Caroline van der Plas fileert SIRE-campagne: “We zijn 50-plus, niet dood!”
Gepubliceerd op: 07-07-2025
Caroline van der Plas (BBB) fileert SIRE-campagne: “We zijn 50-plus, niet dood!”
BBB is verbijsterd over de nieuwste campagne van SIRE, die volgens de organisatie “vooroordelen over 50-plussers” wil doorbreken. In werkelijkheid zet de campagne ouderen juist in een kwaad daglicht, zo stelt partijleider Caroline van der Plas (58).
“We zijn 50-plus, niet dood! In welke wereld leven de makers van deze spot? Dit is geen emanciperende campagne, dit is een stigmatiserende karikatuur van hoe het leven van miljoenen Nederlanders eruit zou zien, volgens de makers.”
Rouwauto
In het campagnefilmpje wordt een 50-plusser afgevoerd in een rouwauto. SIRE zegt hiermee het zogeheten “seniorisme” aan de kaak te willen stellen. BBB betwijfelt echter of de initiatiefnemers enig benul hebben van de werkelijkheid. “Dit komt voort uit een totaal verkeerd wereldbeeld en een totaal verkeerd beeld van de samenleving,” aldus Van der Plas.
Harde werkers
“De gemiddelde 50-plusser werkt zich het schompes om deze samenleving draaiende te houden. Ze zorgen ernaast nog voor hun ouders, passen op de kleinkinderen zodat hun kinderen kunnen werken om de rekeningen te betalen, doen vrijwilligerswerk, gaan naar het theater, de kroeg, festivals, sporten, uit eten, en blijven gewoon keihard meedraaien in het arbeidsproces”, zegt Van der Plas. BBB wijst erop dat veel 50-plussers vaak meer uren werken dan jongere generaties. “En dan komt SIRE met een spotje waarin je als 50-plusser zogenaamd aangemoedigd moet worden om te leven. Nou, de meesten hebben daar geen spotje voor nodig. Ze leven al, en hoe.”
‘Kurk waar maatschappij op drijft’
BBB noemt de campagne “goed bedoeld, maar volkomen misplaatst” en waarschuwt dat het doel volledig voorbij wordt geschoten. “Juist door ouderen op deze manier neer te zetten als passief of zielig, werk je het vooroordeel zelf in de hand. Dat is het tragische van deze campagne. Terwijl 50-plussers de kurk zijn waar onze maatschappij op drijft,” besluit Van der Plas.
De SIRE-Campagne:
Foto header: Peter Hilz/ANP