Besluitpunt "Diversen Geen. ______________ 7941/07 pau/NGS/hd 7 DG G I LIMITE L Ad punt 5 (a) BIJLAGE Verklaring van de Republiek Polen voor de notulen van de Raad ECOFI over de aanneming van de richtlijn tot wijziging van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG, wat betreft procedureregels en evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling van verwervingen en vergrotingen van deelnemingen in de financiële sector Polen begrijpt dat de voorwaarden voor de verwerving en vergroting van deelnemingen in de financiële sector moeten worden geharmoniseerd. Niettemin zijn wij van oordeel dat het nieuwe acquis communautaire geen afbreuk mag doen aan de kwaliteit van het prudentiële toezicht van de nationale toezichthoudende financiële autoriteiten. Volgens ons zou dit het geval zijn indien de voorgestelde ontwerp-richtlijn tot vaststelling van geharmoniseerde voorschriften inzake meldings- drempels met betrekking tot de verwerving en vergroting van deelnemingen wordt aangenomen. De Poolse wetgeving voorziet in meldingsdrempels van meer dan 50%. Volgens ons vennootschapsrecht kunnen aandeelhouders met een gekwalificeerde deelneming bepaalde bevoegdheden enkel uitoefenen wanneer zij over de gekwalificeerde meerderheid van aandelen beschikken. Krachtens de vigerende desbetreffende wetgeving geldt dit in Polen onder meer voor banken die zijn opgericht in de vorm van een naamloze vennootschap. Dientengevolge voorziet onze bancaire regelgeving in een meldingsverplichting bij vergroting van de deelneming boven de drempels van 66% en 75%. Wij beschouwen dit als een zeer belangrijk toezichtsinstrument. De voorgestelde wijziging van de prudentiële voorschriften kan volgens ons afbreuk doen aan hun basisfunctie, het versterken van de financiële stabiliteit. Wij betreuren het ten zeerste dat onze nationale regelgevingspraktijk inzake financieel toezicht door de aanneming van deze richtlijn aanzienlijk zou moeten worden gewijzigd. Gezien deze problemen kan Polen het richtlijnvoorstel niet aanvaarden. Een en ander houdt verband met het feit dat het Poolse voorstel tot handhaving van de bevoegdheid van de lidstaten om andere dan de in de voorgestelde richtlijn vastgestelde geharmoniseerde drempels (namelijk 10%, 20%, 30 of 33% en 50%) toe te passen, niet is aanvaard. De handhaving van de geldende voorschriften zou zorgen voor hogere normen voor een doeltreffende prudentieel toezicht op financiële instellingen. _______________________"

Diversen Geen. ______________ 7941/07 pau/NGS/hd 7 DG G I LIMITE L Ad punt 5 (a) BIJLAGE Verklaring van de Republiek Polen voor de notulen van de Raad ECOFI over de aanneming van de richtlijn tot wijziging van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG, wat betreft procedureregels en evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling van verwervingen en vergrotingen van deelnemingen in de financiële sector Polen begrijpt dat de voorwaarden voor de verwerving en vergroting van deelnemingen in de financiële sector moeten worden geharmoniseerd. Niettemin zijn wij van oordeel dat het nieuwe acquis communautaire geen afbreuk mag doen aan de kwaliteit van het prudentiële toezicht van de nationale toezichthoudende financiële autoriteiten. Volgens ons zou dit het geval zijn indien de voorgestelde ontwerp-richtlijn tot vaststelling van geharmoniseerde voorschriften inzake meldings- drempels met betrekking tot de verwerving en vergroting van deelnemingen wordt aangenomen. De Poolse wetgeving voorziet in meldingsdrempels van meer dan 50%. Volgens ons vennootschapsrecht kunnen aandeelhouders met een gekwalificeerde deelneming bepaalde bevoegdheden enkel uitoefenen wanneer zij over de gekwalificeerde meerderheid van aandelen beschikken. Krachtens de vigerende desbetreffende wetgeving geldt dit in Polen onder meer voor banken die zijn opgericht in de vorm van een naamloze vennootschap. Dientengevolge voorziet onze bancaire regelgeving in een meldingsverplichting bij vergroting van de deelneming boven de drempels van 66% en 75%. Wij beschouwen dit als een zeer belangrijk toezichtsinstrument. De voorgestelde wijziging van de prudentiële voorschriften kan volgens ons afbreuk doen aan hun basisfunctie, het versterken van de financiële stabiliteit. Wij betreuren het ten zeerste dat onze nationale regelgevingspraktijk inzake financieel toezicht door de aanneming van deze richtlijn aanzienlijk zou moeten worden gewijzigd. Gezien deze problemen kan Polen het richtlijnvoorstel niet aanvaarden. Een en ander houdt verband met het feit dat het Poolse voorstel tot handhaving van de bevoegdheid van de lidstaten om andere dan de in de voorgestelde richtlijn vastgestelde geharmoniseerde drempels (namelijk 10%, 20%, 30 of 33% en 50%) toe te passen, niet is aanvaard. De handhaving van de geldende voorschriften zou zorgen voor hogere normen voor een doeltreffende prudentieel toezicht op financiële instellingen. _______________________

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

A-punt

Dit zijn agendapunten die de Raad van de Europese Unie i niet hoeft te bespreken tijdens een Raadsvergadering i. A-punten worden als hamerstuk (zonder discussie) afgehandeld en goedgekeurd omdat binnen het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper) i, raadswerkgroepen i of een andere Raadsformatie i al overeenstemming is bereikt. Dit in tegenstelling tot B-punten i, waarover wel discussie plaatsvindt.

 
 

2.

Gegevens

vergadering Raadsvergadering ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN, Brussel
datum 2007-03-27
puntnummer 6.
soort behandeling A-punt
oorspronkelijke titel Diversen Geen. ______________ 7941/07 pau/NGS/hd 7 DG G I LIMITE L Ad punt 5 (a) BIJLAGE Verklaring van de Republiek Polen voor de notulen van de Raad ECOFI over de aanneming van de richtlijn tot wijziging van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG, wat betreft procedureregels en evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling van verwervingen en vergrotingen van deelnemingen in de financiële sector Polen begrijpt dat de voorwaarden voor de verwerving en vergroting van deelnemingen in de financiële sector moeten worden geharmoniseerd. Niettemin zijn wij van oordeel dat het nieuwe acquis communautaire geen afbreuk mag doen aan de kwaliteit van het prudentiële toezicht van de nationale toezichthoudende financiële autoriteiten. Volgens ons zou dit het geval zijn indien de voorgestelde ontwerp-richtlijn tot vaststelling van geharmoniseerde voorschriften inzake meldings- drempels met betrekking tot de verwerving en vergroting van deelnemingen wordt aangenomen. De Poolse wetgeving voorziet in meldingsdrempels van meer dan 50%. Volgens ons vennootschapsrecht kunnen aandeelhouders met een gekwalificeerde deelneming bepaalde bevoegdheden enkel uitoefenen wanneer zij over de gekwalificeerde meerderheid van aandelen beschikken. Krachtens de vigerende desbetreffende wetgeving geldt dit in Polen onder meer voor banken die zijn opgericht in de vorm van een naamloze vennootschap. Dientengevolge voorziet onze bancaire regelgeving in een meldingsverplichting bij vergroting van de deelneming boven de drempels van 66% en 75%. Wij beschouwen dit als een zeer belangrijk toezichtsinstrument. De voorgestelde wijziging van de prudentiële voorschriften kan volgens ons afbreuk doen aan hun basisfunctie, het versterken van de financiële stabiliteit. Wij betreuren het ten zeerste dat onze nationale regelgevingspraktijk inzake financieel toezicht door de aanneming van deze richtlijn aanzienlijk zou moeten worden gewijzigd. Gezien deze problemen kan Polen het richtlijnvoorstel niet aanvaarden. Een en ander houdt verband met het feit dat het Poolse voorstel tot handhaving van de bevoegdheid van de lidstaten om andere dan de in de voorgestelde richtlijn vastgestelde geharmoniseerde drempels (namelijk 10%, 20%, 30 of 33% en 50%) toe te passen, niet is aanvaard. De handhaving van de geldende voorschriften zou zorgen voor hogere normen voor een doeltreffende prudentieel toezicht op financiële instellingen. _______________________