Besluitpunt "VERKLARINGEN VAN DE COMMISSIE "Wat betreft de krachtens artikel 25 bis van deze richtlijn aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden met betrekking tot de aanneming van minimumnormen voor de in artikel 19 bedoelde vergunningen en voor de in artikel 25 bedoelde registratie, is de Commissie van oordeel dat voorafgaand aan de gebruikmaking van deze bevoegdheden een passende effectbeoordeling nodig zou zijn." "De Commissie neemt er nota van dat de uitsluiting van niet-uitgegraven verontreinigde grond van de kaderrichtlijn afvalstoffen niet afhankelijk is gesteld van het bestaan van andere EU-regelgeving die het beheer van verontreinigde locaties bestrijkt. De Commissie is van oordeel dat hierdoor een lacune ontstaat in het door de EU-wetgeving geboden niveau van milieubescherming. De Commissie benadrukt derhalve dat deze lacune zo spoedig mogelijk moet worden opgevuld door middel van de aanneming van de kaderrichtlijn inzake bodembescherming." 3. VERKLARING VAN SPANJE EN ITALIË  "Wij zijn van oordeel dat de vijf niveaus omvattende afvalhiërarchie van artikel 7 bis als algemene regel zou moeten worden toegepast, omdat de Raad zulks op 27 juni 2006 met eenparigheid van stemmen is overeengekomen (doc. 11103/06) met betrekking tot de "thematische strategie inzake afvalpreventie en afvalrecycling. De afvalhiërarchie is over het geheel genomen de beste milieuoptie in de afvalwetgeving en het afvalbeleid. Derhalve moet zulks duidelijk als zodanig worden geformuleerd en niet slechts als leidend beginsel of richtsnoer worden genoemd. Ter wille van een compromis is dit richtlijnvoorstel in eerste lezing goedgekeurd. Wij wachten met belangstelling de toekomstige besprekingen met het Europees Parlement af.". 11382/07 gys/IL/rv 17 BIJLAGE I DG I LIMITE NL 4. VERKLARING VAN IERLAND EN TSJECHIE "Ierland en Tsjechië zijn van oordeel dat verbranding altijd als verwijdering moet worden gedefinieerd. De definitie ervan als nuttige toepassing in het kader van deze richtlijn zal de inspanningen ter bevordering van een recyclerende samenleving en de bevordering van beperking en hergebruik binnen de afvalhiërarchie ondermijnen." 5. VERKLARING VAN FRANKRIJK "Frankrijk bevestigt dat het een groot belang hecht aan het beginsel "de vervuiler betaalt" en met name aan de verantwoordelijkheid van de eerste producent of houder van het afval tot en met de definitieve verwerking. Uit ervaring is vaak, en ook onlangs nog, gebleken dat de versnippering van verantwoordelijkheden in de verwerkingsketen onttrekking aan de verantwoordelijkheid met zich mee kan brengen en derhalve problematisch is en in geval van een gebrekkige verwerking kan leiden tot voor de gezondheid en het milieu onaanvaardbare situaties. Dit kan er tevens in resulteren dat de belastingbetaler uiteindelijk de last van de verwijdering van de slecht verwerkte afvalstoffen moet dragen. De producent van de afval- stoffen er tot en met de definitieve verwerking ervan bij betrekken is nuttig, omdat dit hem aanzet tot het zoeken en kiezen van veilige wijzen van verwerking van hoge kwaliteit. Op basis van dit beginsel kan tevens worden bijgedragen tot voorkoming van de ontwikkeling van illegale afvalstoffenhandel. In dit verband bevestigt Frankrijk opnieuw dat het in zijn wetgeving dit beginsel van de verantwoordelijkheid van de producent zal blijven toepassen en geen gebruik zal maken van de door artikel 9 geboden mogelijkheden, namelijk dat de lidstaten kunnen bepalen op welke wijze deze verantwoordelijkheid tussen de actoren van de verwerkingsketen kan worden gedeeld. Frankrijk verzoekt de Commissie en de lidstaten op dit punt uiterst waakzaam te blijven en de follow-up van de uitvoering van de richtlijn en van Verordening nr.1013/2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen, die op 12 juli in werking treedt, met name hierop toe te spitsen." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 18 BIJLAGE II DG I LIMITE NL BIJLAGE II Ad: punt 4"

VERKLARINGEN VAN DE COMMISSIE "Wat betreft de krachtens artikel 25 bis van deze richtlijn aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden met betrekking tot de aanneming van minimumnormen voor de in artikel 19 bedoelde vergunningen en voor de in artikel 25 bedoelde registratie, is de Commissie van oordeel dat voorafgaand aan de gebruikmaking van deze bevoegdheden een passende effectbeoordeling nodig zou zijn." "De Commissie neemt er nota van dat de uitsluiting van niet-uitgegraven verontreinigde grond van de kaderrichtlijn afvalstoffen niet afhankelijk is gesteld van het bestaan van andere EU-regelgeving die het beheer van verontreinigde locaties bestrijkt. De Commissie is van oordeel dat hierdoor een lacune ontstaat in het door de EU-wetgeving geboden niveau van milieubescherming. De Commissie benadrukt derhalve dat deze lacune zo spoedig mogelijk moet worden opgevuld door middel van de aanneming van de kaderrichtlijn inzake bodembescherming." 3. VERKLARING VAN SPANJE EN ITALIˠ "Wij zijn van oordeel dat de vijf niveaus omvattende afvalhiërarchie van artikel 7 bis als algemene regel zou moeten worden toegepast, omdat de Raad zulks op 27 juni 2006 met eenparigheid van stemmen is overeengekomen (doc. 11103/06) met betrekking tot de "thematische strategie inzake afvalpreventie en afvalrecycling. De afvalhiërarchie is over het geheel genomen de beste milieuoptie in de afvalwetgeving en het afvalbeleid. Derhalve moet zulks duidelijk als zodanig worden geformuleerd en niet slechts als leidend beginsel of richtsnoer worden genoemd. Ter wille van een compromis is dit richtlijnvoorstel in eerste lezing goedgekeurd. Wij wachten met belangstelling de toekomstige besprekingen met het Europees Parlement af.". 11382/07 gys/IL/rv 17 BIJLAGE I DG I LIMITE NL 4. VERKLARING VAN IERLAND EN TSJECHIE "Ierland en Tsjechië zijn van oordeel dat verbranding altijd als verwijdering moet worden gedefinieerd. De definitie ervan als nuttige toepassing in het kader van deze richtlijn zal de inspanningen ter bevordering van een recyclerende samenleving en de bevordering van beperking en hergebruik binnen de afvalhiërarchie ondermijnen." 5. VERKLARING VAN FRANKRIJK "Frankrijk bevestigt dat het een groot belang hecht aan het beginsel "de vervuiler betaalt" en met name aan de verantwoordelijkheid van de eerste producent of houder van het afval tot en met de definitieve verwerking. Uit ervaring is vaak, en ook onlangs nog, gebleken dat de versnippering van verantwoordelijkheden in de verwerkingsketen onttrekking aan de verantwoordelijkheid met zich mee kan brengen en derhalve problematisch is en in geval van een gebrekkige verwerking kan leiden tot voor de gezondheid en het milieu onaanvaardbare situaties. Dit kan er tevens in resulteren dat de belastingbetaler uiteindelijk de last van de verwijdering van de slecht verwerkte afvalstoffen moet dragen. De producent van de afval- stoffen er tot en met de definitieve verwerking ervan bij betrekken is nuttig, omdat dit hem aanzet tot het zoeken en kiezen van veilige wijzen van verwerking van hoge kwaliteit. Op basis van dit beginsel kan tevens worden bijgedragen tot voorkoming van de ontwikkeling van illegale afvalstoffenhandel. In dit verband bevestigt Frankrijk opnieuw dat het in zijn wetgeving dit beginsel van de verantwoordelijkheid van de producent zal blijven toepassen en geen gebruik zal maken van de door artikel 9 geboden mogelijkheden, namelijk dat de lidstaten kunnen bepalen op welke wijze deze verantwoordelijkheid tussen de actoren van de verwerkingsketen kan worden gedeeld. Frankrijk verzoekt de Commissie en de lidstaten op dit punt uiterst waakzaam te blijven en de follow-up van de uitvoering van de richtlijn en van Verordening nr.1013/2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen, die op 12 juli in werking treedt, met name hierop toe te spitsen." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 18 BIJLAGE II DG I LIMITE NL BIJLAGE II Ad: punt 4

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

A-punt

Dit zijn agendapunten die de Raad van de Europese Unie i niet hoeft te bespreken tijdens een Raadsvergadering i. A-punten worden als hamerstuk (zonder discussie) afgehandeld en goedgekeurd omdat binnen het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper) i, raadswerkgroepen i of een andere Raadsformatie i al overeenstemming is bereikt. Dit in tegenstelling tot B-punten i, waarover wel discussie plaatsvindt.

 
 

2.

Gegevens

vergadering 2812nd Raad Milieu, Luxemburg
datum 2007-06-28
puntnummer 2.
soort behandeling A-punt
oorspronkelijke titel VERKLARINGEN VAN DE COMMISSIE "Wat betreft de krachtens artikel 25 bis van deze richtlijn aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden met betrekking tot de aanneming van minimumnormen voor de in artikel 19 bedoelde vergunningen en voor de in artikel 25 bedoelde registratie, is de Commissie van oordeel dat voorafgaand aan de gebruikmaking van deze bevoegdheden een passende effectbeoordeling nodig zou zijn." "De Commissie neemt er nota van dat de uitsluiting van niet-uitgegraven verontreinigde grond van de kaderrichtlijn afvalstoffen niet afhankelijk is gesteld van het bestaan van andere EU-regelgeving die het beheer van verontreinigde locaties bestrijkt. De Commissie is van oordeel dat hierdoor een lacune ontstaat in het door de EU-wetgeving geboden niveau van milieubescherming. De Commissie benadrukt derhalve dat deze lacune zo spoedig mogelijk moet worden opgevuld door middel van de aanneming van de kaderrichtlijn inzake bodembescherming." 3. VERKLARING VAN SPANJE EN ITALIË  "Wij zijn van oordeel dat de vijf niveaus omvattende afvalhiërarchie van artikel 7 bis als algemene regel zou moeten worden toegepast, omdat de Raad zulks op 27 juni 2006 met eenparigheid van stemmen is overeengekomen (doc. 11103/06) met betrekking tot de "thematische strategie inzake afvalpreventie en afvalrecycling. De afvalhiërarchie is over het geheel genomen de beste milieuoptie in de afvalwetgeving en het afvalbeleid. Derhalve moet zulks duidelijk als zodanig worden geformuleerd en niet slechts als leidend beginsel of richtsnoer worden genoemd. Ter wille van een compromis is dit richtlijnvoorstel in eerste lezing goedgekeurd. Wij wachten met belangstelling de toekomstige besprekingen met het Europees Parlement af.". 11382/07 gys/IL/rv 17 BIJLAGE I DG I LIMITE NL 4. VERKLARING VAN IERLAND EN TSJECHIE "Ierland en Tsjechië zijn van oordeel dat verbranding altijd als verwijdering moet worden gedefinieerd. De definitie ervan als nuttige toepassing in het kader van deze richtlijn zal de inspanningen ter bevordering van een recyclerende samenleving en de bevordering van beperking en hergebruik binnen de afvalhiërarchie ondermijnen." 5. VERKLARING VAN FRANKRIJK "Frankrijk bevestigt dat het een groot belang hecht aan het beginsel "de vervuiler betaalt" en met name aan de verantwoordelijkheid van de eerste producent of houder van het afval tot en met de definitieve verwerking. Uit ervaring is vaak, en ook onlangs nog, gebleken dat de versnippering van verantwoordelijkheden in de verwerkingsketen onttrekking aan de verantwoordelijkheid met zich mee kan brengen en derhalve problematisch is en in geval van een gebrekkige verwerking kan leiden tot voor de gezondheid en het milieu onaanvaardbare situaties. Dit kan er tevens in resulteren dat de belastingbetaler uiteindelijk de last van de verwijdering van de slecht verwerkte afvalstoffen moet dragen. De producent van de afval- stoffen er tot en met de definitieve verwerking ervan bij betrekken is nuttig, omdat dit hem aanzet tot het zoeken en kiezen van veilige wijzen van verwerking van hoge kwaliteit. Op basis van dit beginsel kan tevens worden bijgedragen tot voorkoming van de ontwikkeling van illegale afvalstoffenhandel. In dit verband bevestigt Frankrijk opnieuw dat het in zijn wetgeving dit beginsel van de verantwoordelijkheid van de producent zal blijven toepassen en geen gebruik zal maken van de door artikel 9 geboden mogelijkheden, namelijk dat de lidstaten kunnen bepalen op welke wijze deze verantwoordelijkheid tussen de actoren van de verwerkingsketen kan worden gedeeld. Frankrijk verzoekt de Commissie en de lidstaten op dit punt uiterst waakzaam te blijven en de follow-up van de uitvoering van de richtlijn en van Verordening nr.1013/2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen, die op 12 juli in werking treedt, met name hierop toe te spitsen." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 18 BIJLAGE II DG I LIMITE NL BIJLAGE II Ad: punt 4