Verbetering van monitoring en rapportering van CO2-emissies van nieuwe zware voertuigen - EU-ambassadeurs komen mandaat overeen

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op vrijdag 15 december 2017.

Op 15 december 2017 hebben EU-ambassadeurs overeenstemming bereikt over een mandaat voor de regels inzake de monitoring en de rapportering van CO2-emissies en het brandstofverbruik die zullen gelden voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen. Dit besluit namens de Raad houdt in dat het aantredende Bulgaarse voorzitterschap onderhandelingen met het Europees Parlement zal kunnen starten zodra het Parlement zijn onderhandelingsstandpunt heeft bepaald.

De verordening voorziet in een voor alle EU-landen verplicht systeem van monitoring en rapportering voor zware bedrijfsvoertuigen dat vergelijkbaar is met het al bestaande systeem voor personenwagens en bestelwagens. Deze verplichtingen zullen alleen gelden voor nieuwe voertuigen die in de EU worden geregistreerd.

Het hoofddoel van dit systeem is de nauwkeurigheid garanderen van de rapportering en monitoring van CO2-emissies en een basis leveren voor de vaststelling en handhaving van normen op het gebied van koolstofemissies in de toekomst.

Onze vrachtwagens en bussen zijn grote vervuilers. Het vaststellen van CO2-emissienormen voor deze zware voertuigen is van cruciaal belang om de koolstofvoetafdruk van de EU-vervoersector te verminderen. Het besluit van vandaag, dat voor doeltreffende monitoring en rapportering zal zorgen, is een belangrijke stap in de richting van ons doel. Dit akkoord is snel tot stand gekomen met de volledige steun van alle lidstaten en wij hopen dat de Raad en het Parlement begin volgend jaar de onderhandelingen kunnen aanvatten.

Siim Kiisler, minister van Milieubeheer van Estland

Het standpunt van de Raad omvat het volledige voorstel van de Commissie. Dit zijn de voornaamste elementen van het mandaat:

De monitoring- en rapporteringsverplichtingen van de verordening zijn alleen van toepassing op fabrikanten van categorieën en/of groepen voertuigen die al zijn gecertificeerd. Het jaar waarin de monitoring en rapportering voor iedere categorie/groep voertuigen begint, is vastgelegd in de bijlage bij de verordening, die zal worden gewijzigd indien en wanneer de overige categorieën/groepen voertuigen zijn gecertificeerd. De Commissie heeft zeven jaar tijd om het beginjaar vast te stellen voor alle categorieën/groepen voertuigen die onder de wetgeving vallen.

Een centraal EU-register zal worden opgezet voor het verzamelen van alle gegeven van autoriteiten en fabrikanten. Verzamelde gegevens over CO2-emissies en brandstofverbruik zullen beschikbaar zijn voor het publiek, waardoor de transparantie in de vervoersector zal toenemen. De enige mogelijke rechtvaardiging voor uitzonderingen op dit algemene beginsel is de bescherming van persoonsgegevens en eerlijke concurrentie.

Met name zullen relevante gegevens over de aerodynamica van de voertuigen (de zogenaamde 'luchtweerstand') die belangrijk zijn voor de bepaling van de brandstofefficiëntie van een voertuig, ook in de vorm van een schaal ter beschikking worden gesteld.

Tijdlijn en volgende stappen

De Commissie diende het voorstel voor de verordening op 1 juni 2017 bij de Raad in. Met dit akkoord van de lidstaten kan de Raad informele onderhandelingen met het Europees Parlement beginnen.

De stemming in de commissie in het Parlement is gepland voor januari 2018. Het dossier zal naar verwachting vervolgens ter goedkeuring worden voorgelegd tijdens de plenaire vergadering in februari.

Download als PDF


1.

Relevante EU dossiers