Kind van anderhalf weet verschil werkwoord en zelfstandig naamwoord, Amsterdam

datum 3 juli 2009 14:00
plaats Amsterdam
locatie Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231 Toon locatie
organisatie Universiteit van Amsterdam (UvA)

Vrijdag 3 juli 2009, 14:00 uur

Promotie

Mw. M.A. Erkelens/ Taalwetenschap

Learning to categorize verbs and nouns. Studies on Dutch

Marian Erkelens onderzocht wanneer en hoe Nederlandse kinderen woorden leren categoriseren als werkwoord of zelfstandig naamwoord. Ze concludeert dat Nederlandse kinderen van zestien maanden werkwoorden en zelfstandig naamwoorden al uit elkaar kunnen houden. Bovendien blijkt dat de aanwijzingen die hiervoor gebruikt worden heel taalspecifiek zijn: het Nederlands verschilt van het Engels. Kinderen moeten al vroeg twee dingen leren, namelijk hoe ze woorden kunnen identificeren als werkwoord of zelfstandig naamwoord vanuit de taal die ze om zich heen horen (perceptie) en hoe ze deze verschillende soorten woorden dan zelf kunnen gebruiken bij het maken van zinnen (productie). Nederlandse kinderen van zestien maanden blijken verbuigingen op het doelwoord te gebruiken als aanwijzing voor de categorie van een woord, zoals -t in hij loop-t en -je in het huis-je. Hun Engelstalige leeftijdsgenootjes doen het anders; zij letten op de hele woorden voor en na het doelwoord, zoals you _ it rond een werkwoord en the _ on rond een zelfstandig naamwoord. Een productie-experiment met Nederlandse volwassenen laat verder nog zien dat de klankvorm van woorden eventueel ook een aanwijzing voor hun categorie zou kunnen zijn. De volwassen proefpersonen categoriseerden een meerlettergrepig onzinwoord zoals donkam vaker als zelfstandig naamwoord, maar een éénlettergrepig onzinwoord zoals book juist als werkwoord. Nederlandse kinderen blijken daarnaast werkwoorden en zelfstandig naamwoorden qua categorie correct te gebruiken zodra ze zinnen maken. Fouten zoals ik ga stoelen in plaats van ik ga zitten komen praktisch niet voor. Vanaf twee jaar weten Nederlandse kinderen dus dat werkwoorden en zelfstandig naamwoorden verschillend gebruikt worden in zinnen en kunnen ze deze kennis ook toepassen.

Promotor

mw. prof. dr. A.E. Baker en dhr. prof. dr. F.P. Weerman

Locatie

Agnietenkapel

Oudezijds Voorburgwal 231

1012 EZ  Amsterdam

Deelname

Toegang vrij