Voorzitter Europese Rekenkamer presenteert werkprogramma 2004
ALLEEN DE UITGESPROKEN VERSIE GELDT
Inleiding
Mevrouw de voorzitter, geachte leden van het Europees Parlement,
Ik heb het genoegen u vandaag het werkprogramma van de Europese Rekenkamer voor het jaar 2004 te presenteren.
Het programma omvat de controletaken die wij als prioritair beschouwen, en die we hebben geselecteerd in het licht van:
- ten eerste, de verplichtingen waartoe de Rekenkamer krachtens de Verdragen gehouden is;
- ten tweede, de resultaten van de analyse van beheers- en controlerisico's op elk gebied; en
- ten derde, de punten van aandacht en zorg van het Parlement en de Raad.
In het aan u verstrekte programmaoverzicht wordt de inhoud en betekenis van elke geplande controle toegelicht. Uiteraard zijn wij bereid om u desgewenst aanvullende informatie te verstrekken.
Reorganisatie van de Rekenkamer
Voordat ik het programma bespreek, wil ik u de veranderingen schetsen die de organisatie van de Rekenkamer ondergaat met het oog op de uitbreiding. Met de veranderingen willen wij bereiken dat de Rekenkamer doeltreffend blijft functioneren in de nieuwe context van een Unie met 25 lidstaten. We willen het besluitvormingsproces verbeteren en de programmering en uitvoering van onze controles flexibeler maken. Hierbij streven we bovendien naar een volledige en vlotte integratie van onze tien nieuwe collega's.
Als belangrijkste maatregelen kunnen worden genoemd:
- de oprichting van een administratief comité dat is belast met het onderzoek van alle administratieve kwesties die een besluit van de Rekenkamer vereisen;
- de versterking van de rol van de controlegroepen, waarin de nieuwe leden onmiddellijk zullen worden opgenomen. De door de groepen goedgekeurde documenten die aan het college moeten worden voorgelegd, zullen worden verdeeld in twee categorieën: vaststelling zonder bespreking en vaststelling na bespreking. Verder zal de functie van deken worden uitgeoefend door een lid dat door de groep is gekozen. Deze maatregelen banen de weg voor de eventuele invoering van een kamerstelsel, een mogelijkheid waarin is voorzien in het Verdrag van Nice;
- ten slotte, een nadere specificatie van de aan de leden toegekende verantwoordelijkheden. De leden worden rechtstreeks verantwoordelijk voor de aan hen toevertrouwde controles en taken en zullen niet meer belast zijn met een algemene controlesector.
Deze maatregelen zullen tussen nu en 1 mei geleidelijk worden ingevoerd.
Het werkprogramma van de Rekenkamer voor 2004
Dan komen we nu toe aan de taken die zijn vastgelegd in het werkprogramma. Mijn presentatie valt in drie delen uiteen:
- het eerste betreft de terugkerende controletaken; dat wil zeggen, de taken die de Rekenkamer jaarlijks op haar programma zet, hetzij wegens een juridische verplichting, hetzij op eigen initiatief;
- het tweede deel heeft betrekking op de horizontale controles die thema's op het gebied van de begroting als geheel bestrijken;
- het derde deel gaat over taken die specifiek op grond van verschillende criteria worden geselecteerd: mogelijke risico's, financiële relevantie en belangstelling van de begrotingsautoriteiten.
Terugkerende taken
Bekijken we eerst de terugkerende taken.
Wat betreft de betrouwbaarheidsverklaring - de DAS - zal de Rekenkamer in 2004 de methodologie onderzoeken die gedurende de laatste begrotingsjaren is gehanteerd. Een eerste fase van de verbetering van de DAS heeft reeds in het jaarverslag over 2002 haar beslag gekregen; we willen dit streven naar het verstrekken van preciezere en betere informatie voortzetten.
De beoordelingen van de sectoren in de DAS 2003 zullen worden gebaseerd op vier elementen:
- ten eerste, de analyse van de beheers- en controlesystemen;
- ten tweede, de beoordeling van de resultaten van andere controleurs;
- ten derde, de controle van de activiteitenverslagen en verklaringen van de directeuren-generaal van de Commissie; en
- ten vierde, de steekproefsgewijze toetsing van een aantal verrichtingen.
In het kader van de DAS zullen wij de opzet en de uitvoering van het moderniseringsplan voor de boekhouding blijven analyseren. Wij houden u geregeld op de hoogte van onze opmerkingen en conclusies.
Tot de terugkerende taken behoort ook de follow-up van eerdere opmerkingen en de analyse van het begrotingsbeheer. Onze controle zal ook betrekking hebben op de gedecentraliseerde organen, de doelmatigheid van het beheer van de Europese Centrale Bank, de eigen middelen van het Europees Investeringsfonds en de krachtens een mandaat van de Commissie door de Europese Investeringsbank beheerde acties.
Eén bij het Verdrag opgedragen taak, die aanzienlijke middelen vergt en moeilijk te overzien is, is het uitbrengen van adviezen. Vorig jaar heeft de Rekenkamer er in totaal 10 uitgebracht; dit jaar hebben we er 2 in voorbereiding. Een hiervan, waarom door het Parlement is verzocht, heeft betrekking op het concept "single audit".
Horizontale taken
Het tweede deel van onze werkzaamheden betreft de horizontale taken.
In 2004 zal de Rekenkamer het beoordelingsbeleid van de Commissie controleren. Ons doel is vast te stellen of de beoordeling leidt tot toereikende, geschikte en betrouwbare resultaten voor zowel de Commissie als de kwijtingsautoriteit.
Een van onze belangrijkste taken voor 2004 is de controle van de doeltreffendheid en doelmatigheid van OLAF. De Rekenkamer is zich bewust van het belang dat hieraan wordt gehecht door de begrotingsautoriteiten en het comité van toezicht van OLAF. Wij zullen terdege rekening houden met uw zorgen, maar respecteren daarbij uiteraard de zelfstandigheid van elke instelling, evenals de regels inzake de vertrouwelijkheid van de controle, die onontbeerlijke voorwaarden zijn voor een objectieve en vakkundige aanpak.
Geselecteerde taken
Laten we nu eens kijken naar een paar geselecteerde taken in elk van de rubrieken van de financiële vooruitzichten (de volledige lijst met taken vindt u in de samenvatting). U zult constateren dat bepaalde geplande taken reeds voor 2003 waren geprogrammeerd: helaas konden ze wegens een gebrek aan middelen niet worden uitgevoerd.
Ik zou er verder op willen wijzen dat het resultaat van al deze taken niet per se nog dit jaar hoeft te worden bekendgemaakt. De Rekenkamer neemt hierover pas een besluit wanneer alle controlefasen zijn afgesloten. Hoe dan ook, ik geef u aan het eind van mijn betoog de lijst met de resultaten die we in de loop van 2004 willen publiceren.
Dan kom ik nu te spreken over de geprogrammeerde taken.
Zoals gebruikelijk zal op het gebied van het landbouwbeleid een groot deel van ons werk betrekking hebben op de opstelling van de betrouwbaarheidsverklaring en de controle van de goedkeuring van de rekeningen van het EOGFL.
Verder ronden we dit jaar de controles af van de gemeenschappelijke marktordening voor wijn, de veterinaire maatregelen tegen mond- en klauwzeer, de milieumaatregelen in de landbouw en de bosbouwmaatregelen.
Ook starten we controles naar:
- de nieuwe procedure voor de goedkeuring van de rekeningen;
- steun voor de productie van zaden;
- de gemeenschappelijke marktordening voor peulvruchten;
- de maatregelen voor de verhandeling van melk- en zuivelvoorraden.
Ook gaan wij de tenuitvoerlegging van Verordening nr. 4045/89 controleren om na te gaan of de lidstaten de verplichte controles wel verrichten.
Op het gebied van plattelandsontwikkeling gaan wij controles uitvoeren op de uitgaven voor investeringen in landbouwbedrijven, op de verwerking en afzet van landbouwproducten en op het stimuleren van de plattelandsgebieden.
Ten aanzien van de structurele acties gaat de belangstelling van de Rekenkamer in het bijzonder uit naar de beoordelingsprocedures; dit jaar leggen we de laatste hand aan de analyse van de beoordeling achteraf van de structuurmaatregelen uit de periode 1994-1999; ook stellen we een onderzoek in naar de tussentijdse beoordeling van de periode 2004-2006.
We starten controles van:
- de structuurfondsen in de nieuwe lidstaten;
- de grote projecten; en
- de steunmaatregelen ten gunste van ultraperifere en insulaire gebieden.
Op sociaal terrein onderzoeken we dit jaar het EQUAL-initiatief - tegen discriminatie en ongelijkheid - en de maatregelen tegen voortijdige schoolverlating.
Met betrekking tot intern beleid, met inbegrip van onderzoek controleren we het eerste begrotingsjaar van de gemeenschappelijke onderneming Galileo en ronden we de controles af van het programma TREN-Vervoer en van de uitgaven in verband met de ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid.
Op het gebied van de externe steunmaatregelen onderwerpen we dit jaar de steunmaatregelen voor de particuliere sector aan een controle en analyseren we de deconcentratie van het beheer (een essentieel onderdeel van de administratieve hervorming van de Commissie). Wat betreft het EOF zullen we de programma's controleren die van invloed zijn op het milieu en gaan we verder met onze werkzaamheden in verband met de hervorming van de overheidsfinanciën in de begunstigde landen, een essentieel element van de samenwerkingstrategie van de Unie.
Wat betreft pretoetredingssteun zullen de acties ten behoeve van Turkije worden gecontroleerd en starten we een specifieke controle in het kader van het PHARE-programma.
Op het gebied van de administratieve uitgaven zullen de controles van de vertaal- en vertolkingskosten en van de subsidies worden afgerond. Verder zullen de uitgaven van de instellingen voor de aankoop of huur van gebouwen worden gecontroleerd. Ook zullen we een controle beginnen naar het beheer van de met het Publicatiebureau gesloten publicatie- en drukcontracten. Onze aandacht richt zich tevens op het kasmiddelenbeheer van de Commissie.
Wat betreft de ontvangsten gaan wij verder met de controle van de preferentiële handelsakkoorden en van de BTW-correcties en -compensaties. We gaan de door de lidstaten gehanteerde elektronische aangifte- en boekhoudsystemen voor douanerechten controleren. Tevens zullen we onderzoek verrichten naar de door de Commissie uitgevoerde controles van de inventarissen die de lidstaten voor de berekening van het bruto binnenlands product hanteren.
Binnenkort te publiceren resultaten
Ik ben toegekomen aan de controleresultaten die we voornemens zijn binnenkort bekend te maken. Eens te meer wijs ik erop, dat het gaat om verwachtingen, want de werkzaamheden zijn weliswaar gevorderd, maar de stukken verkeren nog in de ontwerpfase en worden pas gepubliceerd na de definitieve vaststelling door de Rekenkamer.
Op landbouwgebied zullen we de resultaten van de controle betreffende het landbouwinkomen publiceren.
Ook de resultaten van de controle op het beheer van de werkzaamheden onder contract van het vijfde kaderprogramma voor onderzoek zullen worden bekendgemaakt.
Op het gebied van de externe steunmaatregelen willen we de resultaten publiceren van de controle van de door de Europese ontwikkelingsfondsen gefinancierde programma's voor micro-projecten.
Wat betreft de uitbreiding zijn we van plan, de resultaten te publiceren van onze controle inzake de maatregelen van het PHARE-programma die erop zijn gericht, de kandidaat-lidstaten voor te bereiden op het beheer van de structuurfondsen.
Conclusie
De Rekenkamer wacht een moeilijk jaar, waarin zij het hoofd moet bieden aan de gevolgen van de uitbreiding. We zullen ons moeten inspannen om de Rekenkamer te reorganiseren en onze regels en procedures aan te passen aan de nieuwe situatie. Ook zullen we aandacht moeten besteden aan alle administratieve en logistieke taken die dit proces met zich meebrengt.
Zoals ik u aan het begin van mijn betoog zei, schenkt de Rekenkamer veel aandacht aan dit thema, want dat is van essentieel belang om direct tot een goed functioneren van onze instelling te komen.
We zullen onze controleverplichtingen echter niet veronachtzamen. Het proces van administratieve hervorming van de Commissie verkeert in een kritiek stadium, we staan voor een keerpunt. Het is aan Rekenkamer om dit proces door middel van haar opmerkingen en aanbevelingen te consolideren en te stimuleren. Aldus bieden wij de begrotingsautoriteiten de objectieve en onafhankelijke steun die wij krachtens de Verdragen verschuldigd zijn.
Ik dank u voor uw aandacht.
The Court's work programm for 2004 :
http://www.eca.eu.int/NL/DISCOURS/cocobu_wp_04_nl.pdf