Commissie neemt maatregelen om een leven lang leren en inzetbaarheid te verbeteren

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op vrijdag 10 december 2021.

Tijdens de sociale top van Porto in mei hebben de EU-leiders zich achter het EU-streefcijfer geschaard om er uiterlijk 2030 voor te zorgen dat jaarlijks 60 % van alle volwassenen een opleiding volgt. Vandaag heeft de Commissie een belangrijke stap gezet om de lidstaten te helpen dit streefcijfer te halen door - zoals aangekondigd in de vaardighedenagenda en in de mededeling uit 2020 over de Europese onderwijsruimte - voorstellen in te dienen voor aanbevelingen van de Raad inzake individuele leerrekeningen en microcredentials.

Een solide set vaardigheid biedt mensen nieuwe kansen, zorgt voor een vangnet in onzekere tijden, bevordert inclusie en opwaartse sociale mobiliteit en levert de economie de nodige geschoolde arbeidskrachten om te groeien en te innoveren. Het succes van zowel de digitale als de groene transitie hangt af van werknemers met de juiste vaardigheden. Door de COVID-19-pandemie is het nog urgenter geworden dat de werknemers zich om- en bijscholen om zich aan de veranderende arbeidsmarkt aan te passen en aan de vraag in verschillende sectoren te voldoen.

Er nemen echter te weinig mensen aan reguliere leeractiviteiten deel na hun initiële educatie of opleiding, omdat ze vaak niet over de financiële middelen of de tijd beschikken om nieuwe vaardigheden aan te scherpen en te leren of omdat ze niet op de hoogte zijn van de leermogelijkheden en de voordelen ervan. Zo is voor meer dan 90 % van de banen en in bijna alle sectoren een bepaald niveau van digitale vaardigheden vereist, maar in 2019 beschikte slechts 56 % van de volwassenen over digitale basisvaardigheden.

Mede dankzij de twee vandaag goedgekeurde voorstellen over individuele leerrekeningen en microcredentials kunnen deze uitdagingen worden aangegaan: er worden immers meer mogelijkheden geboden om te leren en werk te vinden.

Individuele leerrekeningen

Het voorstel van de Commissie wil ervoor zorgen dat iedereen een leven lang en ongeacht zijn of haar arbeidssituatie toegang heeft tot relevante opleidingen die op de behoeften zijn afgestemd.

Daarom worden in de voorgestelde aanbeveling van de Raad de belangrijkste obstakels voor het volgen van een opleiding - een gebrek aan motivatie, tijd en financiële middelen - aan de orde gesteld en de lidstaten samen met de sociale partners verzocht om:

  • voor individuele leerrekeningen en opleidingsrechten te zorgen voor alle volwassenen in de werkende leeftijd;
  • een lijst op te stellen van voor de arbeidsmarkt relevante en kwalitatief hoogwaardige opleidingen die in aanmerking komen voor financiering via de individuele leerrekeningen, en deze lijst toegankelijk te maken via een digitaal register, bijvoorbeeld met behulp van een mobiel toestel;
  • te voorzien in mogelijkheden op het gebied van loopbaanbegeleiding en validatie, alsook in betaald opleidingsverlof.

Innovatief is dat dit voorstel een centrale plaats aan individuele personen toekent bij de ontwikkeling van vaardigheden. De lidstaten worden ook verzocht de financiering te moduleren volgens ieders behoeften aan opleiding.

Microcredentials

Microcredentials certificeren de leerresultaten van een kleine leerervaring (bijvoorbeeld een korte cursus of opleiding). Het is een flexibele en gerichte manier om mensen te helpen de nodige kennis, vaardigheden en competenties te ontwikkelen voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Het voorstel van de Commissie wil microcredentials ingeburgerd doen geraken in alle instellingen, bedrijven en sectoren en over alle grenzen heen. Daartoe zouden de lidstaten overeenstemming moeten bereiken over:

  • een gemeenschappelijke definitie van microcredentials;
  • standaardelementen voor de beschrijving van microcredentials; en
  • kernbeginselen voor het ontwikkelen en verlenen van microcrdentials.

Doel is voor hoogwaardige microcredentials te zorgen die op transparante wijze worden verleend om vertrouwen in het certificeringsproces te wekken. Zo kan het gebruik van microcredentials ten behoeve van lerenden, werkenden en werkzoekenden worden bevorderd. Het voorstel bevat ook aanbevelingen inzake het gebruik van microcredentials in het kader van onderwijs, opleiding en het arbeidsmarktbeleid. Doel is mensen in staat te stellen op een op maat gesneden en inclusieve wijze nieuwe of extra vaardigheden te leren. De Europese benadering van microcredentials is ook van cruciaal belang om tegen 2025 een Europese onderwijsruimte tot stand te brengen. Microcredentials kunnen deel uitmaken van het leeraanbod in het kader van individuele leerrekeningen.

Enkele reacties van commissarissen:

Volgens Margaritis Schinas, vicevoorzitter voor de bevordering van onze Europese levenswijze, “is de ontwikkeling van vaardigheden en competenties essentieel voor een succesvolle loopbaan, inclusie en integratie. Mede dankzij vaardigheden en competenties kunnen mensen zich aan veranderingen aanpassen, zich succesvol ontwikkelen en een bijdrage aan de samenleving leveren. Vaardigheden zijn ook cruciaal voor groei. De voorstellen van vandaag zorgen ervoor dat iedereen een leven lang kan leren en dat leeractiviteiten flexibel en voor iedereen toegankelijk zijn. Dit is een belangrijke stap om meer mensen leer- en opleidingsmogelijkheden te bieden, waarbij niemand aan zijn lot wordt overgelaten.”

Mariya Gabriel, commissaris voor Innovatie, Onderzoek, Cultuur, Onderwijs en Jeugd: “Voor een rechtvaardige transitie is het van essentieel belang dat iedereen - ongeacht zijn persoonlijke omstandigheden - toegang heeft tot flexibele, modulaire en toegankelijke leer- en opleidingsmogelijkheden. Dankzij de Europese benadering van microcredentials zullen deze leerervaringen gemakkelijker worden erkend en gevalideerd. Bovendien zullen instellingen voor hoger onderwijs en beroepsonderwijs en -opleiding een grotere rol kunnen spelen om van een leven lang leren in de hele EU een realiteit te maken. Ze zullen ook toegankelijker worden voor een meer diverse groep lerenden.”

Volgens Nicolas Schmit, commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Rechten, “mogen onderwijs en opleiding niet ophouden bij het verlaten van de schoolpoort. Meer dan ooit moeten mensen hun vaardigheden gedurende hun hele beroepsleven ontwikkelen om aan de eisen van een snel veranderende arbeidsmarkt te kunnen voldoen. Mede dankzij de voorstellen van de Commissie inzake individuele leerrekeningen en microcredentials zullen we het streefcijfer van het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten kunnen halen, namelijk dat uiterlijk 2030 60 % van alle volwassenen jaarlijks een opleiding volgt. We moeten ernstig werk maken van een leven lang leren in Europa. Het is de beste investering met positieve resultaten voor werknemers, werkgevers en de economie als geheel.”

Volgende stappen

Over de voorstellen zal met de lidstaten worden onderhandeld. Nadat de Raad de aanbevelingen heeft goedgekeurd, zal de Commissie de lidstaten, de sociale partners en de betrokken partners ondersteunen bij de uitvoering van deze aanbevelingen van de Raad. De rapportage over en de monitoring van de individuele leerrekeningen zal plaatsvinden in het kader van het Europees semester.

Achtergrondinformatie

Het recht op onderwijs, opleiding en een leven lang leren in verankerd in de Europese pijler van sociale rechten(beginsel 1). Alle mensen moeten voortdurend toegang hebben tot onderwijs en opleiding van hoge kwaliteit en tot mogelijkheden voor de ontwikkeling van vaardigheden die bij hun behoeften aansluiten. Vaardigheden zijn de bouwstenen voor iemands succes op een arbeidsmarkt en in een samenleving die voortdurend veranderen.

Tijdens de sociale top van Porto en de Europese Raad van juni hebben de leiders zich ingenomen getoond met de in het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten vastgestelde kerndoelen van de EU voor 2030. Streefdoel is onder meer dat uiterlijk 2030 60 % van alle volwassenen jaarlijks een opleiding volgt. Het is een van de kerndoelen van het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten. Sinds 2016 neemt echter slechts 37 % van de volwassenen jaarlijks aan een opleiding deel en in de jaren daarvoor waren de groeipercentages klein. Als deze trends aanhouden, zullen de doelstellingen niet worden gehaald. Daarom zijn deze initiatieven met betrekking tot individuele leerrekeningen en microcredentials belangrijk. In de vandaag ingediende voorstellen worden de lidstaten verzocht met de sociale partners en de belangstellende partijen samen te werken om van bij- en omscholing een realiteit voor iedereen te maken.

Het voorstel voor een aanbeveling van de Raad inzake individuele leerrekeningen en het voorstel voor een aanbeveling van de Raad inzake microcredentials voor een leven lang leren en inzetbaarheid zijn de laatste twee van de twaalf in de Europese vaardighedenagenda en hetactieplan voor de Europese pijler van sociale rechten aangekondigde vlaggenschipinitiatieven. De Europese benadering van microcredentials is ook van cruciaal belang om tegen 2025 een Europese onderwijsruimte tot stand te brengen.

Meer informatie

Vragen en antwoorden: IAO en microcredentials

Informatieblad

Voorstel van de Commissie voor een aanbeveling van de Raad inzake individuele leerrekeningen

Voorstel van de Commissie voor een aanbeveling van de Raad inzake microcredentials voor een leven lang leren en inzetbaarheid

Europese vaardighedenagenda

Europese pijler van sociale rechten

Mededeling “De Europese onderwijsruimte tegen 2025 tot stand brengen”