EU laat nieuwe luchtverkeersleiding ontwerpen
LUXEMBURG (ANP) - Het ontwerpen van nieuwe grondradars en boordapparatuur voor vliegtuigen om een enkel Europees luchtruim mogelijk te maken, gaat van start. De ministers van Verkeer i van de 27 EU-landen i hebben donderdag het groene licht gegeven om voor 2,1 miljard euro zulke apparatuur te ontwikkelen.
Met het zogeheten SESAR-project moet een einde komen aan de 27 luchtruimblokken en zestig luchtverkeerscentra binnen de Europese Unie i. Door die blokken moeten vliegtuigen per vlucht nu gemiddeld 49 kilometer omvliegen.
,,Dit is echt een win-winproject voor een sector die het momenteel niet makkelijk heeft'', oordeelde minister Camiel Eurlings i (Verkeer). ,,Het zorgt voor kortere vluchten, meer capaciteit in de lucht en minder milieulast. Wij staan dus achter dit project, al moeten we het nog uitkristalliseren.''
De ministers willen dat de industrie minstens 700 miljoen euro bijdraagt aan de ontwikkelingsfase van de nieuwe luchtverkeersleiding. Maar KLM-topman Peter Hartman waarschuwde woensdag dat luchtvaartmaatschappijen dat geld niet op tafel leggen. Hij verwijst naar de vliegtuigfabrikanten en de makers van apparatuur die de plaats van het toestel en van naburige toestellen bepaalt.
Eurlings zei niet precies te weten hoe het met dit onderdeel staat, maar kan zich deze houding goed voorstellen wegens de huidige moeilijke situatie voor luchtvaartmaatschappijen.
De EU moet later nog apart beslissen over de daadwerkelijke bouw en plaatsing van de apparatuur. Dat kost naar verwachting zo'n 30 miljard euro.