BBB en Hart voor Den Haag: “Laat Den Haag zelf buitenlandse wanbetalers aanpakken met vignet”
Gepubliceerd op: 10-09-2025
Van der Plas en De Mos doen oproep aan minister
BBB heeft Kamervragen gesteld over het ontlopen van parkeerboetes door eigenaren van buitenlandse auto’s, de zogenoemde ‘witte kentekens’. Buitenlandse automobilisten met witte kentekens veroorzaken in Den Haag en ook in andere steden, niet alleen extra parkeerdruk, maar ontlopen massaal hun parkeerboetes. Uit cijfers blijkt dat van de ruim 24.500 boetes die in Den Haag werden uitgeschreven, vorig jaar maar liefst 7.700 onbetaald bleven.
De Europese Unie heeft tot nu toe géén gezamenlijke regeling om parkeerboetes tussen landen af te dwingen. Voor strafrechtelijke boetes is er wél een Europees systeem, maar parkeerboetes vallen daar buiten. BBB vindt dat de landelijke overheid gemeenten de ruimte moeten geven om een vignetregeling in te voeren, zodat ook buitenlandse wanbetalers meebetalen.
“Het kan toch niet zo zijn dat hardwerkende Hagenaars en Nederlanders wel netjes hun parkeerboetes betalen, terwijl buitenlandse wanbetalers hier lachend wegkomen,” zegt Caroline van der Plas (BBB). “Den Haag en andere gemeenten die met dezelfde problemen kampen, verdienen een eerlijk systeem. Als Brussel niet helpt, dan moeten gemeenten de vrijheid krijgen om zelf een vignet in te voeren.
Van der Plas sprak vandaag ook met de voorman van Hart voor den Haag, Richard de Mos. Bij hem groeit de irritatie ook. BBB en Hart voor Den Haag trekken dan ook samen op. De Mos zal lokaal ook vragen stellen aan het College van B en W.
“Buitenlandse kentekens zetten hun auto hier gratis en voor niets neer, drukken onze buurten vol blik en betalen vaak geen cent. Bewoners draaien op voor de lasten, terwijl de stad miljoenen euro’s misloopt. Met een vignet kunnen we eindelijk orde op zaken stellen en de leefbaarheid in onze wijken beter beschermen”, aldus De Mos.
De feiten:
-
•In 2024 bleven 7.700 parkeerboetes van buitenlandse bestuurders onbetaald - bijna één op de drie.
-
•Den Haag loopt hierdoor tonnen mis en de parkeerdruk in de binnenstad en wijken neemt toe.
-
•Alleen met Duitsland en België bestaan afspraken over inning van boetes. Voor andere landen kan Den Haag nauwelijks iets ondernemen.
-
•Het plaatsen van een wielklem is vaak het enige lokale middel - maar dat werkt pas als er al meerdere overtredingen zijn.
Oproep aan minister
BBB en Hart voor Den Haag willen dat de minister gemeenten de bevoegdheid geeft om een vignetplicht in te voeren voor buitenlandse voertuigen uit landen die niet meewerken aan boete-inning.
“Het is simpel,” aldus Van der Plas. “Wie gebruik maakt van de Haagse, en andere Nederlandse straten en parkeerplekken, moet ook bijdragen. Anders zijn het de lokale burgers die de rekening betalen.” De Mos vult aan: “Wij knokken in Den Haag voor een leefbare stad, zónder oneerlijke parkeerdruk. Omdat de eigenaren van de vele ‘witte kentekens’ die hier rondrijden hun parkeerboetes vaak niet betalen, maar ook geen motorrijtuigenbelasting en andere Nederlandse autobelastingen betalen, is een vignet eerlijk, simpel en heel hard nodig.”
Vrijuit bij zero-emissiezones
Van der Plas en De Mos voertuigen wijzen ook nog op het feit dat eigenaren van auto’s met witte (buitenlandse) kentekens vaak niet worden geregistreerd door de camera’s van de zero-emissiezones. Daardoor ontlopen zij controles en boetes, terwijl andere ondernemers en inwoners van Nederlandse steden wél worden aangeslagen.
“Het is onacceptabel dat buitenlandse voertuigen met ‘witte kentekens’ vrij spel hebben in de zero-emissiezones, terwijl onze eigen ondernemers keihard worden aangepakt. Dat is meten met twee maten,” aldus Van der Plas en De Mos die overigens helemaal af willen van zero-emissiezones. “Zeker nu blijkt dat ze oneerlijk zijn!”
Kamervragen - BBB (Van der Plas) inzake vignetplicht en inning parkeerboetes buitenlanders aan de minister van Justitie & Veiligheid en de minister van Infrastructuur & Waterstaat
-
1.Bent u bekend met het onderzoek dat vorig jaar bijna 7.700 van de 24.500 naheffingsaanslagen (circa 1 op 3) in Den Haag onbetaald bleven, doordat de gemeente geen kentekengegevens van buitenlandse bestuurders had? (1)
Zo ja, hoe beoordeelt u deze ontwikkeling?
-
2.Wat is uw inschatting op de invloed van deze situatie en van de extra parkeerdruk van buitenlandse kentekens op de leefbaarheid in Den Haag?
-
3.De gemeente Den Haag kan alleen naheffingen automatisch verzenden aan Duitsland en België; voor andere landen ontbreken dergelijke afspraken, waardoor inning vrijwel onmogelijk is. Bent u bereid te onderzoeken hoe Nederland deze bilaterale constructies kan uitbreiden naar meer landen?
-
4.De lokale partij Hart voor Den Haag, de grootste partij in de stad, pleit voor invoering van een vignetplicht voor buitenlandse kentekens in gebieden met structurele parkeerdruk. Ziet u mogelijkheden om dit via een wijziging van de Parkeerverordening of Gemeentewet te faciliteren? En zou u dit ook mogelijk kunnen/willen maken voor andere gemeenten?
-
5.Is het volgens u juridisch mogelijk om een gemeentelijke vignetregeling voor buitenlandse voertuigen in te voeren, gezien de Europese regels over vrij verkeer en gelijke behandeling?
-
6.Zijn er vanuit gemeenten verzoeken binnengekomen om een vignetregeling in te voeren voor buitenlandse voertuigen als toegangsregeling tot parkeren? Zo ja, welke gemeenten hebben dat verzocht, wat is de juridische status hiervan en welke stappen zijn gezet?
-
7.Welke aanvullende maatregelen kunnen lokaal worden ingezet ter vermindering van onbetaalde parkeerboetes, zoals preventieve kentekenregistratie, scanauto’s, of intensievere samenwerking met buitenlandse autoriteiten?
-
8.Ziet u mogelijkheden om gemeenten zoals Den Haag, maar ook andere gemeenten, financieel of juridisch te ondersteunen bij de aanpak van de parkeerdruk door buitenlandse voertuigen die hun boetes niet betalen?
Inzake zero-emissiezones
-
9.Bent u ermee bekend dat voertuigen met buitenlandse, vaak witte kentekens niet of nauwelijks worden geregistreerd in de zero-emissiezones, waardoor zij boetes ontlopen?
-
10.Deelt u de mening dat dit leidt tot rechtsongelijkheid, aangezien Nederlandse ondernemers en inwoners wél stevig worden aangepakt?
-
11.Wat gaat u concreet doen om ervoor te zorgen dat ook voertuigen met buitenlandse kentekens op gelijke wijze gecontroleerd en beboet worden?