Wat deskundigen zeggen over de controle op de begroting 2005

dinsdag 24 oktober 2006

... over de vraag of de EU-rekeningen in orde zijn:

`...de rekeningen geven in alle materiële aspecten een getrouw beeld van de financiële positie van de Gemeenschappen op 31 December 2005, en van de resultaten van hun verrichtingen en kasstromen in het voorbije begrotingsjaar.'

Europese Rekenkamer, Betrouwbaarheidsverklaring over de rekeningen 2005

... over de vraag of de bestedingen van de EU ooit een onverdeeld positieve verklaring zullen krijgen:

"Er zijn enkele grote verschillen inzake controlevereisten in de Europese Unie en in het Verenigd Koninkrijk. De Rekenkamer moet één betrouwbaarheidsverklaring afgeven, één oordeel over alle bestedingen van de Commissie; het is uiterst lastig die test te doorstaan. In het Verenigd Koninkrijk worden de bestedingen van de Britse centrale overheid geregistreerd in 500 rekeningen. Vorig jaar kregen 13 van de 500 rekeningen geen positieve verklaring. Mocht ik de EU-regels moeten toepassen, dan had ik misschien een negatieve verklaring moeten afgeven voor alle bestedingen van de Britse centrale overheid. Dat zou afhankelijk zijn geweest van de materialiteit van de geconstateerde problemen en ik zou dan hebben gepreciseerd voor welke onderdelen de negatieve verklaring gold."

Sir John Bourn, voorzitter van de Britse Rekenkamer

`De lidstaten hebben de Rekenkamer in het Verdrag van Maastricht een verplichting opgelegd die technisch zeer moeilijk na te komen is, vanwege de zeer ingewikkelde wetgeving. Deze wetgevende grondslag moet worden vereenvoudigd; de reputatie van de Europese Unie wordt immers al lang genoegd geschaad door de negatieve betrouwbaarheidsverklaringen van de Rekenkamer.'

Jan Mulder i, Nederlands lid van het Europees Parlement

... over de gedeelde verantwoordelijk en een mogelijke oplossing voor de impasse:

`Het is de taak van de Commissie een kader te scheppen dat ons de zekerheid geeft dat het geld van de EU goed wordt besteed. De ultieme oplossing zou erin bestaan dat de staten aantonen dat hun rekeningen en controles aan welbepaalde normen voldoen.'

Ivan Lewis, Brits minister van begroting, geciteerd door EUPolitix.com, 2 mei 2006

`Om de rekeningen van de Europese Unie te controleren zoals we dat allen graag zouden hebben, heeft de Europese Rekenkamer een leger accountants nodig. Zij heeft die niet en het is zeer onwaarschijnlijk dat zij daartoe ooit de vereiste financiële middelen zal krijgen. Daarom moet een beroep worden gedaan op de lidstaten om het werk in hun land uit te voeren, en daar gaat het mank. (...) Tenzij we de betrokken instanties (in de lidstaten) zo ver krijgen dat zij op een coherente manier met de Europese Rekenkamer samenwerken, zullen we nooit iets krijgen wat in de buurt komt van een onverdeeld positieve betrouwbaarheidsverklaring (...).'

Terry Wynn, Brits parlementariër, openbare hoorzitting in het Hogerhuis, 27 juni 2006

... over de aansprakelijkheid van de Commissie voor het beheer van de EU-begroting:

`De beschuldigingen dat de Commissie geen rekenschap aflegt voor de besteding van het geld van de EU zijn belachelijk. Elke directeur-generaal is verantwoording verschuldigd voor het gebruik van de EU-middelen die hij/zij beheert en moet jaarlijks een betrouwbaarheidsverklaring afgeven. Het college van commissarissen is op zijn beurt politiek verantwoordelijk voor het beheer van de middelen van de EU wanneer het deze verklaringen en de jaarrekening goedkeurt.'

Siim Kallas , vice-voorzitter van de Europese Commissie en bevoegd voor Administratieve zaken, audit en fraudebestrijding

... over het onrealistische karakter van sommige opmerkingen in het verslag, over de effectiviteit van bestaande terugvorderingsmechanismen en de plicht van de Rekenkamer om daarmee rekening te houden:

'In de EU met 25 zijn ongeveer 100 betaalagentschappen ermee bezig de uitgaven in de sectoren landbouw en plattelandsontwikkeling te controleren, evenals ruim 1000 beheersorganen of tussenpersonen die hetzelfde doen voor de structuurfondsen. Hoe moet de Commissie reageren wanneer de Rekenkamer naar buitenuit de boodschap brengt dat er ondanks al die voorgeschreven controles te veel fouten voorkomen in de onderliggende verrichtingen in de lidstaten? Zeggen dat de lidstaten geld hebben gegeven aan boeren die de oppervlakte van hun percelen verkeerd hebben berekend, of kosten hebben vergoed aan organisatoren van opleidingen die hun declaraties aan het Europees Sociaal Fonds niet goed hebben becijferd?

Het is niet realistisch te verwachten dat de Commissie, als zij niet op de lidstaten kan vertrouwen, besluit om die controles dan maar zelf te doen. Zij zou daarvoor duizenden controleurs nodig hebben, en die heeft zij niet. Een invasie van Europese controleurs zou trouwens niet op applaus worden onthaald en gezien worden als een negatie van het subsidiariteitsbeginsel, een inmenging in binnenlandse aangelegenheden. Wat de Commissie kan doen, en ook doet, is de verliezen die de EU-begroting lijdt als gevolg van tekortkomingen in de nationale controlesystemen op de lidstaten verhalen. Die zogeheten financiële correcties kunnen zeer aanzienlijk zijn en van een paar honderd miljoen oplopen tot een miljard euro per jaar.'

Brian Gray, Rekenplichtige van de Europese Commissie

... over de modernisering van de EU-boekhouding:

`Wij hopen dat het voorbeeld van de EU en van de openbare lichamen en overheden die dergelijke standaarden hebben ingevoerd, andere ertoe zal aansporen hetzelfde te doen, met doorzichtigere, duidelijke en vergelijkbare financiële informatie in de overheidssector overal in Europa en daarbuiten als resultaat.'

David Devlin, voorzitter van de Europese Federatie van Accountants