2812nd Raad Milieu, Luxemburg

Luxemburg stad
© Liesbeth Weijs
datum 28 juni 2007 09:30
plaats Luxemburg, Luxemburg
organisatie Raad Milieu (ENV) i, Groep milieu, Comité voor de economische politiek (EPC)

  • 1. 
    Goedkeuring van de voorlopige agenda 2.

Goedkeuring van de lijst van A-punten

11174/07 PTS A 31

3.

Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende afvalstoffen (WB) (*) (Door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 175, lid 1, van het Verdrag) -

Politiek akkoord (Openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 8, lid 1, onder b), van het ROR)

5050/06 ENV 5 CODEC 3 (x) 10804/07 ENV 338 CODEC 671

+ ADD 1

  • 4. 
    Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake milieukwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid en tot wijziging van Richtlijn 2000/60/EG (WB) (*) (Door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 175, lid 1, van het Verdrag) - Politiek akkoord (Openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 8, lid 1, onder b), van het ROR)

11816/06 ENV 415 CODEC 782 (x) 10790/07 ENV 334 CODEC 669

+ ADD 1 + ADD 1 COR 1

5.

Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake het verbod op de uitvoer voor en de veilige opslag van metallisch kwik (WB) (*) (Door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 133 en artikel 175, lid 1, van het Verdrag) -

Politiek akkoord (Openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 8, lid 1, onder b), van het ROR)

14629/06 ENV 580 COMER 194 SAN 215 CODEC 1210 (x) 10797/07 ENV 336 COMER 95 SAN 134 CODEC 670

+ ADD 1

6.

Aanbeveling van de Commissie aan de Raad inzake de deelname van de Europese Gemeenschap aan onderhandelingen over internationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grensoverschrijdende verplaatsing van veranderde levende organismen (VLO's) uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid -

Aanneming van een besluit van de Raad

13078/06 ENV 474 WTO 152 ONU 96 AGRI 290 (x) 10786/07 ENV 330 WTO 132 ONU 36 AGRI 194

7.

Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement: Resultaten van de herziening van de communautaire strategie om de CO

-uitstoot van personenauto's en lichte

2

bedrijfsvoertuigen te verminderen -

Aanneming van conclusies van de Raad

10789/07 ENV 333 ENT 69 COMPET 197 TRANS 218 ENER 185

  • 8. 
    Evaluatie van de regeling van de Europese Unie voor de handel in emissierechten - Aanneming van conclusies van de Raad 10787/07 ENV 331 MI 157 IND 58 ENER 183

9.

Voorbereiding van de negende vergadering van de Conferentie van de partijen (CoP 9) bij het Biodiversiteitsverdrag (Bonn, 19 tot en met 30 mei 2008) -

Aanneming van conclusies van de Raad 10788/07 ENV 332 AGRI 195 DEVGEN 112 RECH 190 ENER 184 PI 30 FORETS 35

PECHE 211 ONU 37

  • 10. 
    Een nieuw elan voor het milieubeleid van de EU

(1) Tussentijdse evaluatie van het zesde milieuactieprogramma van de Europese

Gemeenschap

(2) Economische instrumenten (3) Milieu, innovatie en werkgelegenheid -

Aanneming van conclusies van de Raad

10796/07 ENV 335 SAN 133 ENT 70 ENER 186 ECOFIN 274 TRANS 219

AGRI 197 DEVGEN 113 FIN 284 SOC 246

  • 11. 
    Voorstel voor een beschikking van de Raad betreffende het in de handel brengen,

overeenkomstig Richtlijn 2001/18/EG van het Europees Parlement en de Raad, van een aardappelproduct (Solanum tuberosum L. lijn EH92-527-1), genetisch gemodificeerd met het oog op een groter gehalte aan amylopectine in het zetmeel (WB) (*) (Door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 18, lid 1, van Richtlijn 2001/18/EG i) -

Aanneming

10812/07 AGRILEG 89 ENV 341 11085/07 AGRILEG 91 ENV 352

  • 12. 
    Diversen
  • a) 
    Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 2003/87/EG teneinde ook luchtvaartactiviteiten op te nemen in de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap (WB) - Voortgangsverslag 5154/07 ENV 7 AVIATION 15 MI 7 IND 3 ENER 8 CODEC 11

(x)

11098/07 ENV 353 AVIATION 114 MI 167 IND 63 ENER 190 CODEC 708

  • b) 
    Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 98/70/EG met betrekking tot de specificatie van benzine, dieselbrandstof en gasolie en tot invoering van een mechanisme om de uitstoot van broeikasgassen door het gebruik van brandstoffen voor het wegvervoer te monitoren en te verminderen, tot wijziging van Richtlijn 19999/32/EG van de Raad met betrekking tot de specificatie van door binnenschepen gebruikte brandstoffen en tot intrekking van Richtlijn 93/12/EEG (WB) - Voortgangsverslag 6145/07 ENV 80 ENT 17 ENER 59 TRANS 34 CODEC 98

+ REV 1 (en) + ADD 2

10881/07 ENV 344 ENT 72 ENER 188 TRANS 222 CODEC 677

  • c) 
    Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor de bescherming van de bodem en tot wijziging van Richtlijn 2004/35/EG (WB) - Voortgangsverslag 13388/06 ENV 495 AGRI 305 DEVGEN 232 FORETS 32 FSTR 64

RECH 242 REGIO 53 TRANS 246 CODEC 1012 (x) 11099/07 ENV 354 AGRI 211 DEVGEN 119 FORETS 38 FSTR 18 RECH 197

REGIO 20 TRANS 228 CODEC 709

  • d) 
    Pesticiden: Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor communautaire actie ter verwezenlijking van een duurzaam gebruik van pesticiden (WB) Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen (WB) - Informatie van het voorzitterschap 11755/06 AGRILEG 127 ENV 411 CODEC 773

(x)

11896/06 ENV 419 AGRI 263 CODEC 792 + REV 1 (cs, sk) + ADD 2

9707/07 AGRI 157 ENV 270 CODEC 536 10024/07 AGRILEG 69 ENV 288 CODEC 590

  • e) 
    Emissies van zware vrachtwagens (Euro VI) - Informatie van de Commissie 11138/07 ENV 356 ENT 79
  • f) 
    Groenboek van de Commissie over een betere ontmanteling van schepen (officieuze vertaling) - Informatie van de Commissie 10224/07 ENV 303 MAR 51
  • g) 
    Groenboek van de Commissie over aanpassing (officieuze vertaling) - Informatie van de Commissie
  • h) 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Samenwerking van de Commissie met het "Milieu voor Europa"-proces na de ministersconferentie in Belgrado in 2007 - Informatie van de Commissie/het voorzitterschap 9800/07 ENV 274 ONU 25 COEST 171 10835/07 ENV 342 ONU 39 COEST 206
  • i) 
    Resultaat van de derde vergadering van de Conferentie van de Partijen bij het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen (Dakar (Senegal), 30 april tot en met 4 mei 2007) - Informatie van het voorzitterschap 11200/07 ENV 360 ENT 80 ONU 43
  • j) 
    Tweede verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de ervaringen van de lidstaten met de GGO's die in de handel zijn gebracht krachtens Richtlijn 2001/18/EG i inzake de doelbewuste introductie van genetisch gemodificeerde organismen in het milieu - Informatie van de Commissie 7143/07 ENV 137 AGRI 69 MI 62
  • k) 
    Risicobeoordeling van GGO's, met name genetisch gemodificeerde maïs MON 863 - Verzoek van de Oostenrijkse delegatie 10430/07 ENV 317 GRILEG 78
  • l) 
    Internationale Commissie voor de bescherming van de Donau (ICPDR) - Prioriteiten van het Roemeense voorzitterschap 2007 - Verzoek van de Roemeense delegatie 11158/07 ENV 359
  • m) 
    De Midzomernachtsdialoog over klimaatverandering (Riksgränsen, 11-14 juni 2007) - Verzoek van de Zweedse delegatie 11139/07 ENV 357 ENER 191 DEVGEN 121 ONU 41
  • n) 
    Verslag van de bijeenkomst op hoog niveau van vertegenwoordigers van ministeries van Landbouw en Milieu van de Raad van de Oostzeestaten: "Land and Sea: More cooperation, less eutrophication" (Stockholm, 19-20 april 2007) - Verzoek van de Zweedse delegatie 11104/07 ENV 355 AGRI 212 MAR 54
  • o) 
    Derde vergadering van de partijen (MoP 3) van het UNECE-Verdrag betreffende toegang tot informatie, inspraak in besluitvorming en toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden (Riga, 8-13 juni 2008) - Verzoek van de Letse delegatie 10410/07 ENV 313 AGRI 181 INF 81 ONU 34
  • p) 
    Staat van voltooiing van het Natura 2000-netwerk - Verzoek van de Poolse delegatie
  • q) 
    Workshop over een thematische strategie voor bodembescherming - aspecten in verband met biodiversiteit (Tuczno, 9-11 mei 2007) - Informatie van de Poolse delegatie 10808/1/07 ENV 340 AGRI 199 FORETS 36 RECH 192 REGIO 19

TRANS 220 REV 1

  • r) 

7e bijeenkomst van het Ibero-Amerikaanse Forum van milieuministers (El Salvador, 11-13 juni 2007) -

Verzoek van de Portugese en de Spaanse delegatie 11157/07 ENV 358 AMLAT 62 DEVGEN 125

  • s) 

Werkprogramma van het aankomende voorzitterschap -

Informatie van de Portugese delegatie

___________________

_____________ (WB)

Wetgevingsbesluit.

(*) Punt waarover een stemming kan worden gevraagd. (x) Niet meer in voorraad.

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Officiële agenda

2.

Besluitpunten

  1. A-punt i 1. Goedkeuring van de agenda ....................................................................................................... 5  i
  2. A-punt i 2. Approval of the list of "A" items 11174/07 PTS A 31 + ADD 1 The Council approved the above list of "A" items. The French delegation requested that a statement be entered in these minutes concerning "A" item 13 (Processing of EU originating Personal Data by United States Treasury Department for Counter Terrorism Purposes - "SWIFT"). This is set out in Annex I. Information relating to items 2, 6, 17, 27, 28, 29 and 30 is set out in Addendum 1 to these minutes. The documents in items 2, 5, 6, 8, 9, 13, 17 and 29 should read as follows: Item 2:  i
  3. A-punt i 2. Goedkeuring van de lijst van A-punten ...................................................................................... 5  i
  4. A-punt i 4. Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on environmental quality standards in the field of water policy and amending Directive 2000/60/EC (Legal basis proposed by the Commission: Article 175(1) of the Treaty) - Political agreement (Public deliberation, pursuant to Article 8(1)(b) CRP)  i
  5. A-punt i 3. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende afvalstoffen.................................................................................................................................. 7  i
  6. A-punt i 5. Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the banning of exports and safe storage of metallic mercury (Legal basis proposed by the Commission: Articles 133 and 175(1) of the Treaty) - Political agreement (Public deliberation, pursuant to Article 8(1)(b) CRP)  i
  7. A-punt i 4. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake milieu- kwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid en tot wijziging van Richtlijn 2000/60/EG ................................................................................................................................. 7  i
  8. A-punt i 6. Recommendation from the Commission to the Council on the participation of the European Community in negotiations on international rules and procedures in the field of liability and redress for damage resulting from transboundary movements of Living Modified Organisms (LMOs) under the Cartagena Protocol on Biosafety - Adoption of a Council Decision  i
  9. A-punt i 5. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake het uitvoerverbod voor en de veilige opslag van metallisch kwik.................................................... 8  i
  10. A-punt i 7. Communication from the Commission to the Council and the European Parliament on the results of the review of the Community Strategy to reduce CO 2 emissions from passenger cars and light-commercial vehicles - Adoption of Council conclusions  i
  11. A-punt i 6. Aanbeveling van de Commissie aan de Raad inzake de deelname van de Europese Gemeenschap aan onderhandelingen over internationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grensoverschrijdende verplaatsing van veranderde levende organismen (VLO's) uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid..................................................... 8  i
  12. A-punt i 8. Review of the European Union Emissions Trading Scheme - Adoption of Council conclusions  i
  13. A-punt i 7. Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement: Resultaten van de herziening van de communautaire strategie om de CO 2 -uitstoot van personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen te verminderen................................................................................ 9  i
  14. A-punt i 9. Preparation for the ninth ordinary meeting of the Conference of the Parties (COP 9) to the Convention on Biological Diversity (CBD) (Bonn, 19 to 30 May 2008) - Adoption of Council conclusions  i
  15. A-punt i 8. Evaluatie van de regeling van de Europese Unie voor de handel in emissierechten.................. 9  i
  16. A-punt i 10. ew impetus for EU Environmental Policy (1) Mid-term review of the 6th Community Environment Action Programme (2) Economic Instruments (3) Environment, Innovation, Employment - Adoption of Council conclusions  i
  17. A-punt i 11. Any Other Business (a) Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2003/87/EC so as to include aviation activities in the scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community - Progress report  i
  18. A-punt i 9.1. Tussentijdse evaluatie van het zesde communautaire milieuactieprogramma: Voorbereiding van de negende vergadering van de Conferentie van de partijen (CoP 9) bij het Biodiversiteitsverdrag (Bonn, 19 tot en met 30 mei 2008).............................................. 9 10. Nieuwe impuls voor het milieubeleid van de EU....................................................................... 9  i
  19. A-punt i 2. STATEME TS BY THE COMMISSIO "In relation to the implementing powers conferred on the Commission under Article 25a of this Directive relating to the adoption of minimum standards for permits referred to in Article 19 and for registration referred to in Article 25, the Commission considers that an appropriate impact assessment would be necessary before the use of any of these powers." "The Commission notes that the exclusion of unexcavated contaminated soil from the Waste Framework Directive has not been made conditional to the existence of another EU regulatory regime covering the management of contaminated sites. It is the view of the Commission that this creates a gap in the level of environmental protection bestowed by the EU legislation. The Commission therefore stresses the need to fill in this gap as quickly as possible through the adoption of the framework Directive on soil protection." 3. STATEME T BY SPAI A D ITALY "We consider that the five-level waste hierarchy provided for in Article 7a should be applied as a general rule since this was unanimously agreed by the Council of Ministers at its meeting on 27 June 2006 (11103/06) concerning the Thematic Strategy on the prevention and recycling of waste. The waste hierarchy is, in general, the best environmental option for legislation and policy concerning waste prevention and management. This should therefore be stated clearly and not just as a guideline or indication. With a view to achieving a settlement, this proposal for a Directive has been approved at first reading. We await with interest the future discussions with the European Parliament."  i
  20. A-punt i 9.2. Economische instrumenten: Voorbereiding van de negende vergadering van de Conferentie van de partijen (CoP 9) bij het Biodiversiteitsverdrag (Bonn, 19 tot en met 30 mei 2008).............................................. 9 10. Nieuwe impuls voor het milieubeleid van de EU....................................................................... 9  i
  21. A-punt i 1. STATEME T BY DE MARK, FI LA D A D SWEDE "Denmark, Finland and Sweden emphasise the importance of taking measures at EU level as well as at the global level to deal with the sources of transboundary pollution, especially as regards mercury. Therefore, Denmark, Finland and Sweden call upon the Commission to intensify its work on the Community Mercury Strategy and to put forward further measures to deal with the problem of mercury and transboundary pollution of airborne mercury. Denmark, Finland and Sweden also underline that the EU should be a strong force in establishing legally binding measures against sources of mercury at global level." 2. STATEME T BY ITALY "Italy considers this Directive a fundamental pillar for achieving good chemical status for bodies of surface water in the European Union. Italy is pleased that the compromise text proposed by the Presidency for a new Directive for environmental quality standards in the field of water includes some important elements, in particular the option for Member states to apply environment quality standards for sediment and/or biota for certain substances on the basis of their physico-chemical features. This will allow a real and appropriate control of chemical pollution from such substances. Nevertheless, Italy is not satisfied by the definition of certain environment quality standards which are not consistent with the specific Water Framework Directive provisions. For the definition of the environmental quality standards for all the substances, Italy considers the application of the toxicological and ecotoxicological criteria established by the Water Framework Directive to be essential. Otherwise, the EU risks to fail to comply with the prescriptions of Decision 2455/2001/EC on the establishment of the list of priority substances, which requires for such substances the achievement of an approximately "zero" concentration in the marine environment by 2020. Therefore, Italy calls on the EU Council to undertake a constructively negotiation with the European Parliament during its the second reading in order to adopt an ambitious Directive coherent with the Water Framework Directive for all the relevant substances, in order properly to protect European waters and, at the same time, European citizens' health."  i
  22. A-punt i 9.3. Milieu, innovatie en werkgelegenheid: Voorbereiding van de negende vergadering van de Conferentie van de partijen (CoP 9) bij het Biodiversiteitsverdrag (Bonn, 19 tot en met 30 mei 2008).............................................. 9 10. Nieuwe impuls voor het milieubeleid van de EU....................................................................... 9  i
  23. A-punt i 11. Diversen a) Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 2003/87/EG teneinde ook luchtvaartactiviteiten op te nemen in de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap ............ 10 b) Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 98/70/EG met betrekking tot de specificatie van benzine, diesel- brandstof en gasolie en tot invoering van een mechanisme om de uitstoot van broeikasgassen door het gebruik van brandstoffen voor het wegvervoer te monitoren en te verminderen, tot wijziging van Richtlijn 19999/32/EG van de Raad met betrekking tot de specificatie van door binnenschepen gebruikte brand- stoffen en tot intrekking van Richtlijn 93/12/EEG (WB) ................................................ 10 11382/07 gys/IL/rv 3 DG I LIMITE NL c) Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor de bescherming van de bodem en tot wijziging van Richtlijn 2004/35/EG ...................................................................................................................... 10 d) Pesticiden: Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor communautaire actie ter verwezenlijking van een duurzaam gebruik van pesticiden Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen ......................... 11 e) Emissies van zware vrachtwagens (Euro VI) .................................................................. 11 f) Groenboek van de Commissie betreffende een betere ontmanteling van schepen .......... 12 g) Groenboek van de Commissie over aanpassing............................................................... 12 h) Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Samenwerking van de Commissie met het "Milieu voor Europa"-proces na de ministersconferentie in Belgrado in 2007 ........................................................................ 12 i) Resultaat van de derde vergadering van de Conferentie van de Partijen (COP 3) bij het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen (Dakar (Senegal), 30 april tot en met 4 mei 2007) .............................................. 12 j) Tweede verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de ervaringen van de lidstaten met de GGO's die in de handel zijn gebracht krachtens Richtlijn 2001/18/EG inzake de doelbewuste introductie van genetisch gemodificeerde organismen in het milieu........................................................................ 13 k) Risicobeoordeling van GGO's, met name genetisch gemodificeerde maïs MON 863.................................................................................................................................... 13 (Verzoek van de Oostenrijkse delegatie) l) Internationale Commissie voor de bescherming van de Donau (ICPDR) - Prioriteiten van het Roemeense voorzitterschap 2007..................................................... 13 (Verzoek van de Roemeense delegatie) m) De Midzomernachtsdialoog over klimaatverandering (Riksgränsen, 11-14 juni 2007)............................................................................................................... 14 (Verzoek van de Zweedse delegatie) n) Verslag van de bijeenkomst op hoog niveau van vertegenwoordigers van ministeries van Landbouw en Milieu van de Raad van de Oostzeestaten: "Op het land en in de zee: meer samenwerking, minder eutrophiëring" (Stockholm, 19-20 april 2007).............................................................................................................. 14 (Verzoek van de Zweedse delegatie) o) Derde vergadering van de partijen (MoP 3) van het UNECE-Verdrag betreffende toegang tot informatie, inspraak in besluitvorming en toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden (Riga, 8-13 juni 2008).................................................... 14 (Verzoek van de Letse delegatie) p) Staat van voltooiing van het Natura 2000-netwerk.......................................................... 14 (Verzoek van de Poolse delegatie) q) Workshop over een thematische strategie voor bodembescherming - aspecten in verband met biodiversiteit (Tuczno, 9-11 mei 2007)....................................................... 15 (Verzoek van de Poolse delegatie) 11382/07 gys/IL/rv 4 DG I LIMITE NL r) 7e bijeenkomst van het Ibero-Amerikaanse Forum van milieuministers (El Salvador, 11-13 juni 2007)......................................................................................... 15 (Verzoek van de Portugese en de Spaanse delegatie) s) Werkprogramma van het aankomende voorzitterschap................................................... 15 BIJLAGE I ......................................................................................................................................... 16 BIJLAGE II........................................................................................................................................ 18 BIJLAGE III ..................................................................................................................................... 20 BIJLAGE IV ...................................................................................................................................... 21 BIJLAGE V........................................................................................................................................ 22 o o o 11382/07 gys/IL/rv 5 DG I LIMITE NL 1. Goedkeuring van de agenda  i
  24. A-punt i 2. Goedkeuring van de lijst van A-punten 11174/07 PTS A 31 + ADD 1 De Raad heeft de bovengenoemde lijst van A-punten goedgekeurd. De informatie betreffende de punten 2, 6, 17, 27, 28, 29 en 30 staat in addendum 1 bij deze notulen. De documentnummers in de punten 2, 5, 6, 8, 9, 13, 17 en 29 moeten als volgt worden gelezen: Punt 2:  i
  25. A-punt i 4. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake milieukwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid en tot wijziging van Richtlijn 2000/60/EG (door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 175, lid 1, van het Verdrag) - Politiek akkoord (Openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 8, lid 1, onder b), van het reglement van orde van de Raad)  i
  26. A-punt i 5. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake het uitvoerverbod voor en de veilige opslag van metallisch kwik (door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 133 en artikel 175, lid 1, van het Verdrag) - Politiek akkoord (Openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 8, lid 1, onder b), van het reglement van orde van de Raad)  i
  27. A-punt i 6. Aanbeveling van de Commissie aan de Raad inzake de deelname van de Europese Gemeenschap aan onderhandelingen over internationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grensoverschrijdende verplaatsing van veranderde levende organismen (VLO's) uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid - Aanneming van een besluit van de Raad  i
  28. A-punt i 7. Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement: Resultaten van de herziening van de communautaire strategie om de CO 2 -uitstoot van personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen te verminderen - Aanneming van de conclusies van de Raad  i
  29. A-punt i 8. Evaluatie van de regeling van de Europese Unie voor de handel in emissierechten - Aanneming van de conclusies van de Raad  i
  30. A-punt i 9. Voorbereiding van de negende vergadering van de Conferentie van de partijen (CoP 9) bij het Biodiversiteitsverdrag (Bonn, 19 tot en met 30 mei 2008) - Aanneming van de conclusies van de Raad  i
  31. A-punt i 10. Nieuwe impuls voor het milieubeleid van de EU 1. Tussentijdse evaluatie van het zesde communautaire milieuactieprogramma 2. Economische instrumenten 3. Milieu, innovatie en werkgelegenheid - Aanneming van de conclusies van de Raad  i
  32. A-punt i 11. Diversen a) Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 2003/87/EG teneinde ook luchtvaartactiviteiten op te nemen in de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap - Voortgangsverslag  i
  33. A-punt i 2. VERKLARINGEN VAN DE COMMISSIE "Wat betreft de krachtens artikel 25 bis van deze richtlijn aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden met betrekking tot de aanneming van minimumnormen voor de in artikel 19 bedoelde vergunningen en voor de in artikel 25 bedoelde registratie, is de Commissie van oordeel dat voorafgaand aan de gebruikmaking van deze bevoegdheden een passende effectbeoordeling nodig zou zijn." "De Commissie neemt er nota van dat de uitsluiting van niet-uitgegraven verontreinigde grond van de kaderrichtlijn afvalstoffen niet afhankelijk is gesteld van het bestaan van andere EU-regelgeving die het beheer van verontreinigde locaties bestrijkt. De Commissie is van oordeel dat hierdoor een lacune ontstaat in het door de EU-wetgeving geboden niveau van milieubescherming. De Commissie benadrukt derhalve dat deze lacune zo spoedig mogelijk moet worden opgevuld door middel van de aanneming van de kaderrichtlijn inzake bodembescherming." 3. VERKLARING VAN SPANJE EN ITALIË  "Wij zijn van oordeel dat de vijf niveaus omvattende afvalhiërarchie van artikel 7 bis als algemene regel zou moeten worden toegepast, omdat de Raad zulks op 27 juni 2006 met eenparigheid van stemmen is overeengekomen (doc. 11103/06) met betrekking tot de "thematische strategie inzake afvalpreventie en afvalrecycling. De afvalhiërarchie is over het geheel genomen de beste milieuoptie in de afvalwetgeving en het afvalbeleid. Derhalve moet zulks duidelijk als zodanig worden geformuleerd en niet slechts als leidend beginsel of richtsnoer worden genoemd. Ter wille van een compromis is dit richtlijnvoorstel in eerste lezing goedgekeurd. Wij wachten met belangstelling de toekomstige besprekingen met het Europees Parlement af.". 11382/07 gys/IL/rv 17 BIJLAGE I DG I LIMITE NL 4. VERKLARING VAN IERLAND EN TSJECHIE "Ierland en Tsjechië zijn van oordeel dat verbranding altijd als verwijdering moet worden gedefinieerd. De definitie ervan als nuttige toepassing in het kader van deze richtlijn zal de inspanningen ter bevordering van een recyclerende samenleving en de bevordering van beperking en hergebruik binnen de afvalhiërarchie ondermijnen." 5. VERKLARING VAN FRANKRIJK "Frankrijk bevestigt dat het een groot belang hecht aan het beginsel "de vervuiler betaalt" en met name aan de verantwoordelijkheid van de eerste producent of houder van het afval tot en met de definitieve verwerking. Uit ervaring is vaak, en ook onlangs nog, gebleken dat de versnippering van verantwoordelijkheden in de verwerkingsketen onttrekking aan de verantwoordelijkheid met zich mee kan brengen en derhalve problematisch is en in geval van een gebrekkige verwerking kan leiden tot voor de gezondheid en het milieu onaanvaardbare situaties. Dit kan er tevens in resulteren dat de belastingbetaler uiteindelijk de last van de verwijdering van de slecht verwerkte afvalstoffen moet dragen. De producent van de afval- stoffen er tot en met de definitieve verwerking ervan bij betrekken is nuttig, omdat dit hem aanzet tot het zoeken en kiezen van veilige wijzen van verwerking van hoge kwaliteit. Op basis van dit beginsel kan tevens worden bijgedragen tot voorkoming van de ontwikkeling van illegale afvalstoffenhandel. In dit verband bevestigt Frankrijk opnieuw dat het in zijn wetgeving dit beginsel van de verantwoordelijkheid van de producent zal blijven toepassen en geen gebruik zal maken van de door artikel 9 geboden mogelijkheden, namelijk dat de lidstaten kunnen bepalen op welke wijze deze verantwoordelijkheid tussen de actoren van de verwerkingsketen kan worden gedeeld. Frankrijk verzoekt de Commissie en de lidstaten op dit punt uiterst waakzaam te blijven en de follow-up van de uitvoering van de richtlijn en van Verordening nr.1013/2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen, die op 12 juli in werking treedt, met name hierop toe te spitsen." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 18 BIJLAGE II DG I LIMITE NL BIJLAGE II Ad: punt 4  i
  34. A-punt i 1.1. Zweden is van oordeel dat, wanneer er sprake is van onderhandelingen in het kader van multilaterale milieuovereenkomsten op gebieden waar de Gemeenschap en de lidstaten bevoegdheden delen, dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat de Raad de Commissie machtigt om namens de Gemeenschap te onderhandelen. Met name voor onder- handelingen over en de sluiting van niet wettelijk bindende overeenkomsten is dit geen vereiste.: VERKLARING VAN DENEMARKEN, FINLAND EN ZWEDEN "Denemarken, Finland en Zweden benadrukken dat zowel op EU-niveau als op mondiaal niveau maatregelen moeten worden genomen om de bronnen van grensoverschrijdende verontreiniging aan te pakken, met name wat kwik betreft. Daarom roepen Denemarken, Finland en Zweden de Commissie op om haar inspanningen betreffende de Communautaire strategie voor kwik op te voeren en meer maatregelen te treffen om het kwikprobleem en de grensoverschrijdende verontreiniging van kwik door de lucht aan te pakken. Tevens beklemtonen Denemarken, Finland en Zweden dat de EU een krachtige motor moet zijn bij de opstelling van mondiale wettelijk bindende maatregelen tegen kwikbronnen." 2. VERKLARING VAN ITALIË  "Italië is van oordeel dat deze richtlijn een essentiële basis is voor het bereiken van een goede chemische toestand van de oppervlaktewaterlichamen. Het verheugt Italië dat de door het voorzitterschap voorgestelde compromistekst voor een nieuwe richtlijn inzake milieu- kwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid een aantal belangrijke elementen bevat, zoals met name de mogelijkheid voor de lidstaten om in sediment en/of biota voor bepaalde stoffen milieukwaliteitsnormen toe te passen op basis van hun fysisch-chemische kenmerken. Daardoor zal een reële en passende controle van de chemische verontreiniging door zulke stoffen kunnen worden uitgevoerd. Toch is Italië niet tevreden over de omschrijving van bepaalde milieukwaliteitsnormen aangezien die niet in overeenstemming zijn met de specifieke bepalingen van de kaderrichtlijn water. Italië acht het van essentieel belang dat voor het omschrijven van milieukwaliteitsnormen voor alle stoffen de toxicologische en ecotoxicologische criteria van de kaderrichtlijn water worden toegepast. De EU loopt anders het risico er niet in te slagen te voldoen aan de voorschriften van Beschikking nr. 2455/2001/EG tot vaststelling van de lst van prioritaire stoffen, waarin is bepaald dat de concentraties van die stoffen in het mariene milieu tegen 2020 vrwel nul moeten bedragen. Daarom roept Italië de Raad van de EU op om met het Europees Parlement in de tweede lezing constructief te onderhandelen zodat een ambitieuze richtlijn wordt aangenomen die voor alle betrokken stoffen in overeenstemming is met de kaderrichtlijn water, teneinde de Europese wateren en tegelijk de gezondheid van de Europese burgers afdoende te beschermen." 11382/07 gys/IL/rv 19 BIJLAGE II DG I LIMITE NL 3. VERKLARING VAN DE COMMISSIE "De Commissie erkent dat het nodig is de lidstaten bij te staan bij de uitvoering van artikel 3, artikel 4 en bijlage I, deel B (de punten 2 en 3). Ter ondersteuning van de praktische en technische toepassing van deze bepalingen zal de Commissie ervoor zorgen dat de lidstaten informatie en ervaring op dit gebied uitwisselen. Het is de bedoeling dat dit proces documenten over sturing en beste praktijken oplevert, die zo spoedig mogelijk door de betrokken Commissiediensten bekend gemaakt zullen worden. Dit proces zal worden georganiseerd als onderdeel van het vaste samenwerkingskader voor de uitvoering van de kaderrichtlijn water." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 20 BIJLAGE III DG I LIMITE NL BIJLAGE III Ad: punt 5 VERKLARING VAN ZWEDEN, BELGIË, DENEMARKEN, GRIEKENLAND, ITALIË EN PORTUGAL "Zweden, België, Denemaken, Griekenland, Italië en Portugal blijven zich zorgen maken over de onzekerheden omtrent de permanente opslag van metallisch, d.w.z. vloeibaar, kwik. Met het oog op een snel akkoord met het Europees Parlement hebben wij echter het compromis in de Raad aanvaard. Wij zullen ons in de toekomst actief inzetten om de verordening verder te ontwikkelen en tot een akkoord te komen over een doeltreffend uitvoerverbod voor en een veilige opslag van kwikafval." _______________ 11382/07 gys/IL/rv 21 BIJLAGE IV DG I LIMITE NL BIJLAGE IV Ad: punt 6 1. VERKLARING VAN DE RAAD "De Raad zal de aan de Commissie verstrekte onderhandelingsrichtsnoeren blijven bezien in het licht van de onderhandelingen en zo nodig overwegen om deze richtsnoeren vóór de vierde vergadering van de partijen bij het Protocol te wijzigen." 2. VERKLARING VAN ZWEDEN "Naar aanleiding van het besluit van de Raad inzake de deelname van de Europese Gemeenschap aan onderhandelingen over internationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grens- overschrijdende verplaatsing van veranderde levende organismen (VLO's) uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid, wenst Zweden de volgende verklaring af te leggen:  i
  35. A-punt i 1.2. Het feit dat de Raad de Commissie gemachtigd heeft te onderhandelen over inter- nationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grensoverschrijdende verplaatsing van VLO's, welke uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid moeten worden vast- gesteld, betekent volgens Zweden niet dat verlening van deze machtiging tot een principe wordt verheven in het kader van multilaterale milieuovereenkomsten op gebieden waarop de Gemeenschap en de lidstaten de bevoegdheid delen. Evenmin verandert deze machtiging ons standpunt over hoe onderhandelingen over niet wettelijk bindende overeenkomsten moeten worden gevoerd.: VERKLARING VAN DENEMARKEN, FINLAND EN ZWEDEN "Denemarken, Finland en Zweden benadrukken dat zowel op EU-niveau als op mondiaal niveau maatregelen moeten worden genomen om de bronnen van grensoverschrijdende verontreiniging aan te pakken, met name wat kwik betreft. Daarom roepen Denemarken, Finland en Zweden de Commissie op om haar inspanningen betreffende de Communautaire strategie voor kwik op te voeren en meer maatregelen te treffen om het kwikprobleem en de grensoverschrijdende verontreiniging van kwik door de lucht aan te pakken. Tevens beklemtonen Denemarken, Finland en Zweden dat de EU een krachtige motor moet zijn bij de opstelling van mondiale wettelijk bindende maatregelen tegen kwikbronnen." 2. VERKLARING VAN ITALIË  "Italië is van oordeel dat deze richtlijn een essentiële basis is voor het bereiken van een goede chemische toestand van de oppervlaktewaterlichamen. Het verheugt Italië dat de door het voorzitterschap voorgestelde compromistekst voor een nieuwe richtlijn inzake milieu- kwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid een aantal belangrijke elementen bevat, zoals met name de mogelijkheid voor de lidstaten om in sediment en/of biota voor bepaalde stoffen milieukwaliteitsnormen toe te passen op basis van hun fysisch-chemische kenmerken. Daardoor zal een reële en passende controle van de chemische verontreiniging door zulke stoffen kunnen worden uitgevoerd. Toch is Italië niet tevreden over de omschrijving van bepaalde milieukwaliteitsnormen aangezien die niet in overeenstemming zijn met de specifieke bepalingen van de kaderrichtlijn water. Italië acht het van essentieel belang dat voor het omschrijven van milieukwaliteitsnormen voor alle stoffen de toxicologische en ecotoxicologische criteria van de kaderrichtlijn water worden toegepast. De EU loopt anders het risico er niet in te slagen te voldoen aan de voorschriften van Beschikking nr. 2455/2001/EG tot vaststelling van de lst van prioritaire stoffen, waarin is bepaald dat de concentraties van die stoffen in het mariene milieu tegen 2020 vrwel nul moeten bedragen. Daarom roept Italië de Raad van de EU op om met het Europees Parlement in de tweede lezing constructief te onderhandelen zodat een ambitieuze richtlijn wordt aangenomen die voor alle betrokken stoffen in overeenstemming is met de kaderrichtlijn water, teneinde de Europese wateren en tegelijk de gezondheid van de Europese burgers afdoende te beschermen." 11382/07 gys/IL/rv 19 BIJLAGE II DG I LIMITE NL 3. VERKLARING VAN DE COMMISSIE "De Commissie erkent dat het nodig is de lidstaten bij te staan bij de uitvoering van artikel 3, artikel 4 en bijlage I, deel B (de punten 2 en 3). Ter ondersteuning van de praktische en technische toepassing van deze bepalingen zal de Commissie ervoor zorgen dat de lidstaten informatie en ervaring op dit gebied uitwisselen. Het is de bedoeling dat dit proces documenten over sturing en beste praktijken oplevert, die zo spoedig mogelijk door de betrokken Commissiediensten bekend gemaakt zullen worden. Dit proces zal worden georganiseerd als onderdeel van het vaste samenwerkingskader voor de uitvoering van de kaderrichtlijn water." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 20 BIJLAGE III DG I LIMITE NL BIJLAGE III Ad: punt 5 VERKLARING VAN ZWEDEN, BELGIË, DENEMARKEN, GRIEKENLAND, ITALIË EN PORTUGAL "Zweden, België, Denemaken, Griekenland, Italië en Portugal blijven zich zorgen maken over de onzekerheden omtrent de permanente opslag van metallisch, d.w.z. vloeibaar, kwik. Met het oog op een snel akkoord met het Europees Parlement hebben wij echter het compromis in de Raad aanvaard. Wij zullen ons in de toekomst actief inzetten om de verordening verder te ontwikkelen en tot een akkoord te komen over een doeltreffend uitvoerverbod voor en een veilige opslag van kwikafval." _______________ 11382/07 gys/IL/rv 21 BIJLAGE IV DG I LIMITE NL BIJLAGE IV Ad: punt 6 1. VERKLARING VAN DE RAAD "De Raad zal de aan de Commissie verstrekte onderhandelingsrichtsnoeren blijven bezien in het licht van de onderhandelingen en zo nodig overwegen om deze richtsnoeren vóór de vierde vergadering van de partijen bij het Protocol te wijzigen." 2. VERKLARING VAN ZWEDEN "Naar aanleiding van het besluit van de Raad inzake de deelname van de Europese Gemeenschap aan onderhandelingen over internationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grens- overschrijdende verplaatsing van veranderde levende organismen (VLO's) uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid, wenst Zweden de volgende verklaring af te leggen:  i

3.

Raadsvergadering

4.

Raad Milieu (ENV)

De raadsformatie i Milieu (ENV) bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van milieu. Deze Raad vergadert formeel vier keer per jaar, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Economische Zaken en Klimaat (momenteel vacant) aan.

De Raad Milieu is verantwoordelijk voor het milieubeleid van de EU, dat onder meer milieu­bescherming, het behoedzame gebruik van natuurlijke hulpbronnen en de bescherming van de menselijke gezondheid omvat. De Raad Milieu behandelt ook internationale milieukwesties, met name in verband met klimaat­verandering.

5.

Meer over...