Stop met klimaatactivisme in de klas - Kinderklimaattop is eenzijdige propaganda
Gepubliceerd op: 12-05-2025
Henk Vermeer: “Dit is geen onderwijs, dit is gedragsbeïnvloeding pur sang.”
De zogenoemde Kinderklimaattop, georganiseerd in het kader van het Nationaal Burgerberaad Klimaat, blijkt geen educatief project maar een activistische indoctrinatiesessie. Dat stelt BBB-Kamerlid Henk Vermeer na bestudering van het gebruikte educatiemateriaal en bijbehorende filmpjes.
“Wat gepresenteerd wordt als burgerschapsvorming is in werkelijkheid een links-ideologische voorstelling vol halve waarheden, angstzaaierij en activistische boodschappen gericht op kinderen van 9 tot 12 jaar.”
Doemscenario’s
Tijdens de Kinderklimaattop werden basisschoolleerlingen geconfronteerd met doemscenario’s, gemanipuleerde nieuwsberichten en suggestieve teksten. Zo wordt gesuggereerd dat de aarde binnen afzienbare tijd onleefbaar wordt als we ‘niet andere keuzes maken’. Wetenschappelijke nuance ontbreekt volledig - terwijl kinderen juist recht hebben op eerlijke, feitelijke en gebalanceerde informatie. “Je laat kinderen een zwaar gescripte boodschap opdreunen, toont ze onwetenschappelijke claims en presenteert klimaatproblematiek als een religieus schuldbesef,” aldus Vermeer. “Dit is geen onderwijs, dit is gedragsbeïnvloeding pur sang.”
Leren denken
BBB roept op tot onmiddellijke stopzetting van dit soort ‘educatieve’ programma’s en stelt Kamervragen. Vermeer: “Voorlichting moet informeren, niet indoctrineren. En kinderen moeten leren denken, niet voorgeschreven krijgen wát te denken.”
BBB stelt Kamervragen aan minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei, VVD) en minister Eppo Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, NSC).
——
Schriftelijke Kamervragen van het lid Vermeer aan de ministers van Klimaat en Groene Groei en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
-
-Bent u bekend met de Kinderklimaattop die is georganiseerd door UNICEF Nederland en De Kleine Ambassade in het kader van het Nationaal Burgerberaad Klimaat?
-
-Welke rol heeft uw ministerie gespeeld bij de totstandkoming, financiering of inhoudelijke toetsing van deze Kinderklimaattop en het daarbij gebruikte educatiemateriaal?
-
-Acht u het gepast dat kinderen van 9 tot 12 jaar in educatieve context worden geconfronteerd met de boodschap dat “als we geen andere keuzes maken, we niet langer fijn kunnen leven op onze planeet”?
-
-Deelt u de mening dat hier sprake is van een valse, polariserende tegenstelling?
-
-In de gebruikte video wordt onder meer verwezen naar een vermeende zeespiegelstijging van 1,9 meter - een fors hogere projectie dan de 44 tot 76 cm die het IPCC als bandbreedte hanteert voor het jaar 2100. Acht u het verantwoord dat kinderen met deze eenzijdige en wetenschappelijk discutabele scenario’s worden geconfronteerd?
-
-Deelt u de opvatting van BBB dat klimaateducatie realistisch, feitelijk onderbouwd en niet-doemdenkend moet zijn, zeker waar het kinderen betreft?
-
-Hoe beoordeelt u de volgende elementen uit het lesmateriaal:
-
•De suggestie dat we binnen enkele jaren “niet meer kunnen leven op aarde”;
-
•De stelling dat smeltend drijfijs op de Noordpool leidt tot zeespiegelstijging;
-
•Het ontbreken van aandacht voor adaptatie, innovatie, kernenergie of afname van emissies in westerse landen?
-
-
-Bent u het met BBB eens dat het verengen van oplossingen tot gedragsaanpassing (consuminderen, minder vlees eten, tweedehands kleding dragen) kinderen een beperkend wereldbeeld voorschotelt, waarin technologische vooruitgang en menselijke vindingrijkheid nauwelijks een rol spelen?
-
-Bent u bereid een onafhankelijk inhoudelijk oordeel te laten vellen over dit type educatieve klimaatprojecten, juist in het licht van de invloed die dit heeft op jonge kinderen?
-
-Bent u bereid beleid te ontwikkelen waarin wordt vastgelegd dat door of namens de overheid gefinancierde klimaatvoorlichting aan kinderen feitelijk, evenwichtig en ideologievrij moet zijn?
-
-Kunt u een overzicht verschaffen van de kosten die gemaakt zijn voor de Kinderklimaattop en het maken van het filmpje?
-
-Hoe voorkomt u dat het Nationaal Burgerberaad Klimaat zich ontwikkelt tot een activistisch platform waarin het debat voorafgaand wordt gekanaliseerd richting vooraf gewenste conclusies - en zelfs kinderen worden ingezet om dit proces te legitimeren?
Foto header: Peter Hilz/ANP