Closer cooperation and reinforced solidarity to ensure security of gas supply

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op donderdag 27 april 2017.

De Raad i en het Europees Parlement i hebben een voorlopig akkoord bereikt over een voorstel voor een herziene verordening betreffende maatregelen tot veiligstelling van de gaslevering. Het akkoord moet nog worden bevestigd door de permanente vertegenwoordigers van de lidstaten (Coreper).

Hoofddoel van de verordening is de gevolgen van een eventuele verstoring van de gasvoorziening tot een minimum te beperken, door de samenwerking tussen lidstaten en dus het functioneren van de interne energiemarkt te verbeteren. Het voorstel vertaalt de eerste dimensie van de energie-unie, nl. "energiezekerheid, solidariteit en vertrouwen", in concrete maatregelen.

De voorgestelde verordening en het besluit betreffende intergouvernementele overeenkomsten vormen 2 hoekstenen van de strategie voor de energie-unie.

"Deze wetgeving zal onze energiezekerheid aanzienlijk vergroten. Wij zullen voor onze energievoorziening minder afhankelijk zijn van anderen, en sneller en efficiënter kunnen reageren op een crisis in de gasvoorziening. Deze wetgeving zal ook leiden tot meer vertrouwen en solidariteit, zowel tussen de lidstaten als tussen de EU i en onze partners van de Energiegemeenschap."

De belangrijkste nieuwe onderdelen van de verordening zijn:

versterkte regionale samenwerking en coördinatie voor risicogroepen van lidstaten

verplichte regionale preventieve­actieplannen en noodplannen en regionale risico-evaluaties, gezamenlijk op te stellen door alle lidstaten van dezelfde risicogroep

een verplicht solidariteitsmechanisme voor extremecrisisscenario's

meer controle op de bepalingen in gasleveringscontracten

specifieke verplichtingen voor EU-lidstaten ten aanzien van de Energiegemeenschap, en bevoegdheden voor de Commissie om de toepassing van het rechtskader tussen de EU en de Energiegemeenschap te coördineren

Na uitgebreide werkzaamheden tijdens het Nederlandse en het Slowaakse voorzitterschap en 4 trialogen tijdens het Maltese voorzitterschap werd een akkoord bereikt over de volgende centrale kwesties:

regionale samenwerking: behelst onder meer noodaanvoercorridors die het ENTSB voor gas in zijn simulaties zal opnemen. De Commissie zal de lidstaten van de risicogroepen bijstaan bij het opstellen van preventie­actieplannen en noodplannen

solidariteit: zal worden gebruikt als laatste middel nadat alle noodmaatregelen zijn uitgeput, en zal terdege worden gecompenseerd. Indien meerdere lidstaten hulp kunnen verstrekken, zal de om solidariteit verzoekende lidstaat het gunstigste aanbod kunnen kiezen. Het concept "door solidariteit beschermde afnemer" wordt ingevoerd.

informatie-uitwisseling: de bevoegde instantie van de betrokken lidstaat zullen in kennis worden gesteld van langetermijncontracten voor gaslevering die goed zijn voor 28% van het jaarlijkse gasverbruik. Voor commerciële contracten zullen slechts bepaalde elementen van het contract worden vrijgegeven. Bestaande contracten dienen 12 maanden na de inwerkingtreding van de verordening ter kennis te worden gebracht. Indien de bevoegde instantie twijfels heeft bij het effect van een contract op de gasleveringszekerheid in de lidstaat en in de regio, zal zij de Commissie daarover inlichten.

Bij gasleveringscontracten die risico's inhouden voor de leveringszekerheid in een lidstaat, een regio of de hele Unie, kan de Commissie de onderneming verzoeken de details van het contract te verstrekken.

Volgende stappen

Na de goedkeuring door het Coreper zal de voorzitter van het Coreper een brief sturen aan de voorzitter van de Commissie industrie, onderzoek en energie i (ITRE) van het Europees Parlement.

Daarin zal staan dat, als het Parlement tijdens zijn plenaire vergadering instemt met de compromistekst zoals goedgekeurd door het Coreper, de Raad de tekst ongewijzigd in eerste lezing zal aannemen.

Het wetgevingsbesluit treedt in werking na de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie i.

Achtergrond

Tijdens de Europese Raad i van maart 2015 werd besloten dat de EU zich zou inspannen om een energie-unie op te bouwen, en werd onder meer opgeroepen vaart te maken met infrastructuurprojecten voor elektriciteit en gas, waaronder interconnecties in met name de perifere regio's, om de energiezekerheid en het functioneren van de interne energiemarkt te vrijwaren.

De Commissie diende haar voorstel, ter vervanging van Verordening 994/2010 van de Raad, op 16 februari 2016 in.

De Commissie ITRE van het Europees Parlement stemde op 13 oktober 2016 over het verslag en het onderhandelingsmandaat voor het EP.

De Raad TTE (Energie) nam op 5 december 2016 de politieke richtsnoeren aan waarmee de onderhandelingen met het Europees Parlement konden worden gestart.

Strategie voor een energie-unie

Voorstel van de Commissie betreffende de veiligstelling van de aardgasvoorziening

Resultaten van de Raadszitting

×

Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN

FR