Raadsvergadering ALGEMENE ZAKEN, Luxemburg

Luxemburg stad
© Liesbeth Weijs
datum 16 juni 2003 - 17 juni 2003
plaats Luxemburg, Luxemburg
organisatie Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (opgeheven) (RAZEB), Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen, Raad Algemene Zaken (RAZ) i, Raad Buitenlandse Zaken (RBZ) i

Zitting Externe Betrekkingen

1.

Goedkeuring van de voorlopige agenda

2.

Goedkeuring van de lijst van A-punten

doc. 10393/03 PTS A 37 3.

Westelijke Balkan =

Ontwerp-conclusies van de Raad inzake de Westelijke Balkan

  • Voorbereiding van de Top EU-Westelijke Balkan, Thessaloniki, 21.6.2003

doc. 10446/03 YU 45 COWEB 90 PESC 341 COSDP 357 =

Verhoogde financiële bijstand van de Gemeenschap aan de Westelijke Balkan

doc. 10317/1/03 REV 1 YU 44 COWEB 84 BUDGET 5

  • 4. 
    Midden-Oosten - MEPP
  • Irak
  • Iran

doc. 10514/03 PESC 355 COMEM 10 IRAN 3 CONOP 26 5.

EVDB -

Verslag van het voorzitterschap inzake het EVDB

doc. 10203/03 CIVCOM 75 COSDP 334 -

EU-programma voor conflictpreventie

doc. 10189/03 CIVCOM 68 PESC 288 COSDP 330 JAI 163 RELEX 214 PROCIV 60

  • Ontwerp-verslag van het voorzitterschap aan de Europese Raad inzake het extern beleid van de EU bij de bestrijding van terrorisme (GBVB/GVDB daaronder begrepen) doc. 10323/2/03 REV 2 COSDP 349 COTER 23 PESC 307 RELEX 227 CONUN 14
  • EU-operatie in Bunia

doc. 10489/2/03 REV 2 COSDP 362 COAFR 58 PESC 351 6.

Europese veiligheidsstrategie

7.

Massavernietigingswapens

doc. 10352/03 PESC 315 CONOP 18 CODUN 13 COTER 24

10354/03 PESC 316 CONOP 19 CODUN 14 COTER 25

+ REV 1 (en) 10355/03 PESC 317 CONOP 20 CODUN 15 COTER 26 10434/03 PESC 337 CONOP 23 CODUN 16 COTER 28 8.

Betrekkingen EU-VS

doc. 10443/03 USA 59 RELEX 238 PESC 339 RESTREINT UE 9.

Birma

doc. 10467/03 COASI 22 10. Diversen

  • Cuba

o

o o

In de marge van de Raad MAANDAG 16 JUNI 2003: 8.30 - 10.00 uur:

ministeriële bijeenkomst EU-Palestijnse delegatie

DINSDAG 17 JUNI 2003: 9.00 - 10.00 uur:

ministeriële bijeenkomst met Egypte 10.00 - 11.00 uur:

bijeenkomst met de Raad van Europa 11.00 - 12.00 uur:

toetredingsconferentie op ministerieel niveau met Bulgarije

12.00 - 13.00 uur:

toetredingsconferentie op ministerieel niveau met Roemenië

_______________

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Officiële agenda

2.

Besluitpunten

  1. A-punt i 1. Goedkeuring van de voorlopige agenda  i
  2. A-punt i 1. Goedkeuring van de agenda  i
  3. A-punt i 4. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het statuut en de financiering van de Europese politieke partijen  i
  4. A-punt i 2. Goedkeuring van de lijst van A-punten doc. 10393/03 PTS A 37 + ADD 1 De Raad keurde de lijst van A-punten in document 10393/03 + ADD 1 goed, met uitzondering van de punten 21 en 22. De informatie betreffende de punten 30, 31, 37, 38, 39, 45, 46 en 47 op de lijst staat in addendum 1 bij deze notulen. Met betrekking tot punt 32 "Besluit van de Raad houdende vaststelling van het standpunt van de Gemeenschap ten aanzien van de verlenging van de Internationale Overeenkomst van 1986 voor olijfolie en tafelolijven" moet worden opgemerkt dat het Verenigd Koninkrijk tegengestemd heeft. 3. Westelijke Balkan = Ontwerp-conclusies van de Raad inzake de Westelijke Balkan = Voorbereiding van de Top EU-Westelijke Balkan, Thessaloniki, 21.6.2003  i
  5. A-punt i 2. Resoluties, besluiten en adviezen die het Europees Parlement tijdens de vergaderperiode van 12 tot en met 15 mei 2003 in Straatsburg heeft aangenomen  i
  6. A-punt i 7. Massavernietigingswapens  i
  7. A-punt i 3. Stand van de werkzaamheden in andere Raadsformaties  i
  8. A-punt i 8. Betrekkingen EU-VS  i
  9. A-punt i 4. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het statuut en de financiering van de Europese politieke partijen  i
  10. A-punt i 2. De Raad deed een beroep op de Birmese autoriteiten om de personen die verantwoorde- lijk zijn voor de aanvallen op Daw Aung San Suu Kyi en haar collega's in Saging - waarbij enkele doden gevallen zijn - ter verantwoording te roepen.  i
  11. A-punt i 5. Voorbereiding van de Europese Raad van Thessaloniki - Geannoteerde ontwerp-agenda van de Europese Raad  i
  12. A-punt i 3. Teneinde het proces van nationale verzoening en overgang naar democratie in Birma/ Myanmar nieuw leven in te blazen, riep de Raad de Birmese autoriteiten op een krachtige, zinvolle politieke dialoog met de NLD en andere politieke groeperingen aan te gaan. De Raad deed andermaal een beroep op Birma zijn belofte na te komen om alle politieke gevangenen vrij te laten, en sprak zijn grote bezorgdheid uit over de aanzien- lijke toename van het aantal politiek gemotiveerde arrestaties. 10573/03 dau/CQ/fb 6 CAB NL  i
  13. A-punt i 4. De Raad sprak zijn steun uit voor de aanhoudende inspanningen van de speciale vertegenwoordiger van de SGVN voor Birma/Myanmar, ambassadeur Razali, en zegde andermaal zijn steun toe aan de cruciale rol die de VN speelt bij het bewerkstelligen van vooruitgang in de politieke situatie in Birma/Myanmar.  i
  14. A-punt i 5. Voorts moedigde de Raad de ASEAN-landen en hun belangrijkste partners, met name China, India en Japan, aan hun invloed aan te wenden om de noodzakelijke politieke veranderingen in Birma/Myanmar op actieve wijze te stimuleren.  i
  15. A-punt i 6. In overeenstemming met de belofte om proportioneel te zullen reageren op de ontwikkelingen in Birma/Myanmar en in het licht van de ernstige verslechtering van de situatie in het land, vooral in de afgelopen weken, besloot de Raad onverwijld de strengere sancties toe te passen die oorspronkelijk pas voor oktober 2003 gepland waren. De Raad besloot tevens de ontwikkeling van de situatie in Birma/Myanmar op de voet te zullen volgen, en bevestigde zijn bereidheid om proportioneel op toekomstige ontwikkelingen te reageren.". De Raad besloot voorts het bezoek van de trojka op politiek niveau, dat volgens de oorspronkelijke planning vóór eind oktober 2003 zou moeten plaatsvinden, uit te stellen. 10. Cuba De Raad nam de volgende conclusies aan: "De Raad heeft de ontwikkelingen in Cuba besproken en gaf nogmaals uiting aan zijn grote bezorgdheid over de ernstige verslechtering van de mensenrechtensituatie in het land. De Raad memoreerde de door de EU op 5 juni 2003 aangekondigde maatregelen en achtte het gedrag van de Cubaanse autoriteiten ten aanzien van de EU, haar lidstaten en de toetredende staten, onaanvaardbaar. De EU zal de situatie in het land, en in het bijzonder de situatie van de Cubaanse burgers die actief zijn in de vreedzame politieke oppositie, nauwlettend blijven volgen. Al wie om politieke redenen in de gevangenis zit, dient onmiddellijk te worden vrijgelaten. De EU evalueert thans haar gemeenschappelijk standpunt in het licht van de situatie.". 11. Libië Dit punt werd niet besproken tijdens de formele zitting. _______________ 10573/03 dau/CQ/fb 7 BIJLAGE I CAB NL BIJLAGE I Ad punt 4 VREDESPROCES IN HET MIDDEN-OOSTEN - Conclusies van de Raad "De Raad herinnert eraan dat in Aqaba de duidelijke verbintenis is aangegaan om terreur en geweld te stoppen en het draaiboek volledig te steunen. Degenen die een andere weg inslaan zullen de gevolgen moeten dragen. De terroristische activiteiten moeten onmiddellijk stoppen. Hamas en andere groeperingen moeten derhalve het door Egypte gesteunde aanbod van de Palestijnse Autoriteit aanvaarden en instemmen met een totaal staakt-het-vuren teneinde de onmiddellijke en getrouwe uitvoering van het draaiboek van het Kwartet mogelijk te maken. Hamas Izz al-Din al-Qassem (de zogenaamde militaire vleugel) staat reeds op de EU-lijst van verboden organisaties met het oog op de bevriezing van de tegoeden. De Raad bespreekt de zaak thans met spoed om de maatregelen op het gebied van de financiering van Hamas uit te breiden. De Raad roept Israël op om maatregelen te nemen om het vertrouwen te herstellen en om af te zien van strafmaatregelen, waaronder buitengerechtelijke executies. De Raad onderstreept dat de landen van de regio de bestrijding van het terrorisme constructief moeten aanpakken. Het blokkeren van de directe en indirecte financiering van het terrorisme blijft voor de EU een prioriteit. Tot slot spreekt de Raad zijn steun uit voor de toezegging van de Palestijnse Autoriteit om snel vorderingen inzake veiligheid te maken en aldus de weg te effenen naar de op twee staten gebaseerde oplossing." _______________ 10573/03 dau/CQ/fb 8 BIJLAGE II CAB NL BIJLAGE II Ad punt 4 IRAN - Conclusies van de Raad "1. De Raad heeft de ontwikkeling van de betrekkingen met Iran besproken, naar aanleiding van zijn besluit om onderhandelingen aan te knopen over overeenkomsten inzake handel en samenwerking en over een politieke dialoog. 2. De Raad memoreerde dat het besluit om deze onderhandelingen te openen was gekoppeld aan de verwachting dat de verdieping van de economische en de handelsbetrekkingen tussen de EU en Iran gepaard zou gaan met vergelijkbare vooruitgang voor alle andere aspecten van de betrekkingen tussen de EU en Iran. In dit verband wees hij in het bijzonder op de noodzaak van significante positieve ontwikkelingen op het gebied van de mensenrechten, non- proliferatie, terrorisme en het vredesproces in het Midden-Oosten. De Raad blijft zich over deze vraagstukken ernstig zorgen maken, vooral in het licht van de aanpak van de recente demonstraties. 3. De Raad nam in het bijzonder met bezorgdheid nota van het verslag over de toepassing door de Islamitische Republiek Iran van de waarborgovereenkomst in het kader van het NPV, dat op 6 juni 2003 door de directeur-generaal van de IAEA is ingediend. 4. De aard van sommige aspecten van het Iraanse programma baart ernstige zorgen, met name ten aanzien van de door president Khatami aangekondigde plannen voor het sluiten van de splijtstofcyclus, vooral inzake de centrifuge voor uraniumverrijking. De Raad benadrukte dat Iran tijdig, volledig en op afdoende wijze moet antwoorden op alle vragen betreffende zijn nucleair programma. Hij riep Iran op om ten volle samen te werken met de IAEA. 5. De Raad drong er bij Iran op aan dat het land onverwijld en onvoorwaardelijk een aanvullend protocol sluit en toepast. Dat zou voor Iran een betekenisvolle stap zijn als het wil aantonen dat zijn nucleair programma inderdaad alleen maar vreedzame doeleinden heeft. 6. De Raad bevestigde zijn uitdrukkelijke steun aan de directeur-generaal van de IAEA en besloot op dit punt terug te komen in het licht van het komende debat in de raad van beheer van de IAEA. 7. De Raad zal de ontwikkelingen op dit gebied, alsmede op de overige zorgwekkende gebieden, van nabij blijven volgen. Hij herhaalt dat vooruitgang op deze gebieden en intensivering van de dialoog en de samenwerking, onderling afhankelijke, essentiële en elkaar wederzijds versterkende elementen vormen van de betrekkingen tussen de EU en Iran." _______________ 10573/03 dau/CQ/fb 9 BIJLAGE III CAB NL BIJLAGE III Ad punt 5 Conclusies van de Raad over operatie ARTEMIS in Bunia, Democratische Republiek Congo "De Raad spreekt zijn voldoening uit over de snelle aanvang van operatie ARTEMIS door de Europese Unie (EU), waarmee tegemoet wordt gekomen aan het verzoek van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties om in Bunia, in de Democratische Republiek Congo (DRC), een voorlopige multinationale noodtroepenmacht samen te stellen, waartoe machtiging is verleend bij Resolutie 1484 van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Deze troepenmacht zal de humanitaire en veiligheidssituatie in Bunia helpen stabiliseren en de VN-secretaris-generaal in staat stellen om de MONUC (VN-waarnemingsmissie in de Democratische Republiek Congo) in Bunia te versterken. Deze operatie illustreert de politieke wil en het vermogen van de EU om in een crisissituatie snel en doeltreffend te reageren. Zij past in het kader van de inzet van de EU voor vrede en stabiliteit in het gebied van de Grote Meren, met name in de DRC. Deze operatie van de EU toont aan hoe het Europees veiligheids- en defensiebeleid kan bijdragen tot het beheer van crises, in samenwerking met de Verenigde Naties. Operatie ARTEMIS steunt op Frankrijk als kadernatie en op bijdragen van lidstaten, alsook van derde landen. De Raad roept alle Congolese partijen en alle staten van de regio van de Grote Meren op, zich te onthouden van alle militaire activiteiten in de regio, en van alle activiteiten die het Ituri-gebied nog verder kunnen destabiliseren; hij eist in dat verband dat alle steun aan gewapende groepen en milities, met inbegrip van leveringen van wapens en ander militair materieel, wordt stopgezet en dat alle Congolese partijen en alle staten van de regio dergelijke steun actief verhinderen. De Raad is uitermate bezorgd over de militaire acties die nog steeds worden gevoerd in Zuid- en in Noord-Kivu en eist de onmiddellijke stopzetting ervan. 10573/03 dau/CQ/fb 10 BIJLAGE III CAB NL Verwijzend naar de recente diplomatieke missie van de speciale vertegenwoordiger van de EU in de regio roept de Raad het Congolese toezichtcomité en alle Congolese instanties op hun volledige steun te verlenen aan de voorlopige noodtroepenmacht en ten volle met de MONUC samen te werken om de Congolezen en het overgangsbestuur voor het Ituri-gebied in staat te stellen een geïntegreerde politieke oplossing te zoeken voor het gebied. De Raad herhaalt dat de overgangsinstellingen in de DRC zo snel mogelijk moeten worden geïnstalleerd en roept alle partijen op daartoe blijk te geven van flexibiliteit. De oplossing van de crisis in het Ituri-gebied vereist de mobilisatie van alle diplomatieke, militaire, financiële en voor humanitaire hulp bestemde middelen van de internationale gemeenschap. Met dat doel voor ogen, en om operatie Artemis te steunen en de versterking en de inzet van een versterkte MONUC in Bunia, uiterlijk midden augustus 2003, te vergemakkelijken, moet de Unie op coherente wijze gebruik kunnen maken van al haar instrumenten, met name inzake politieke actie en hulp. De Raad verzoekt de secretaris-generaal/hoge vertegenwoordiger en de Commissie, in overleg met het voorzitterschap, hem zo spoedig mogelijk voorstellen daartoe voor te leggen. In deze voorstellen moet rekening worden gehouden met eventuele vooruitgang bij de oprichting van overgangsinstellingen in de DRC, en met de regionale context van het conflict. De Raad herhaalt dat hij zich blijft inzetten voor de bevordering en bescherming van de rechten van het kind, met name in gewapende conflicten. Hij heeft de bevoegde organen opgedragen de rechten van het kind op te nemen in de initiatieven van de EU op het gebied van vrede en veiligheid." ______________ 10573/03 dau/CQ/fb 11 BIJLAGE IV CAB NL BIJLAGE IV Ad punt 7 CONCLUSIES VAN DE RAAD OVER MASSAVERNIETIGINGSWAPENS De Raad heeft van gedachten gewisseld over de verspreiding van massavernietigingswapens. De verspreiding van massavernietigingswapens en van de overbrengingsmiddelen daarvoor, zoals ballistische raketten, vormt een bedreiging voor de internationale vrede en veiligheid. De Raad was van mening dat de verwerving van massavernietigingswapens of daarmee verband houdende materialen door terroristen een extra bedreiging voor het internationale stelsel zou inhouden. De Raad hechtte zijn goedkeuring aan het document getiteld "Grondbeginselen voor een EU- strategie ter bestrijding van de verspreiding van massavernietigingswapens" (document  i

3.

Raadsvergadering

4.

Raad Algemene Zaken (RAZ)

De raadsformatie i Algemene Zaken (AZ) bestaat voornamelijk uit de ministers van Europese en buitenlandse zaken en vergadert elke maand. Deze Raad is verantwoordelijk voor de samenhang tussen de werkzaamheden van de verschillende raadsformaties. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp i (NSC) aan.

Ook bereidt deze raad - samen met de vaste voorzitter van de Europese Raad i en de Europese Commissie i - de bijeenkomsten van de Europese Raad i voor. De raad is verantwoordelijk voor het afhandelen van dossiers die door de Europese Raad worden toevertrouwd. Daanaast behandelt de Raad Algemene Zaken meerdere beleidsterreinen, zoals onderhandelingen over uitbreiding, de voorbereiding van de meerjarenbegroting en institutionele en administratieve zaken.

5.

Raad Buitenlandse Zaken (RBZ)

De raadsformatie i Buitenlandse Zaken (RBZ) bestaat uit de ministers van buitenlandse zaken, defensie en/of ontwikkelingssamenwerking. Deze Raad is verantwoordelijk voor het externe optreden van de Europese Unie en vergadert minstens elke maand, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp i (NSC) aan.

De bijeenkomsten van de Raad Buitenlandse Zaken worden voorgezeten door de Hoge vertegenwoordiger voor het buitenlands en veiligheidsbeleid i. Deze functie wordt momenteel bekleed door de Spaanse Josep Borrell Fontelles i.

6.

Meer over...