EUROPESE RAAD
Brussel, 29 juni 2012 (OR. en)
EUC
CO EUR 4 CONCL 2
BEGELEIDDE NOTA_
van: het secretariaat-generaal van de Raad
aan:_de delegaties_
Betreft: EUROPESE RAAD
28/29 JUNI 2012
CONCLUSIES
Hierbij gaan voor de delegaties de conclusies van de Europese Raad (28/29 juni 2012)
EUC
Conclusies - 28/29 juni 2012
In de afgelopen tweeënhalf jaar heeft de belangrijke en ingrijpende maatregelen genomen om de crisis te boven te komen en het bestuur van de te verbeteren. Europa kent evenwel opnieuw een periode van toegenomen spanningen. De staatsschuldcrisis en de zwakheid van de financiële sector, tezamen met de aanhoudende lage groei en macro-economische onevenwichtigheden, vertragen het economisch herstel en creëren risico's voor de stabiliteit van de EMU. Dit heeft een negatieve weerslag wat de werkloosheid betreft en kan een extra last betekenen voor de mogelijkheden van Europa om profijt te kunnen trekken van een geleidelijke verbetering van de mondiale economische vooruitzichten.
Wij kiezen derhalve vastberaden voor doortastende maatregelen om de spanningen op de financiële markt aan te pakken, het vertrouwen te herstellen en de groei te stimuleren. Wij bevestigen ons te zullen beijveren voor de instandhouding van de EMU en het verstevigen van de grondslag ervan met het oog op de toekomst. Onze voornaamste prioriteit blijft het realiseren van sterke, slimme, duurzame en inclusieve groei op basis van gezonde openbare financiën, structurele hervormingen en investeringen om het concurrentievermogen te stimuleren.
Daarom hebben de staatshoofden en regeringsleiders vandaag besloten tot een "Pact voor groei en banen ", waarin de maatregelen zijn vastgelegd die de lidstaten en de Europese Unie moeten nemen om de groei, de investeringen en de werkgelegenheid te doen aantrekken en Europa's concurrentievermogen te verbeteren. Wij hebben ook de landenspecifieke aanbevelingen onderschreven die als richtsnoer fungeren voor het beleid en de begrotingen van de lidstaten. Tot slot hebben wij ook het belang onderstreept van de rol die voor het volgende meerjarig financieel kader is weggelegd bij het versterken van de groei en de werkgelegenheid. De voorzitter van de Europese Raad heeft het rapport "Naar een echte economische en monetaire unie " gepresenteerd.
Wij zijn vastbesloten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om de financiële stabiliteit, het concurrentievermogen en de welvaart van Europa veilig te stellen en zodoende het welzijn van de burgers te vergroten.
I. GROEI, INVESTERING BAN
1. De Europese Unie zal al het nodige blijven doen om Europa weer de weg naar slimme, duurzame en inclusieve groei te doen inslaan. Indachtig het belang van begrotings-consolidatie, structurele hervormingen en gerichte investeringen voor duurzame groei hebben de staatshoofden en regeringsleiders besloten tot een Pact voor groei en banen, dat een samenhangend kader biedt voor actie op het niveau van de lidstaten, de EU en de , waarbij alle mogelijke hefbomen, instrumenten en beleidsvormen worden ingezet (zie bijlage)
Zij hebben de Raad verzocht om snel na te gaan hoe de samenwerking tussen de instellingen kan worden verbeterd met het oog op een tijdige uitvoering van de bepalingen van dit pact die EU-wetgeving vereisen
EUC
Conclusies - 28/29 juni 2012
2. De Europese Raad heeft in het algemeen zijn goedkeuring gehecht aan de landenspecifieke aanbevelingen die door de lidstaten zullen worden geïntegreerd in hun binnenkort te nemen besluiten over de begroting, structurele hervormingen en het werkgelegenheidsbeleid, en sluit daarmee het Europees semester 2012 af
3. De staatshoofden en regeringsleiders van de deelnemende lidstaten hebben overeenstemming bereikt over een oplossing voor het laatste resterende vraagstuk met betrekking tot het octrooipakket, namelijk de vestigingsplaats van de zetel van de centrale afdeling van het Gerecht van het eengemaakte octrooigerecht (UPC). Die zetel, alsook het bureau van de president van het Gerecht, worden in Parijs gevestigd. De eerste president van het Gerecht moet afkomstig zijn uit de lidstaat waar de centrale afdeling is gevestigd
Gelet op het zeer gespecialiseerde karakter van octrooigeschillen en op het feit dat hoge kwaliteitsnormen moeten worden gehanteerd, zullen er thematische clusters worden gecreëerd in twee afdelingen van de centrale afdeling, de ene in London (chemie, inclusief farmaceutische producten, sectie C, menselijke levensbehoeften, sectie A), de andere in München (werktuigbouwkunde, sectie F)
Wat betreft vorderingen die bij de centrale afdeling aanhangig moeten worden gemaakt, is overeengekomen dat partijen de keuze zullen hebben om een vordering wegens inbreuk voor de centrale afdeling te brengen indien de verweerder buiten de Europese Unie is gevestigd. Indien reeds een vordering tot nietigverklaring bij de centrale afdeling aanhangig is, dient de octrooihouder over de mogelijkheid te beschikken om een vordering wegens inbreuk voor de centrale afdeling te brengen. De verweerder zal niet om de overdracht van een vordering wegens inbreuk van een lokale afdeling naar de centrale afdeling kunnen verzoeken indien hij in de Europese Unie is gevestigd
Wij stellen voor om de artikelen 6 tot en met 8 van de verordening tot het aangaan van nauwere samenwerking op het gebied van de instelling van eenheidsoctrooibescherming die door de Raad en het Europees Parlement i moet worden aangenomen, te schrappen
EUC
Conclusies - 28/29 juni 2012
II. RAPPORT OVER DE EMU
4. Het rapport "Naar een echte economische en monetaire unie" dat door de voorzitter van de Europese Raad in samenwerking met de voorzitter van de Commissie, de voorzitter van de Eurogroep i en de president van de ECB i is gepresenteerd, bevat "vier essentiële bouwstenen" voor de toekomstige EMU: een geïntegreerd financieel kader, een geïntegreerd begrotingskader, een geïntegreerd economischbeleidskader en een versterkte democratische legitimiteit en verantwoordingsplicht
Na een open gedachtewisseling, waar verschillende meningen werden geuit, is de voorzitter van de Europese Raad verzocht om, in nauwe samenwerking met de voorzitter van de Commissie, de voorzitter van de Eurogroep en de president van de ECB, een specifieke, aan een tijdschema gebonden routekaart voor het verwezenlijken van een echte economische en monetaire unie te ontwikkelen, die concrete voorstellen betreffende het vrijwaren van de eenheid en de integriteit van de eengemaakte markt voor financiële diensten zal omvatten, en waarin rekening zal worden gehouden met de verklaring van de Top van de eurozone en met name het voornemen van de Commissie om voorstellen in te dienen overeenkomstig artikel 127. Zij zullen onderzoeken wat binnen de huidige verdragen kan worden gedaan en welke maatregelen een verdragswijziging vergen. Teneinde de zeggenschap van de lidstaten te waarborgen, zullen zij nauw bij de beraadslagingen worden betrokken en regelmatig worden geraadpleegd. Ook zal er overleg worden gepleegd met het Europees Parlement. Een tussentijds verslag zal in oktober 2012 worden ingediend, en een eindverslag voor het eind van het jaar
III. MEERJARIG FINANCIEEL KADER
5. De Europese Raad heeft met de voorzitter van het Europees Parlement grondig van gedachten gewisseld over het toekomstige meerjarig financieel kader (MFK)
EUC
Conclusies - 28/29 juni 2012
6. De Europese Raad is tevreden over de tijdens het Deense voorzitterschap gemaakte vorderingen, waarmee een basis en sturing worden aangereikt voor de eindfase van de onderhandelingen tijdens het komende Cypriotische voorzitterschap. Het onderhandelingspakket zal verder worden verfijnd teneinde uiterlijk eind 2012 een akkoord te bereiken, waarbij het beginsel zal worden aangehouden dat er geen akkoord is zolang niet over alles een akkoord is bereikt. De werkzaamheden inzake de betreffende wetteksten moeten worden opgevoerd met het oog op een spoedige aanneming ervan volgens de in het Verdrag vastgestelde procedures. Alle bevoegde instellingen wordt verzocht om in dit proces nauw samen te werken overeenkomstig de in het Verdrag vastgelegde bevoegdheden
IV. OVERIGE PUNT
De Europese Raad verwelkomde de verklaring van de Top van de eurozone van 29 juni 2012 en was ingenomen met de aanwending van bestaande EFSF i-/ESM i-instrumenten, die overeenkomstig de bestaande richtsnoeren ter nadere omschrijving van de betreffende procedures zullen worden geïmplementeerd
Uitbreiding: de Europese Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan het besluit van de Raad om op 29 juni 2012 toetredingsonderhandelingen met Montenegro te openen
Justitie en Binnenlandse Zaken: de Europese Raad was verheugd over de vorderingen met de Dublin-verordening, de richtlijn opvangvoorzieningen, de richtlijn asielprocedures en met betrekking tot hervestiging. Hij herhaalde vastbesloten te zijn het gemeenschappelijk Europees asielstelsel vóór eind 2012 te voltooien. Hij beklemtoonde ook het belang van het vrije verkeer in het en nam nota van de stand van de besprekingen over de voorstellen betreffende de governance van het Schengengebied en de visum verordening. Hij onderstreepte het belang van solidariteit en samenwerking bij het beheer van de buitengrenzen, asiel en de strijd tegen illegale immigratie. Voorts beklemtoonde hij het belang van een grotere samenwerking met landen van het nabuurschap. Indien nodig zal hij hierop terugkomen
EUC
Conclusies - 28/29 juni 2012
Kernenergie: de Europese Raad verzocht de lidstaten de aanbevelingen in het verslag van de Groep Europese regelgevers op het gebied van nucleaire veiligheid (Ensreg) onverkort en spoedig uit te voeren, aansluitend op de voltooiing van de stresstests inzake nucleaire veiligheid. De Commissie en Ensreg zijn het erover eens dat meer inspanningen nodig zijn. De Europese Raad nam nota van het voornemen van de Commissie om later dit jaar een alomvattende mededeling voor te leggen. Hij drong aan op een spoedige toepassing van de aanbevelingen van de Ad-hocgroep nucleaire beveiliging. Hij riep op tot bijkomende inspanningen ter intensivering van de samenwerking van de EU met al haar buurlanden op het vlak van nucleaire veiligheid en beveiliging
Syrië: de Europese Raad:
• veroordeelde met klem het grove geweld en de bloedbaden die onder burgers worden aangericht, en spoorde het Syrische bewind aan zijn aanvallen op de burgerbevolking onmiddellijk te beëindigen;
• verzocht om een internationaal, transparant, onafhankelijk en onverwijld onderzoek naar schendingen van het internationaal recht en de mensenrechten, opdat degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn, ter verantwoording kunnen worden geroepen;
• vroeg alle partijen de gewelddadigheden volledig stop te zetten; herhaalde dat het Syrische regime de hoofdverantwoordelijkheid draagt voor het bereiken van een staakt-het-vuren, het uitvoeren van het zespuntenplan van speciaal gezant
Kofi Annan, het verlenen van volledige en onbelemmerde toegang voor humanitaire hulp en het garanderen van de veiligheid van de VN i-waarnemers in Syrië;
• spoorde de Syrische oppositiegroepen ertoe aan het eens te worden over een reeks gedeelde beginselen voor het tot stand brengen van een inclusieve, ordelijke en vreedzame overgang in Syrië naar een toekomst zonder Assad en zijn brute bewind;
• zegde opnieuw zijn volledige steun toe voor het plan van Kofi Annan, en verwelkomde diens inspanningen om samen met belangrijke internationale partners het politieke proces vooruit te helpen;
• riep op tot een verenigd optreden van de VN-Veiligheidsraad teneinde krachtiger en doeltreffender druk uit te oefenen, mede door middel van uitgebreide sancties op grond van hoofdstuk VII; verwelkomde in dit verband de aanneming van aanvullende beperkende maatregelen door de Raad van de Europese Unie, en kwam overeen verdere maatregelen in beraad te houden
EUC
Conclusies - 28/29 juni 2012
Iran: de Europese Raad sprak zijn ernstige bezorgdheid uit over de aard van het nucleaire programma van Iran en beklemtoonde dat Iran dringend aan al zijn internationale verplichtingen moet voldoen, en onder meer onverkort uitvoering moet geven aan de resoluties van de VN-Veiligheidsraad en de Raad van Beheer van de IAEA. De Europese Raad staat volledig achter de inspanningen van de hoge vertegenwoordiger en de E3+3 in dit verband. In het licht van de recente besprekingen tussen de E3+3 en Iran in Istanbul, Bagdad en Moskou, verzoekt de Europese Raad Iran met klem te beslissen of het zich wil inzetten voor een ernstig onderhandelingsproces dat het vertrouwen in het uitsluitend vreedzame karakter van het nucleaire programma van Iran zou herstellen. Iran moet zich constructief opstellen door in te zetten op een akkoord over concrete vertrouwenscheppende stappen en het wegnemen van de bezorgdheid van de internationale gemeenschap. De Europese Raad is ingenomen met de volledige inwerkingtreding van het EU-embargo op de invoer van Iraanse olie per 1 juli 2012
Mensenrechten en democratie: de Europese Raad was ingenomen met de aanneming door de Raad van het strategisch EU-kader voor mensenrechten en democratie en het bijbehorende actieplan, en benadrukte hoe belangrijk het is dat mensenrechten en democratie centraal blijven in het buitenlandse beleid van de EU
OPA: de Europese Raad verwelkomde het tweede jaarverslag over officiële ontwikkelingshulp van de Europese Unie, en bevestigde zijn vaste voornemen de streefcijfers voor ontwikkelingshulp voor 2015, zoals bepaald in zijn conclusies van juni 2005, te halen
EUC
Conclusies - 28/29 juni 2012
BIJLAGE
"PACT VOOR GROEI BAN"
De staatshoofden en regeringsleiders,
Uitdrukking gevend aan hun vastbeslotenheid tot het stimuleren van een slimme, duurzame, inclusieve, hulpbronnenefficiënte en banenscheppende groei in het kader van de Europa 2020-strategie,
Onderstrepend dat daartoe op elk bestuursniveau in de Europese Unie alle hefbomen, instrumenten en beleidsvormen moeten worden ingezet,
Wijzend op het belang van gezonde openbare financiën, structurele hervormingen en gerichte investeringen voor een duurzame groei,
Hebben besloten tot het volgende pact:
OP HET NIVEAU VAN DE LIDSTAT TE NEM MAATREGEL
1) Alle lidstaten blijven vastbesloten op nationaal niveau onmiddellijk de nodige maatregelen te treffen om de doelstellingen van de Europa 2020-strategie te verwezenlijken. De nieuwe instrumenten voor economisch bestuur van de Europese Unie moeten volledig en effectief worden ingezet en het gebruik van "groepsdruk" moet worden verbeterd. De ter tafel liggende voorstellen ter vervollediging van dit kader (het "two-pack") moeten met spoed worden aangenomen
2) Bij het uitvoeren van de landenspecifieke aanbevelingen zullen de lidstaten zich met name beijveren voor:
EUCO 76/12 BIJLAGE
Conclusies - 28/29 juni 2012
gedifferentieerde groei vriendelijke be grotin g scon solidatie, met naleving van het stabiliteits- en groeipact en met inachtneming van landenspecifieke omstandigheden; daarbij moet er met name aandacht worden geschonken aan investeringen in toekomstgerichte sectoren die rechtstreeks verband houden met het groeipotentieel van de economie, alsmede aan het waarborgen van de houdbaarheid van pensioenstelsels. De Commissie houdt in het oog welke gevolgen de strakke begrotingsbeperkingen hebben voor groeibevorderende overheidsuitgaven en voor de overheidsinvesteringen. Zij zal verslag uitbrengen over de kwaliteit van de overheidsuitgaven, en over de mogelijkheden voor actie binnen de grenzen van de begrotingskaders van de EU en de lidstaten;
het herstel van de normale kredietverstrekking aan de economie en de dringende voltooiing van de herstructurering van de banksector;
het bevorderen van groei en concurrentievermogen, met name door het aanpakken van diepgewortelde onevenwichtigheden en door verdergaande structurele hervormingen om binnenlands groeipotentieel te ontsluiten, onder meer door het openstellen van netwerksectoren voor concurrentie, het bevorderen van de digitale economie, het benutten van het potentieel van een groene economie, het verwijderen van niet-gerechtvaardigde beperkingen voor dienstenverstrekkers en het vergemakkelijken van het opstarten van ondernemingen;
het bestrijden van de werkloosheid en het doeltreffend aanpakken van de sociale gevolgen van de crisis, door middel van hervormingen die de arbeidsparticipatie doen toenemen, door het opvoeren van de inspanningen om de werkgelegenheid voor jongeren te vergroten, en met name om jongeren meer kansen te bieden op een eerste werkervaring en hun arbeidsmarktparticipatie te verbeteren, opdat zij binnen enkele maanden nadat zij van school komen, een goede baan, voortgezet onderwijs, een plaats in het leerlingstelsel of een stage krijgen aangeboden, mogelijkerwijs met ondersteuning uit het ESF, en door het ontwikkelen en uitvoeren van effectieve beleidsmaatregelen om armoede tegen te gaan en kwetsbare groepen te steunen. De lidstaten zullen hun nationale banenplannen snel uitvoeren en voor het volgende Europese semester ambitieuzere en preciezere nationale banenplannen ontwikkelen. De lidstaten moeten gebruikmaken van de mogelijkheden om via het ESF subsidies voor tijdelijke aanwerving te financieren;
EUCO 76/12 BIJLAGE
Conclusies - 28/29 juni 2012
(e) het moderniseren van de overheidsadministratie, met name door de gerechtelijke achterstand aan te pakken, de administratieve rompslomp te verminderen en e-government-diensten te ontwikkelen. De beste praktijken op dit gebied moeten worden uitgewisseld
DE BIJDRAGE VAN HET EUROPEES BELEID TOT GROEI WERKGELEGHEID
3) Op het niveau van de Europese Unie moeten spoedig meer maatregelen worden genomen om groei en banen te stimuleren, de financiering van de economie op korte tot middellange termijn te versterken en de concurrentiepositie van Europa als plaats om te produceren en te investeren te verbeteren
(a) Het verdiepen van de eengemaakte markt door het wegnemen van resterende
belemmeringen zal een cruciale factor zijn bij het bevorderen van groei en banen, met name in de digitale en de netwerksector. De Commissie is voornemens om in het najaar van 2012 daartoe meer groeibevorderende maatregelen voor te stellen als onderdeel van het tweede wetgevingspakket eengemaakte markt. Er is al aanzienlijke vooruitgang geboekt ten aanzien van de maatregelen van het eerste wetgevingspakket eengemaakte markt, getuige onder andere de aanneming van het voorstel inzake normalisatie en het in de Raad bereikte akkoord over de voorstellen inzake jaarrekeningen, durfkapitaal- en socialeondernemerschapsfondsen, en alternatieve en onlinegeschillenbeslechting. Er moet zo spoedig mogelijk overeenstemming worden bereikt over de voorstellen inzake overheidsopdrachten, de e-handtekening en de erkenning van beroepskwalificaties. De Commissiemededeling over het verbeteren van het bestuur van de eengemaakte markt wordt verwelkomd. De lidstaten en de Commissie zullen zorgen voor een betere toepassing en handhaving van de voorschriften inzake de eengemaakte markt, en de Commissie zal de prestaties monitoren, onder meer door middel van een jaarverslag in het kader van het Europees semester. Ook de Commissiemededeling over de uitvoering van de dienstenrichtlijn wordt verwelkomd; zij moet onmiddellijk worden uitgevoerd, onder meer door een stringente wederzijdse evaluatie van nationale beperkingen en een snelle verwijdering van ongerechtvaardigde belemmeringen. In het kader van die richtlijn zouden er verdere economische voordelen van maar liefst 330 miljard EUR kunnen worden behaald. De Europese Raad zal de vorderingen uiterlijk eind 2012 evalueren
EUCO 76/12 BIJLAGE
Conclusies - 28/29 juni 2012
Er is snelle vooruitgang nodig om tegen 2015 een goed functionerende digitale een gemaakte markt tot stand te brengen, die de Europese economie een nieuwe dynamiek zal geven. Met name moet prioriteit worden verleend aan maatregelen ter verdere ontwikkeling van grensoverschrijdende onlinehandel, onder meer door de overgang naar e-facturering te faciliteren en het grensoverschrijdend gebruik van e-identificatie en andere e-diensten te bevorderen. Het is tevens van cruciaal belang om de vraag naar de invoering van een hogesnelheidsinternet te stimuleren, de Europese regeling inzake auteursrechten te moderniseren en het afgeven van licenties te vergemakkelijken, en tegelijk een hoog niveau van bescherming van de intellectuele-eigendomsrechten te garanderen en rekening te houden met de culturele diversiteit
Verdere inspanningen zijn vereist om de algehele regeldruk op Unie- en nationaal niveau te verminderen. De Commissie zal eind 2012 een mededeling voorleggen over verdere stappen in "slimme regelgeving", waaronder maatregelen ter ondersteuning van micro-ondernemingen
Het concurrentievermogen, de groei en de werkgelegenheid van de EU zullen er aanzienlijk bij winnen als eind 2014, binnen de overeengekomen termijnen, de interne energiemarkt helemaal is voltooid en er wordt gewaarborgd dat geen lidstaat na 2015 afgesneden blijft van de Europese gas- en elektriciteitsnetten. Zodra de energie -efficiëntierichtlijn formeel is aangenomen, moeten de lidstaten deze snel uitvoeren en de bepalingen ervan volledig gebruiken om het aanzienlijke potentieel voor het scheppen van banen in deze sector te benutten. Er moet zo spoedig mogelijk overeenstemming worden bereikt over het voorstel betreffende de trans-Europese energie-infrastructuur
Er moet onverminderd worden gestreefd naar een snelle vertaling van onderzoeksinspanningen in innovaties die voorzien in marktbehoeften en aldus het Europese concurrentievermogen versterken en bijdragen tot het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. De Europese onderzoeksruimte moet worden versterkt, met name door de steun voor O&O te verbeteren en door de investeringsmogelijkheden voor innoverende startende ondernemingen en kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) te verbeteren. Het toekomstige programma voor het concurrentievermogen van ondernemingen en kmo's (Cosme) en het programma Horizon 2020 zullen innoverende kmo's helpen toegang te krijgen tot financiering. Het is van bijzonder belang te werken aan de versterking van cruciale ontsluitende technologieën die van systemisch belang zijn voor het innoverend vermogen en het concurrentievermogen van de industrie en de hele economie, onder meer voor sectoren als nanotechnologie, biotechnologie en geavanceerde materialen
EUCO 76/12 10 BIJLAGE NL
Conclusies - 28/29 juni 2012
Het hervormde cohesiebeleid biedt een aantal landen een mogelijkheid om door middel van investeringen een uitweg uit de crisis te vinden, omdat het een belangrijk instrument is voor investeringen, groei en banencreatie op EU-niveau en voor structurele hervormingen op nationaal niveau. Het vertegenwoordigt een belangrijk deel van de overheidsinvesteringen in de EU en draagt bij tot de verdieping van de interne markt
Het vandaag bereikte akkoord over het eenheidsoctrooi zal leiden tot een aanzienlijke kostenverlaging voor kmo's en zal een stimulans zijn voor innovatie, omdat Europa daardoor de beschikking krijgt over een betaalbaar, kwaliteitsvol octrooi binnen één gespecialiseerde jurisdictie
Het is van cruciaal belang de financiering van de economie een impuls te geven. Er wordt 120 miljard EUR (ongeveer 1% van het bni van de EU) voor snelwerkende groeimaatregelen bijeengebracht:
- Het volgestorte kapitaal van de EIB i moet met 10 miljard EUR worden verhoogd, met het doel haar kapitaalbasis te versterken en haar algehele uitleenvermogen met 60 miljard EUR te vergroten, en aldus tot 180 miljard EUR vrij te maken voor bijkomende investeringen, verspreid over de gehele Europese Unie, ook in de meest kwetsbare landen. Deze beslissing moet door de Raad van gouverneurs van de EIB worden genomen zodat zij uiterlijk op 31 december 2012 in werking treedt
- De proeffase voor projectobligaties moet onmiddellijk worden gestart, hetgeen tot 4,5 miljard EUR aan extra investeringen zal opleveren voor proefprojecten in verband met cruciale infrastructuur voor vervoer, energie en breedband. Mits het tussentijds verslag en de evaluatie van de proeffase positief zijn, zou het volume van dergelijke financiële instrumenten in de toekomst in alle landen kunnen worden uitgebreid, onder meer ter ondersteuning van de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen
EUCO 76/12 BIJLAGE
Conclusies - 28/29 juni 2012
- In passende gevallen en met inachtneming van de vrijmakingsvoorschriften hebben de lidstaten de mogelijkheid om volgens de bestaande regels en praktijken met de Commissie samen te werken door een deel van hun aandeel in de structuurfondsen aan te wenden om het kredietrisico van de EIB te helpen dragen en garanties te verstrekken op leningen op het gebied van kennis en vaardigheden, hulpbronnenefficiëntie, strategische infrastructuur, en met het oog op de toegang tot financiering voor kleine en middelgrote ondernemingen. De structuurfondsen hebben middelen herschikt ter ondersteuning van onderzoek en innovatie, kmo's en werkgelegenheid voor jongeren, en in de lopende periode zal er nog eens
55 miljard EUR voor groeibevorderende maatregelen worden uitgetrokken. De steun aan kleine en middelgrote ondernemingen moet verder worden verbeterd, onder meer door ervoor te zorgen dat zij makkelijker toegang tot EU-fondsen krijgen. De lidstaten kunnen ook een herschikking binnen hun nationale financiële middelen in overweging nemen, op grond van de geldende regels en in samenwerking met de Commissie
- De activiteiten van het Europese Investeringsfonds i dienen verder te worden ontwikkeld, met name wat durfkapitaal betreft, in samenwerking met de bestaande nationale structuren
(i) De begroting van de Europese Unie moet een katalysator zijn voor groei en banen in geheel Europa, met name door de hefboomwerking van productieve investeringen en investeringen in menselijk kapitaal te benutten. Binnen het toekomstige meerjarig financieel kader moeten uitgaven worden ingezet ter ondersteuning van groei, werkgelegenheid, concurrentievermogen en convergentie overeenkomstig de Europa 2020-strategie
EUCO 76/12 BIJLAGE
Conclusies - 28/29 juni 2012
(j) Het belastingbeleid dient bij te dragen tot begrotingsconsolidatie en duurzame groei. De werkzaamheden en besprekingen met betrekking tot de Commissievoorstellen over energiebelasting, de gemeenschappelijke geconsolideerde heffingsgrondslag voor de vennootschapsbelasting en de herziening van de spaarrichtlijn moeten worden voortgezet. In de Raadszitting van 22 juni 2012 is er nota van genomen dat het voorstel voor een belasting op financiële transacties door de Raad niet binnen een redelijke termijn zal worden aangenomen. Verscheidene lidstaten zullen derhalve een verzoek tot nauwere samenwerking op dit gebied indienen, met het oog op de aanneming ervan uiterlijk in december 2012. De Commissie werkt voort aan concrete manieren om de strijd tegen belastingfraude en belastingontduiking op te voeren en zal spoedig een actieplan presenteren met opties voor dat doel. Er moet spoedig overeenstemming worden bereikt over de onderhandelingsrichtsnoeren voor overeenkomsten met derde landen inzake spaarbelasting. De lidstaten die deelnemen aan het Euro Plus-pact zullen hun gestructureerde besprekingen over aangelegenheden in verband met het belastingbeleid voortzetten, onder meer om te zorgen voor de uitwisseling van beste praktijken
(k) Het stimuleren van de werkgelegenheid voor zowel vrouwen als mannen, en vooral voor jongeren en langdurig werklozen, is een duidelijke prioriteit. De Raad zal voortvarend besprekingen wijden aan en een besluit nemen over de voorstellen in het werkgelegenheidspakket van de Commissie, met de nadruk op het scheppen van hoogwaardige banen, structurele hervormingen van de arbeidsmarkten en investeringen in menselijk kapitaal. De jeugdwerkloosheid dient dringend te worden aangepakt, in het bijzonder via de initiatieven van de Commissie inzake jongerengaranties en het kwaliteitskader voor stages. Het is tevens van belang het reactiveren van oudere werknemers te bevorderen. De EU-governance, waaronder het multilateraal toezicht op het werkgelegenheidsbeleid, moet worden verbeterd
EUCO 76/12 BIJLAGE
Conclusies - 28/29 juni 2012
(1) Arbeidsmobiliteit binnen de EU dient te worden vergemakkelijkt. Het Eures i-portaal moet worden ontwikkeld tot een waarlijk Europees arbeidsbemiddelings- en aanwervingsinstrument. Onderzocht moet worden of het kan worden uitgebreid tot leerplaatsen en stages, en dat geldt ook voor verdere ondersteuning van de voorbereidende actie "Je eerste Eures-baan". Om een beter beeld te krijgen van de nieuwe vaardigheden die nodig zijn, moeten nieuwe EU-instrumenten worden ontwikkeld; de erkenning van beroepskwalificaties en taalvaardigheden moet worden verbeterd; het aantal gereglementeerde beroepen moet worden verminderd en de verwerving en het behoud van grensoverschrijdende pensioenrechten en andere socialezekerheidsrechten voor EU-werknemers moeten worden versterkt. De werkzaamheden met betrekking tot het voorstel voor de handhaving van de rechten van gedetacheerde werknemers moeten eveneens worden voortgezet
(m) Handel moet beter worden gebruikt als motor van groei. De Europese Unie is vastbesloten op te komen voor vrije, eerlijke en open handel, en tegelijk haar belangen te behartigen in een geest van wederkerigheid en wederzijds voordeel, met name ten aanzien van de grootste economieën in de wereld. Het Commissievoorstel betreffende toegang tot overheidsopdrachten in derde landen moet spoedig besproken worden. Terwijl het versterken van het multilaterale stelsel een cruciale doelstelling blijft, zijn de lopende en eventueel komende bilaterale onderhandelingen van aanzienlijk economisch belang. Meer inspanningen moeten met name gericht zijn op het verwijderen van handelsbelemmeringen, een betere markttoegang, adequate investeringsvoorwaarden, bescherming van intellectuele eigendom en openstelling van de markten voor overheidsopdrachten. Overeenkomsten die zijn afgerond, moeten spoedig worden ondertekend en geratificeerd. De vrijhandelsovereenkomsten met Singapore en Canada moeten aan het eind van dit jaar zijn afgerond; de onderhandelingen met India hebben van beide zijden een nieuwe impuls nodig, en aan de verdieping van de handelsbetrekkingen van de EU met Japan moet verder worden gewerkt. De staatshoofden en regeringsleiders zien uit naar de aanbevelingen van de EU-VS-groep op hoog niveau inzake banen en groei en zullen ernaar streven dat in 2013 onderhandelingen over een uitgebreide trans-Atlantische overeenkomst inzake handel en investeringen van start kunnen gaan
EUCO 76/12 BIJLAGE
Conclusies - 28/29 juni 2012
(n) Financiële stabiliteit is een eerste vereiste voor groei. Het rapport "Naar een echte economische en monetaire unie" bevat dienaangaande enkele belangrijke ideeën. Op een aantal gebieden willen de lidstaten die een gemeenschappelijke munt hebben, en andere lidstaten die ook aan de inspanning willen deelnemen, verder gaan in hun streven naar coördinatie en integratie van hun financieel, budgettair, en economisch beleid in het raamwerk van de Europese Unie, met volledige eerbiediging van de integriteit van de eengemaakte markt en van de Europese Unie als geheel
EUCO 76/12 BIJLAGE