Skipmenu

  • Zoeken
  • Hoofdnavigatiemenu
  • Inhoud

De Nederlandse Grondwet
  • Huidige Grondwet
    • Algemene bepaling
    • 1. Grondrechten
    • 2. Regering
    • 3. Staten-Generaal
    • 4. Advies en controle
    • 5. Wetgeving en bestuur
    • 6. Rechtspraak
    • 7. Decentrale overheden
    • 8. Herziening Grondwet
  • Grondwets­wijzigingen
    • Aanhangige wetsvoorstellen
    • Terugzendrecht Eerste Kamer (2023-)
    • Recht op eerbiediging van het gezinsleven (2023-)
    • Correctief referendum (2022-)
    • Wijziging artikel 23 Grondwet (2021-)
    • Zittingsduur Eerste Kamer (2020-)
    • 2e lezing Grondwetsherziening in Verenigde Vergadering (2020-)
    • Uitbreiding kiesrechtuitsluiting (2019-)
    • Modernisering rol Koning (2011-)
    • Gestrande grondwetswijzigingen (1983-heden)
  • Ontwikke­lingen
    • Constitutionele toetsing
    • Kiesstelsel
    • Referendum
    • Gekozen minister-president of formateur
    • Toekomst tweekamerstelsel
    • Wet politieke partijen
  • Versies Grondwet
    • Huidige Grondwet (2022/2023)
    • Grondwet van 1983: algehele (redactionele) modernisering
    • Grondwet van 1917: onderwijspacificatie en algemeen kiesrecht
    • Grondwet van 1887: tussenstap in kiesrecht- en schoolstrijd
    • Grondwet van 1848: ministeriële verantwoordelijkheid
    • Grondwet van 1840: België afgesplitst
    • Grondwet van 1815: samenvoeging met België: een koninkrijk
    • Grondwet van 1814: een soeverein vorstendom
    • Alle versies sinds 1798
  • Grondwets­commissies
    • Commissie-Remkes - Staatscommissie parlementair stelsel (2017-2018)
    • Commissie-Thomassen (2009-2010)
    • Commissie-Biesheuvel (1982-1985)
    • Commissie-Cals/Donner (1967-1971)
    • Commissies voor 1967
  • Andere commissies
    • Commissie-Engels - Werking van artikel 57 Grondwet (2023)
    • Commissie-Fokkens - Herziening wetgeving ambtsdelicten (2018-2021)
    • Nationale Conventie (2006)
    • Commissie-De Koning (1991-1993)


Columns & Analyses

Columns over

  • 15-okt-Mrvdw-Huub-Linthorst
    9 augustus 2021
    Huub Linthorst
    Maak BZK verantwoordelijk voor álle elementen van de democratische rechtsstaat
  • Prof.Dr. J.Th.J. (Joop) van den Berg
    30 juli 2021
    Joop van den Berg
    Oplossingen, maar voor welk probleem?
  • Prof.Dr. J.Th.J. (Joop) van den Berg
    16 juli 2021
    Joop van den Berg
    Problemen van wetgeving, oud en nieuw
  • Jan Werts
    29 juni 2021
    Dr. Jan Werts
    Waarom Europa nu spannend wordt
  • Prof. dr. Tom Zwart
    29 juni 2021
    Tom Zwart
    Nog niet goed genoeg: het wetsvoorstel Transparantie Maatschappelijke Organisaties
  • Foto Jan van de Streek 2020
    28 juni 2021
    Jan van de Streek
    Nieuwe Europese belastingen in aantocht?
  • Bert van den Braak
    28 juni 2021
    Bert van den Braak
    Regeren met een demissionaire status: ‘het land moet door’
  • Sascha Hardt
    25 juni 2021
    Sascha Hardt
    Vrijdenkers en dwarsliggers in de Duitse Bundestag
  • 15-okt-Mrvdw-Huub-Linthorst
    22 juni 2021
    Huub Linthorst
    Kabinetsformatie: Probeer het eens op een andere manier
  • Prof.Dr. J.Th.J. (Joop) van den Berg
    18 juni 2021
    Joop van den Berg
    Parlement en rechter: onvoorspelbaarheid regeert
Recenter
Eerder


Columns over ... Columns & Analyses

  • Prof Dr Mr Aalt Willem Heringa (A.W.)
    5 december 2018
    Aalt Willem Heringa
    Het Marrakeshpact: juridische kanttekeningen
  • Jan Werts
    30 november 2018
    Dr. Jan Werts
    Vijf opties voor de Britten verdwaald in hun brexit
  • Michiel Duchateau
    21 november 2018
    Michiel Duchateau
    We kiezen parlementen, niet regeringsleiders
  • Prof Dr Mr Aalt Willem Heringa (A.W.)
    16 november 2018
    Aalt Willem Heringa
    Brexit: Zes mogelijkheden na conceptdeal
Recenter
Eerder

Delen

Deel dit item op X
Deel dit item op Bluesky
Deel dit item op Facebook
Deel dit item op Linkedin

logo rijksoverheid.nl

Deze website is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.


Nieuwsbrief

De Hofvijver

Drie nieuwsbrieven naast elkaar gelegd

Meld u aan voor de nieuwsbrief

De Nederlandse Grondwet
  • Over deze site
  • Contact
Logo PDC Informatie Architectuur"

Hoofdnavigatiemenu

  • Huidige Grondwet

  • Algemene bepaling
  • 1. Grondrechten
  • 2. Regering
  • 3. Staten-Generaal
  • 4. Advies en controle
  • 5. Wetgeving en bestuur
  • 6. Rechtspraak
  • 7. Decentrale overheden
  • 8. Herziening Grondwet
  • Grondwets­wijzigingen

  • Aanhangige wetsvoorstellen
  • Terugzendrecht Eerste Kamer (2023-)
  • Recht op eerbiediging van het gezinsleven (2023-)
  • Correctief referendum (2022-)
  • Wijziging artikel 23 Grondwet (2021-)
  • Zittingsduur Eerste Kamer (2020-)
  • 2e lezing Grondwetsherziening in Verenigde Vergadering (2020-)
  • Uitbreiding kiesrechtuitsluiting (2019-)
  • Modernisering rol Koning (2011-)
  • Gestrande grondwetswijzigingen (1983-heden)
  • Ontwikke­lingen

  • Constitutionele toetsing
  • Kiesstelsel
  • Referendum
  • Gekozen minister-president of formateur
  • Toekomst tweekamerstelsel
  • Wet politieke partijen
  • Versies Grondwet

  • Huidige Grondwet (2022/2023)
  • Grondwet van 1983: algehele (redactionele) modernisering
  • Grondwet van 1917: onderwijspacificatie en algemeen kiesrecht
  • Grondwet van 1887: tussenstap in kiesrecht- en schoolstrijd
  • Grondwet van 1848: ministeriële verantwoordelijkheid
  • Grondwet van 1840: België afgesplitst
  • Grondwet van 1815: samenvoeging met België: een koninkrijk
  • Grondwet van 1814: een soeverein vorstendom
  • Alle versies sinds 1798
  • Grondwets­commissies

  • Commissie-Remkes - Staatscommissie parlementair stelsel (2017-2018)
  • Commissie-Thomassen (2009-2010)
  • Commissie-Biesheuvel (1982-1985)
  • Commissie-Cals/
    Donner (1967-1971)
  • Commissies voor 1967
  • Andere commissies

  • Commissie-Engels - Werking van artikel 57 Grondwet (2023)
  • Commissie-Fokkens - Herziening wetgeving ambtsdelicten (2018-2021)
  • Nationale Conventie (2006)
  • Commissie-De Koning (1991-1993)