Richtlijn 2002/85/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 november 2002 tot wijziging van Richtlijn 92/6/EEG van de Raad betreffende de installatie en het gebruik in de Gemeenschap van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen
Inhoudsopgave van deze pagina:
|
Richtlijn 2002/85/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 november 2002 tot wijziging van Richtlijn 92/6/EEG van de Raad betreffende de installatie en het gebruik in de Gemeenschap van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen
Publicatieblad Nr. L 327 van 04/12/2002 blz. 0008 - 0009
Richtlijn 2002/85/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 5 november 2002
tot wijziging van Richtlijn 92/6/EEG van de Raad betreffende de installatie en het gebruik in de Gemeenschap van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 71,
Gezien het voorstel van de Commissie(1),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(2),
Na raadpleging van het Comité van de Regio's,
Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3),
Overwegende hetgeen volgt:
-
(1)Vervoersveiligheid en milieukwesties die verband houden met vervoer zijn van essentieel belang voor duurzame mobiliteit.
-
(2)Het gebruik van snelheidsbegrenzers voor de categorieën zware motorvoertuigen heeft de verkeersveiligheid gunstig beïnvloed. Ook heeft het bijgedragen tot de bescherming van het milieu.
-
(3)Richtlijn 92/6/EEG van de Raad(4) bepaalt dat de eisen inzake installatie en gebruik van snelheidsbegrenzers, afhankelijk van de technische mogelijkheden en de ervaringen van de lidstaten, later uitgebreid kunnen worden tot lichtere bedrijfsvoertuigen.
-
(4)Een van de maatregelen die de Raad bepleit in zijn resolutie van 26 juni 2000 betreffende de vergroting van de verkeersveiligheid(5), zulks in overeenstemming met de mededeling van de Commissie over de prioriteiten op het gebied van verkeersveiligheid in de Europese Unie, is de uitbreiding van de werkingssfeer van Richtlijn 92/6/EEG tot voertuigen van meer dan 3,5 ton, bestemd voor het vervoer van goederen of personen.
-
(5)Het toepassingsgebied van Richtlijn 92/6/EEG dient te worden uitgebreid tot motorvoertuigen van categorie M2, voertuigen van categorie M3 met een maximummassa van meer dan 5 ton doch ten hoogste 10 ton, en voertuigen van categorie N2.
-
(6)Daar de doelstellingen van deze richtlijn, namelijk de invoering van wijzigingen van de communautaire voorschriften voor de installatie en het gebruik van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën zware voertuigen, niet voldoende door de lidstaten en derhalve, vanwege de omvang en de gevolgen van de overwogen maatregel, beter door de Gemeenschap kunnen worden verwezenlijkt, kan de Gemeenschap overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag neergelegde subsidiariteitsbeginsel maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze richtlijn niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.
-
(7)Richtlijn 92/6/EEG dient dienovereenkomstig te worden gewijzigd,
HEBBEN DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Richtlijn 92/6/EEG wordt als volgt gewijzigd:
-
1.de artikelen 1 tot en met 5 worden vervangen door:
"Artikel 1
Voor de toepassing van deze richtlijn wordt onder 'motorvoertuig' verstaan: een door een motor aangedreven voertuig van categorie M2, M3, N2 of N3, bestemd voor deelneming aan het wegverkeer, op ten minste vier wielen en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km per uur.
Onder de categorieën M2, M3, N2 en N3 worden verstaan de categorieën zoals zij gedefinieerd zijn in bijlage II van Richtlijn 70/156/EEG(6).
Artikel 2
De lidstaten nemen de nodige maatregelen opdat de in artikel 1 bedoelde motorvoertuigen van de categorieën M2 en M3 alleen aan het wegverkeer kunnen deelnemen indien zij zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer die zodanig is afgesteld dat de maximumsnelheid niet meer dan 100 km per uur kan bedragen.
Voertuigen van categorie M3 met een maximummassa van meer dan 10 ton die vóór 1 januari 2005 zijn geregistreerd mogen nog uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer die op een maximumsnelheid van 100 km per uur is afgesteld.
Artikel 3
-
1.De lidstaten nemen de nodige maatregelen opdat motorvoertuigen van de categorieën N2 en N3 alleen aan het wegverkeer kunnen deelnemen indien zij zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer die zodanig is afgesteld dat de snelheid van deze motorvoertuigen niet meer kan bedragen dan 90 km per uur.
-
2.De lidstaten mogen eisen dat de snelheidsbegrenzers van op hun grondgebied geregistreerde voertuigen die uitsluitend voor het vervoer van gevaarlijke stoffen worden gebruikt, zodanig worden afgesteld dat deze voertuigen een maximumsnelheid van minder dan 90 km per uur niet kunnen overschrijden.
Artikel 4
-
1.Wat betreft motorvoertuigen van categorie M3 met een maximummassa van meer dan 10 ton en motorvoertuigen van categorie N3, zijn de artikelen 2 en 3 van toepassing:
-
a)op voertuigen die na 1 januari 1994 zijn geregistreerd, sedert 1 januari 1994,
-
b)op voertuigen die tussen 1 januari 1988 en 1 januari 1994 zijn geregistreerd
-
i)sedert 1 januari 1995, indien het gaat om voertuigen die zowel voor binnenlands vervoer als voor internationaal vervoer worden gebruikt,
-
ii)sedert 1 januari 1996, indien het gaat om voertuigen die uitsluitend voor binnenlands vervoer worden gebruikt.
-
2.Wat betreft motorvoertuigen van categorie M2, voertuigen van categorie M3 met een maximummassa van meer dan 5 ton doch ten hoogste 10 ton en voertuigen van categorie N2, zijn de artikelen 2 en 3 uiterlijk van toepassing:
-
a)op voertuigen die zijn geregistreerd na 1 januari 2005, met ingang van 1 januari 2005,
-
b)op voertuigen die in overeenstemming zijn met de in Richtlijn 88/77/EEG(7) vermelde grenswaarden en geregistreerd zijn tussen 1 oktober 2001 en 1 januari 2005:
-
i)met ingang van 1 januari 2006, voor voertuigen die zowel nationaal als internationaal vervoer verzorgen;
-
ii)met ingang van 1 januari 2007, voor voertuigen die alleen voor nationaal vervoer worden gebruikt.
-
3.Gedurende een periode van ten hoogste drie jaar na 1 januari 2005 kan een lidstaat vrijstelling verlenen van de toepassing van de artikelen 2 en 3 voor voertuigen van categorie M2 en van categorie N2 met een maximummassa van meer dan 3,5 ton doch minder of gelijk aan 7,5 ton die centraal geregistreerd zijn en niet deelnemen aan het verkeer op het grondgebied van een andere lidstaat.
Artikel 5
-
1.De in de artikelen 2 en 3 bedoelde snelheidsbegrenzers moeten voldoen aan de technische voorschriften die zijn vastgesteld in de bijlage bij Richtlijn 92/24/EEG(8). Alle onder de onderhavige richtlijn vallende voertuigen die zijn geregistreerd vóór 1 januari 2005 mogen evenwel nog uitgerust zijn met snelheidsbegrenzers die voldoen aan de door de bevoegde nationale autoriteiten vastgestelde technische voorschriften.
-
2.De snelheidsbegrenzers worden geïnstalleerd door bedrijven of instanties die door de lidstaten zijn erkend.";
-
2.het volgende artikel wordt ingevoegd:
"Artikel 6 bis
De Commissie gaat in het kader van het actieprogramma voor de verkeersveiligheid over de periode 2002-2010 na, welk effect de afstelling van de snelheidsbegrenzers van voertuigen van categorie M2 en voertuigen van categorie N2 met een maximumgewicht van ten hoogste 7,5 ton op de in deze richtlijn vastgestelde snelheden heeft op het verkeer en de verkeersveiligheid.
Zij dient zo nodig passende voorstellen in.".
Artikel 2
De lidstaten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 1 januari 2005 aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.
Wanneer de lidstaten die bepalingen vaststellen, wordt in de bepalingen zelf of bij de officiële bekendmaking daarvan naar deze richtlijn verwezen. De regels voor die verwijzing worden bepaald door de lidstaten.
Artikel 3
Deze richtlijn treedt in werking op de dag van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen.
Artikel 4
Deze richtlijn is gericht tot de lidstaten.
Gedaan te Brussel, 5 november 2002.
Voor het Europees Parlement
De voorzitter
-
P.Cox
Voor de Raad
De voorzitter
-
T.Pedersen
-
(1)PB C 270 E van 25.9.2001, blz. 77.
-
(2)PB C 48 van 21.2.2002, blz. 47.
-
(3)Advies van het Europees Parlement van 7 februari 2002 (nog niet verschenen in het Publicatieblad), gemeenschappelijk standpunt van de Raad van 25 juni 2002 (PB C 228 E van 25.9.2002, blz. 14) en besluit van het Europees Parlement van 24 september 2002 (nog niet verschenen in het Publicatieblad).
-
(4)PB L 57 van 2.3.1992, blz. 27.
-
(5)PB C 218 van 31.7.2000, blz. 1.
-
(6)Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan (PB L 42 van 23.2.1970, blz. 1). Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 2001/116/EG van de Commissie (PB L 18 van 21.1.2002, blz. 1).
-
(7)Richtlijn 88/77/EEG van de Raad van 3 december 1987 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de emissie van gasvormige verontreinigingen door dieselmotoren, bestemd voor het aandrijven van voertuigen (PB L 36 van 9.2.1988, blz. 33). Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 2001/27/EG van de Commissie (PB L 107 van 18.4.2001, blz. 10).
-
(8)Richtlijn 92/24/EEG van de Raad van 31 maart 1992 betreffende snelheidsbegrenzers of soortgelijke begrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen (PB L 129 van 14.5.1992, blz. 154).
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.