Besluitpunt "Diversen a) Europese strategie voor milieu en gezondheid - Vierde ministeriële conferentie over milieu en gezondheid (Boedapest, 23-25 juni 2004) - Verslag van de Commissie/het voorzitterschap"

+ ADD 1 Het voorzitterschap bracht verslag uit over de vierde ministeriële conferentie over milieu en gezondheid die van 23 tot en met 25 juni 2004 in Boedapest plaatsvond. De Commissie maakte melding van haar Europees actieplan voor milieu en gezondheid 2004-2010 dat tijdens de conferentie werd gepresenteerd. b) De kloof overbruggen: informatie met het oog op actie - Conferentie over de mobilisatie van kennis ten behoeve van een beter milieu (Dublin, 28-30 april 2004) - Verslag van het voorzitterschap 10364/04 ENV 336 De voorzitter verwees naar de door het voorzitterschap verspreide schriftelijke informatie (10364/04). 10931/04 kee/HF/mg 10 DG I NL c) Integratie van milieuoverwegingen in de andere beleidsterreinen - balans van het Cardiff-proces - Presentatie door de Commissie 10251/04 ENV 328 AGRI 141 DEVGEN 126 ECOFIN 215 ENER 163 IND 77 TRANS 225 RELEX 245 MI 184 PECHE 217 EDUC 129 SAN 111 CONSOM 57 TOUR 11 RECH 121 SOC 308 De Raad nam nota van de presentatie van de Commissie. De voorzitter verklaarde dat de Raad zich opnieuw over dit vraagstuk zal moeten buigen in het kader van de herbestudering van de strategie voor duurzame ontwikkeling, de tussentijdse evaluatie van de strategie van Lissabon en de evaluatie van het milieubeleid. d) Herbestudering van de strategie voor duurzame ontwikkeling en tussentijdse evaluatie van de Lissabon-strategie - Verzoek van de Spaanse, de Portugese en de Belgische delegatie 10756/04 ENV 362 België, Spanje, Luxemburg en Portugal benadrukten dat de Raad Milieu meer betrokken moet worden bij het proces van Lissabon. De drie processen (Lissabon, SDO en Cardiff) dienen te worden samengevoegd in het syntheseverslag dat de Commissie ter voorbereiding van de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad zal opstellen. e) Bescherming van de biologische diversiteit: Europese wetgeving voor de preventie van de invoer van op illegale wijze gekapt hout - Verzoek van de Belgische, de Deense, de Franse, de Duitse, de Spaanse, en de Britse delegatie 10662/1/04 ENV 358 FORETS 20 AGRI 165 DEVGEN 138 REV 1 Na een debat over illegale houtkap kwam de Raad overeen een punt toe te voegen aan de conclusies onder agendapunt 9 b) in 10997/04. f) Sloop van schepen - Verzoek van de Belgische, de Luxemburgse en de Nederlandse delegatie 10469/04 ENV 340 MAR 112 10768/04 ENV 363 MAR 123 De voorzitter verwees naar de briefwisseling tussen België/Luxemburg/Nederland enerzijds en de Commissie anderzijds (10469/04 en 10768/04). 10931/04 kee/HF/mg 11 DG I NL g) Follow-up van de conferentie "Duurzame energiebronnen" (Bonn, 1-4 juni 2004) - Verzoek van de Duitse delegatie 10802/04 ENV 366 ENER 180 Het voorzitterschap verwees naar de schriftelijke informatie in 10802/04. h) EURO V - emissienormen voor personenwagens met dieselmotor - Verzoek van de Duitse delegatie 10889/04 ENV 376 ENT 96 Duitsland, gesteund door Denemarken en Oostenrijk, verzocht de Commissie in het najaar een richtlijnvoorstel in te dienen met ambitieuze grenswaarden voor uitlaatgassen van personen- wagens met dieselmotor. De Commissie antwoordde dat zij aan een voorstel werkt dat wellicht in de eerste helft van 2005 gereed zal zijn. Italië onderstreepte dat EURO IV pas op 1 januari 2005 in werking treedt en dat er meer tijd nodig is voor studie en overleg. Frankrijk en Nederland gaven uitleg over hun fiscale maatregelen ter ondersteuning van voer- tuigen met lage emissie. De voorzitter verwees naar het geplande debat over duurzame mobiliteit tijdens de Raadszitting in oktober. ________________________ 10931/04 kee/HF/mg 12 BIJLAGE I DG I NL BIJLAGE I Ad punt 3 van de agenda Gewijzigd voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 1999/32/EG betreffende het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen Verklaring van de Zweedse delegatie "Zweden is ingenomen met de voorgestelde aanscherpingen in Richtlijn 1999/32/EG wat het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen betreft. De voorstellen vormen een kleine stap in de goede richting, en het is met name positief dat de richtlijnwijziging ook betrekking heeft op zware stookolie. Bij de stemming over het voorstel onthoudt Zweden zich echter, omdat wij aanzienlijk verder- gaande eisen aan het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen hadden willen stellen. Wij hopen dat de komende onderhandelingen met het Europees Parlement constructief zullen zijn en in een ambitieuzere richtlijn zullen uitmonden. Om de neerslag van verzurende stoffen onder de kritische belasting te houden overeenkomstig de verplichting in de EU-strategie tegen verzuring, en om de gezondheidsrisico's van emissies op zee te verminderen, zijn er in Europa omvangrijke emissieverminderingen van onder andere zwavel noodzakelijk, die verder gaan dan de huidige verplichtingen. Maatregelen in de zeescheepvaart ter vermindering van zwavelemissies zijn bovendien zeer kosten- efficiënt in vergelijking met verdere maatregelen ter vermindering van zwavelemissies vanaf het land." ___________________ 10931/04 kee/HF/mg 13 BIJLAGE II DG I NL BIJLAGE II Ad punt 4 van de agenda Gewijzigd voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het beheer van de zwemwaterkwaliteit Verklaring van de Commissie "Het oorspronkelijke voorstel van de Commissie voorzag in verplichte kwaliteitsnormen voor water die strenger waren dan die van de door de Raad goedgekeurde tekst. De Commissie erkent echter ook dat de huidige richtlijn, die in 1976 is aangenomen, dringend geactualiseerd moet worden en kan zich derhalve scharen achter de tekst van het voorzitterschap, die in het algemeen een aanzienlijke verbetering betekent ten opzichte van de bestaande regeling. De Commissie is van oordeel dat dankzij epidemiologische en andere wetenschappelijke studies een beter inzicht kan worden verkregen in de gezondheidsrisico's die met zwemmen - vooral in zoet water - samenhangen. Derhalve zal de Commissie een wetenschappelijke studie verrichten waarvan de resultaten in 2008 beschikbaar zullen zijn. Indien deze wetenschappelijke studie aanleiding geeft tot bezorgdheid over de voorgestelde normen, zal de Commissie, indien nodig, de noodzakelijke voorstellen indienen." Gemeenschappelijke verklaring van de Duitse, de Franse en de Oostenrijkse delegatie "Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk achten de referentiemethode ISO 9308-1 (opsporing van E. coli door membraanfiltratie) in bijlage I, kolom D, niet geschikt voor oppervlaktewater. Volgens de ISO-norm is deze methode vooral nuttig voor gedesinfecteerd water en drinkwater met een laag gehalte aan stoorflora. In de praktijk is deze methode dus, algemeen beschouwd, niet toepasbaar op zwemwatermonsters." _________________

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

A-punt

Dit zijn agendapunten die de Raad van de Europese Unie i niet hoeft te bespreken tijdens een Raadsvergadering i. A-punten worden als hamerstuk (zonder discussie) afgehandeld en goedgekeurd omdat binnen het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper) i, raadswerkgroepen i of een andere Raadsformatie i al overeenstemming is bereikt. Dit in tegenstelling tot B-punten i, waarover wel discussie plaatsvindt.

 
 

2.

Gegevens

vergadering Raadsvergadering, Luxemburg
datum 2004-06-28
puntnummer 11.
soort behandeling A-punt
raadsdocument nummer 10491/04
oorspronkelijke titel Diversen a) Europese strategie voor milieu en gezondheid - Vierde ministeriële conferentie over milieu en gezondheid (Boedapest, 23-25 juni 2004) - Verslag van de Commissie/het voorzitterschap