Raadsvergadering ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN, Brussel

Atomium in Brussel
© Kevin Bergenhenegouwen
datum 27 maart 2007 06:00 - 14:00
plaats Brussel, België
organisatie Raad Economische en Financiële Zaken (ECOFIN) i

2792e zitting van de Raad van de Europese Unie (ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN), gehouden te Brussel op 27 maart 2007

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Officiële agenda

2.

Besluitpunten

  1. A-punt i 6. Diversen . ................................................................................................................................... 6 BIJLAGE .......................................................................................................................................... 7 o o o 7941/07 pau/NGS/hd 3 DG G I LIMITE L 1. Goedkeuring van de agenda  i
  2. A-punt i 9.2. Verklaring van Duitsland: Beschikking van de Raad tot oprichting van de Europese gemeenschappelijke onderneming voor ITER en de ontwikkeling van fusie-energie en tot toekenning van gunsten daaraan  i
  3. A-punt i 2. Goedkeuring van de lijst van A-punten 7621/07 PTS A 14 De Raad heeft de lijst van A-punten in document 7621/07 goedgekeurd. In addendum 1 bij deze notulen staat informatie over de punten 9 en 10 van die lijst. De documentcodes voor de punten 4, 6 en 13 dienen als volgt te worden gelezen: Punt 4.  i
  4. A-punt i 9.1. Gezamenlijke verklaring van de Raad en de Commissie: Beschikking van de Raad tot oprichting van de Europese gemeenschappelijke onderneming voor ITER en de ontwikkeling van fusie-energie en tot toekenning van gunsten daaraan  i
  5. A-punt i 3. Uitvoering van het stabiliteits- en groeipact (in besloten kader) (a) Stabiliteitsprogramma's (tweede reeks lidstaten) - Aanneming van adviezen van de Raad = België  i
  6. A-punt i 9.2. Verklaring van de Britse delegatie: Beschikking van de Raad tot oprichting van de Europese gemeenschappelijke onderneming voor ITER en de ontwikkeling van fusie-energie en tot toekenning van gunsten daaraan  i
  7. A-punt i 4. Algemene begroting van de Europese Unie (a) Prioriteiten van de Raad voor de begroting 2008 - Aanneming van de conclusies van de Raad  i
  8. A-punt i 9.3. Verklaring van de Letse delegatie: Beschikking van de Raad tot oprichting van de Europese gemeenschappelijke onderneming voor ITER en de ontwikkeling van fusie-energie en tot toekenning van gunsten daaraan  i
  9. A-punt i 5. Financiële diensten (a) Richtlijn betreffende de prudentiële beoordeling van verwervingen in de financiële sector (wijziging van de Richtlijnen 92/49/EEG, 2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG) (openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 8, lid 1, van het reglement van orde van de Raad) - Politiek akkoord  i
  10. A-punt i 6. Diversen Geen. ______________ 7941/07 pau/NGS/hd 7 DG G I LIMITE L Ad punt 5 (a) BIJLAGE Verklaring van de Republiek Polen voor de notulen van de Raad ECOFI over de aanneming van de richtlijn tot wijziging van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG, wat betreft procedureregels en evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling van verwervingen en vergrotingen van deelnemingen in de financiële sector Polen begrijpt dat de voorwaarden voor de verwerving en vergroting van deelnemingen in de financiële sector moeten worden geharmoniseerd. Niettemin zijn wij van oordeel dat het nieuwe acquis communautaire geen afbreuk mag doen aan de kwaliteit van het prudentiële toezicht van de nationale toezichthoudende financiële autoriteiten. Volgens ons zou dit het geval zijn indien de voorgestelde ontwerp-richtlijn tot vaststelling van geharmoniseerde voorschriften inzake meldings- drempels met betrekking tot de verwerving en vergroting van deelnemingen wordt aangenomen. De Poolse wetgeving voorziet in meldingsdrempels van meer dan 50%. Volgens ons vennootschapsrecht kunnen aandeelhouders met een gekwalificeerde deelneming bepaalde bevoegdheden enkel uitoefenen wanneer zij over de gekwalificeerde meerderheid van aandelen beschikken. Krachtens de vigerende desbetreffende wetgeving geldt dit in Polen onder meer voor banken die zijn opgericht in de vorm van een naamloze vennootschap. Dientengevolge voorziet onze bancaire regelgeving in een meldingsverplichting bij vergroting van de deelneming boven de drempels van 66% en 75%. Wij beschouwen dit als een zeer belangrijk toezichtsinstrument. De voorgestelde wijziging van de prudentiële voorschriften kan volgens ons afbreuk doen aan hun basisfunctie, het versterken van de financiële stabiliteit. Wij betreuren het ten zeerste dat onze nationale regelgevingspraktijk inzake financieel toezicht door de aanneming van deze richtlijn aanzienlijk zou moeten worden gewijzigd. Gezien deze problemen kan Polen het richtlijnvoorstel niet aanvaarden. Een en ander houdt verband met het feit dat het Poolse voorstel tot handhaving van de bevoegdheid van de lidstaten om andere dan de in de voorgestelde richtlijn vastgestelde geharmoniseerde drempels (namelijk 10%, 20%, 30 of 33% en 50%) toe te passen, niet is aanvaard. De handhaving van de geldende voorschriften zou zorgen voor hogere normen voor een doeltreffende prudentieel toezicht op financiële instellingen. _______________________  i

3.

Raadsvergadering

4.

Raad Economische en Financiële Zaken (ECOFIN)

De raadsformatie i Economische en Financiële Zaken (ECOFIN) bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van economische zaken en/of financiën. Deze raad vergadert formeel één keer per maand, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Financiën Eelco Heinen i (VVD) aan.

De Raad Economische en Financiële Zaken is verantwoordelijk voor het EU-beleid op drie grote gebieden: economisch beleid, belasting­vraagstukken en regelgeving inzake financiële diensten. De dag voorafgaand aan de ECOFIN-bijeenkomst komt gewoonlijk de Eurogroep i bijeen.

5.

Meer over...