Schiphol krijgt nieuw geluidsstelsel
DEN HAAG (PDC) - Bewonersorganisaties, lokale overheden en partijen uit de luchtvaartbranche hebben vandaag een akkoord bereikt met het Rijk i. Na een tweejarig experiment kwam dit akkoord aan de zogenoemde Alderstafel. De voorzitter van dit overleg, oud-minister Hans Alders i, presenteerde de resultaten aan de Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu.
Kern van het nieuwe geluidsstelsel is het totaalpakket aan afspraken over de wijze waarop Schiphol het beste in zijn omgeving op kan gaan. Tot 2020 is er een maximum van 510.000 vliegbewegingen per jaar gesteld. De regionale luchthavens Eindhoven en Lelystad zullen een deel van het niet knooppunt-gebonden luchtverkeer opvangen.
In het nieuwe stelsel wordt het baangebruik gebaseerd op de weersomstandigheden. Bij een bepaald type weer kiest de luchtverkeersleiding voor de baan die de minste hinder veroorzaakt. Ook wordt er voortaan gekozen om zo min mogelijk banen tegelijkertijd te gebruiken.
De afgelopen vijf jaar is er eveneens uitvoerig gekeken naar de zogenaamde hinderbeperkende maatregelen, met als doel het aantal gehinderden rondom Schiphol met zo'n 10% te laten afnemen. Meer van dit soort maatregelen invoeren, is amper mogelijk. Het enige wat nog soelaas kan bieden, is een modernisering van start- en landingsprocedures en de aanschaf van stillere toestellen.
Er is door de provincie Noord-Holland, Schiphol en het Ministerie van I&M 30 miljoen euro beschikbaar gesteld om de leefbaarheid van de woonplaatsen rondom de luchthaven doelgericht te kunnen verbeteren.