Parlementaire commissie voor burgervrijheden waarschuwt tegen herinvoering grenscontroles vanwege migratie
Migratie mag niet als excuus gebruikt worden om grenscontroles te herintroduceren in de Schengen zone, volgens de Parlementaire commissie voor burgervrijheden (LIBE i). De leden van de commissie stemden op 25 april voor een rapport van de Roemeense Liberaal-Democraat Renate Weber, waarin ze lidstaten oproept om de Commissie en ander lidstaten te raadplegen alvorens te handelen. We vroegen Weber om meer uitleg.
Hoe ziet u het resultaat van de stemming in de LIBE commissie?
Het is een zeer sterk mandaat om te onderhandelen met de Raad en dus ben ik er heel tevreden over. Het is een steunbetuiging voor vrij verkeer in de Schengen zone en dat willen we behouden. De LIBE commissie maakte het zeer duidelijk dat we geen andere uitzonderlijke omstandigheden toelaten dan de omstandigheden die er op het moment zijn. We zijn het er bijvoorbeeld niet mee eens dat men migratie zou zien als een bedreiging voor de nationale veiligheid en dat daarom grenscontroles terug aanvaard worden. Mijn collega's en ik zijn bijna unaniem voorstander van een collectieve/gemeenschappelijke benadering van beslissingen rond grenscontroles, omdat lidstaten dan eerst de Commissie en andere lidstaten zullen moeten raadplegen als ze een beslissing willen nemen.
Bent u bezorgd dat lidstaten de grenscontroles unilateraal kunnen herstellen ten nadele van de interne markt en het burgerrecht om vrij te bewegen, tenzij de Commissie gemeenschappelijke richtlijnen bepaalt?
Het gaat niet enkel om wat lidstaten geloven maar ook over hoe dit de andere lidstaten kan beïnvloeden. Daarom is deze gemeenschappelijke benadering zo normaal. We moeten hier samen aan werken en elkaar raadplegen voor we iets ondernemen.
Als we de Raad kunnen overtuigen om ons hierin te volgen, zal elke lidstaat verplicht worden om in discussie te treden met de Commissie en andere lidstaten voor het een beslissing kan nemen. Onvoorspelbare en onvoorziene omstandigheden zoals een terroristische dreiging vormen uiteraard wel een uitzondering op deze regel. In zulke omstandigheden krijgt de lidstaat tien dagen om de grenscontroles terug in te voeren maar achteraf moeten ze dezelfde consultatieprocedure volgen.
Voor welke soort dreigingen zouden de grenscontroles tijdelijk hersteld kunnen worden?
In ons verslag hadden we het over een ernstige en werkelijke bedreiging. We willen niet dat iemand een radicale beslissing neemt in de veronderstelling dat iets zou kunnen gebeuren. Het herstel van grenscontroles is een laatste toevlucht. Normaal gezien hebben lidstaten genoeg aan de democratische mechanismen om met deze situaties om te kunnen gaan.
REF. : 20120424STO43802