2017. De vandaag voorgestelde wijzigingen volgen op die evaluatie.

Meer informatie

MEMO

Meer informatie over de richtlijn motorrijtuigenverzekering

IP/18/3731

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail