Besluitpunt "Zweden is van oordeel dat, wanneer er sprake is van onderhandelingen in het kader van multilaterale milieuovereenkomsten op gebieden waar de Gemeenschap en de lidstaten bevoegdheden delen, dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat de Raad de Commissie machtigt om namens de Gemeenschap te onderhandelen. Met name voor onder- handelingen over en de sluiting van niet wettelijk bindende overeenkomsten is dit geen vereiste.: VERKLARING VAN DENEMARKEN, FINLAND EN ZWEDEN "Denemarken, Finland en Zweden benadrukken dat zowel op EU-niveau als op mondiaal niveau maatregelen moeten worden genomen om de bronnen van grensoverschrijdende verontreiniging aan te pakken, met name wat kwik betreft. Daarom roepen Denemarken, Finland en Zweden de Commissie op om haar inspanningen betreffende de Communautaire strategie voor kwik op te voeren en meer maatregelen te treffen om het kwikprobleem en de grensoverschrijdende verontreiniging van kwik door de lucht aan te pakken. Tevens beklemtonen Denemarken, Finland en Zweden dat de EU een krachtige motor moet zijn bij de opstelling van mondiale wettelijk bindende maatregelen tegen kwikbronnen." 2. VERKLARING VAN ITALIË  "Italië is van oordeel dat deze richtlijn een essentiële basis is voor het bereiken van een goede chemische toestand van de oppervlaktewaterlichamen. Het verheugt Italië dat de door het voorzitterschap voorgestelde compromistekst voor een nieuwe richtlijn inzake milieu- kwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid een aantal belangrijke elementen bevat, zoals met name de mogelijkheid voor de lidstaten om in sediment en/of biota voor bepaalde stoffen milieukwaliteitsnormen toe te passen op basis van hun fysisch-chemische kenmerken. Daardoor zal een reële en passende controle van de chemische verontreiniging door zulke stoffen kunnen worden uitgevoerd. Toch is Italië niet tevreden over de omschrijving van bepaalde milieukwaliteitsnormen aangezien die niet in overeenstemming zijn met de specifieke bepalingen van de kaderrichtlijn water. Italië acht het van essentieel belang dat voor het omschrijven van milieukwaliteitsnormen voor alle stoffen de toxicologische en ecotoxicologische criteria van de kaderrichtlijn water worden toegepast. De EU loopt anders het risico er niet in te slagen te voldoen aan de voorschriften van Beschikking nr. 2455/2001/EG tot vaststelling van de lst van prioritaire stoffen, waarin is bepaald dat de concentraties van die stoffen in het mariene milieu tegen 2020 vrwel nul moeten bedragen. Daarom roept Italië de Raad van de EU op om met het Europees Parlement in de tweede lezing constructief te onderhandelen zodat een ambitieuze richtlijn wordt aangenomen die voor alle betrokken stoffen in overeenstemming is met de kaderrichtlijn water, teneinde de Europese wateren en tegelijk de gezondheid van de Europese burgers afdoende te beschermen." 11382/07 gys/IL/rv 19 BIJLAGE II DG I LIMITE NL 3. VERKLARING VAN DE COMMISSIE "De Commissie erkent dat het nodig is de lidstaten bij te staan bij de uitvoering van artikel 3, artikel 4 en bijlage I, deel B (de punten 2 en 3). Ter ondersteuning van de praktische en technische toepassing van deze bepalingen zal de Commissie ervoor zorgen dat de lidstaten informatie en ervaring op dit gebied uitwisselen. Het is de bedoeling dat dit proces documenten over sturing en beste praktijken oplevert, die zo spoedig mogelijk door de betrokken Commissiediensten bekend gemaakt zullen worden. Dit proces zal worden georganiseerd als onderdeel van het vaste samenwerkingskader voor de uitvoering van de kaderrichtlijn water." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 20 BIJLAGE III DG I LIMITE NL BIJLAGE III Ad: punt 5 VERKLARING VAN ZWEDEN, BELGIË, DENEMARKEN, GRIEKENLAND, ITALIË EN PORTUGAL "Zweden, België, Denemaken, Griekenland, Italië en Portugal blijven zich zorgen maken over de onzekerheden omtrent de permanente opslag van metallisch, d.w.z. vloeibaar, kwik. Met het oog op een snel akkoord met het Europees Parlement hebben wij echter het compromis in de Raad aanvaard. Wij zullen ons in de toekomst actief inzetten om de verordening verder te ontwikkelen en tot een akkoord te komen over een doeltreffend uitvoerverbod voor en een veilige opslag van kwikafval." _______________ 11382/07 gys/IL/rv 21 BIJLAGE IV DG I LIMITE NL BIJLAGE IV Ad: punt 6 1. VERKLARING VAN DE RAAD "De Raad zal de aan de Commissie verstrekte onderhandelingsrichtsnoeren blijven bezien in het licht van de onderhandelingen en zo nodig overwegen om deze richtsnoeren vóór de vierde vergadering van de partijen bij het Protocol te wijzigen." 2. VERKLARING VAN ZWEDEN "Naar aanleiding van het besluit van de Raad inzake de deelname van de Europese Gemeenschap aan onderhandelingen over internationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grens- overschrijdende verplaatsing van veranderde levende organismen (VLO's) uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid, wenst Zweden de volgende verklaring af te leggen:"

VERKLARING VAN DENEMARKEN, FINLAND EN ZWEDEN "Denemarken, Finland en Zweden benadrukken dat zowel op EU-niveau als op mondiaal niveau maatregelen moeten worden genomen om de bronnen van grensoverschrijdende verontreiniging aan te pakken, met name wat kwik betreft. Daarom roepen Denemarken, Finland en Zweden de Commissie op om haar inspanningen betreffende de Communautaire strategie voor kwik op te voeren en meer maatregelen te treffen om het kwikprobleem en de grensoverschrijdende verontreiniging van kwik door de lucht aan te pakken. Tevens beklemtonen Denemarken, Finland en Zweden dat de EU een krachtige motor moet zijn bij de opstelling van mondiale wettelijk bindende maatregelen tegen kwikbronnen." 2. VERKLARING VAN ITALIˠ "Italië is van oordeel dat deze richtlijn een essentiële basis is voor het bereiken van een goede chemische toestand van de oppervlaktewaterlichamen. Het verheugt Italië dat de door het voorzitterschap voorgestelde compromistekst voor een nieuwe richtlijn inzake milieu- kwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid een aantal belangrijke elementen bevat, zoals met name de mogelijkheid voor de lidstaten om in sediment en/of biota voor bepaalde stoffen milieukwaliteitsnormen toe te passen op basis van hun fysisch-chemische kenmerken. Daardoor zal een reële en passende controle van de chemische verontreiniging door zulke stoffen kunnen worden uitgevoerd. Toch is Italië niet tevreden over de omschrijving van bepaalde milieukwaliteitsnormen aangezien die niet in overeenstemming zijn met de specifieke bepalingen van de kaderrichtlijn water. Italië acht het van essentieel belang dat voor het omschrijven van milieukwaliteitsnormen voor alle stoffen de toxicologische en ecotoxicologische criteria van de kaderrichtlijn water worden toegepast. De EU loopt anders het risico er niet in te slagen te voldoen aan de voorschriften van Beschikking nr. 2455/2001/EG tot vaststelling van de lst van prioritaire stoffen, waarin is bepaald dat de concentraties van die stoffen in het mariene milieu tegen 2020 vrwel nul moeten bedragen. Daarom roept Italië de Raad van de EU op om met het Europees Parlement in de tweede lezing constructief te onderhandelen zodat een ambitieuze richtlijn wordt aangenomen die voor alle betrokken stoffen in overeenstemming is met de kaderrichtlijn water, teneinde de Europese wateren en tegelijk de gezondheid van de Europese burgers afdoende te beschermen." 11382/07 gys/IL/rv 19 BIJLAGE II DG I LIMITE NL 3. VERKLARING VAN DE COMMISSIE "De Commissie erkent dat het nodig is de lidstaten bij te staan bij de uitvoering van artikel 3, artikel 4 en bijlage I, deel B (de punten 2 en 3). Ter ondersteuning van de praktische en technische toepassing van deze bepalingen zal de Commissie ervoor zorgen dat de lidstaten informatie en ervaring op dit gebied uitwisselen. Het is de bedoeling dat dit proces documenten over sturing en beste praktijken oplevert, die zo spoedig mogelijk door de betrokken Commissiediensten bekend gemaakt zullen worden. Dit proces zal worden georganiseerd als onderdeel van het vaste samenwerkingskader voor de uitvoering van de kaderrichtlijn water." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 20 BIJLAGE III DG I LIMITE NL BIJLAGE III Ad: punt 5 VERKLARING VAN ZWEDEN, BELGIË, DENEMARKEN, GRIEKENLAND, ITALIˠEN PORTUGAL "Zweden, België, Denemaken, Griekenland, Italië en Portugal blijven zich zorgen maken over de onzekerheden omtrent de permanente opslag van metallisch, d.w.z. vloeibaar, kwik. Met het oog op een snel akkoord met het Europees Parlement hebben wij echter het compromis in de Raad aanvaard. Wij zullen ons in de toekomst actief inzetten om de verordening verder te ontwikkelen en tot een akkoord te komen over een doeltreffend uitvoerverbod voor en een veilige opslag van kwikafval." _______________ 11382/07 gys/IL/rv 21 BIJLAGE IV DG I LIMITE NL BIJLAGE IV Ad: punt 6 1. VERKLARING VAN DE RAAD "De Raad zal de aan de Commissie verstrekte onderhandelingsrichtsnoeren blijven bezien in het licht van de onderhandelingen en zo nodig overwegen om deze richtsnoeren vóór de vierde vergadering van de partijen bij het Protocol te wijzigen." 2. VERKLARING VAN ZWEDEN "Naar aanleiding van het besluit van de Raad inzake de deelname van de Europese Gemeenschap aan onderhandelingen over internationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grens- overschrijdende verplaatsing van veranderde levende organismen (VLO's) uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid, wenst Zweden de volgende verklaring af te leggen:

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

A-punt

Dit zijn agendapunten die de Raad van de Europese Unie i niet hoeft te bespreken tijdens een Raadsvergadering i. A-punten worden als hamerstuk (zonder discussie) afgehandeld en goedgekeurd omdat binnen het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper) i, raadswerkgroepen i of een andere Raadsformatie i al overeenstemming is bereikt. Dit in tegenstelling tot B-punten i, waarover wel discussie plaatsvindt.

 
 

2.

Gegevens

vergadering 2812nd Raad Milieu, Luxemburg
datum 2007-06-28
puntnummer 1.1.
soort behandeling A-punt
oorspronkelijke titel VERKLARING VAN DENEMARKEN, FINLAND EN ZWEDEN "Denemarken, Finland en Zweden benadrukken dat zowel op EU-niveau als op mondiaal niveau maatregelen moeten worden genomen om de bronnen van grensoverschrijdende verontreiniging aan te pakken, met name wat kwik betreft. Daarom roepen Denemarken, Finland en Zweden de Commissie op om haar inspanningen betreffende de Communautaire strategie voor kwik op te voeren en meer maatregelen te treffen om het kwikprobleem en de grensoverschrijdende verontreiniging van kwik door de lucht aan te pakken. Tevens beklemtonen Denemarken, Finland en Zweden dat de EU een krachtige motor moet zijn bij de opstelling van mondiale wettelijk bindende maatregelen tegen kwikbronnen." 2. VERKLARING VAN ITALIË  "Italië is van oordeel dat deze richtlijn een essentiële basis is voor het bereiken van een goede chemische toestand van de oppervlaktewaterlichamen. Het verheugt Italië dat de door het voorzitterschap voorgestelde compromistekst voor een nieuwe richtlijn inzake milieu- kwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid een aantal belangrijke elementen bevat, zoals met name de mogelijkheid voor de lidstaten om in sediment en/of biota voor bepaalde stoffen milieukwaliteitsnormen toe te passen op basis van hun fysisch-chemische kenmerken. Daardoor zal een reële en passende controle van de chemische verontreiniging door zulke stoffen kunnen worden uitgevoerd. Toch is Italië niet tevreden over de omschrijving van bepaalde milieukwaliteitsnormen aangezien die niet in overeenstemming zijn met de specifieke bepalingen van de kaderrichtlijn water. Italië acht het van essentieel belang dat voor het omschrijven van milieukwaliteitsnormen voor alle stoffen de toxicologische en ecotoxicologische criteria van de kaderrichtlijn water worden toegepast. De EU loopt anders het risico er niet in te slagen te voldoen aan de voorschriften van Beschikking nr. 2455/2001/EG tot vaststelling van de lst van prioritaire stoffen, waarin is bepaald dat de concentraties van die stoffen in het mariene milieu tegen 2020 vrwel nul moeten bedragen. Daarom roept Italië de Raad van de EU op om met het Europees Parlement in de tweede lezing constructief te onderhandelen zodat een ambitieuze richtlijn wordt aangenomen die voor alle betrokken stoffen in overeenstemming is met de kaderrichtlijn water, teneinde de Europese wateren en tegelijk de gezondheid van de Europese burgers afdoende te beschermen." 11382/07 gys/IL/rv 19 BIJLAGE II DG I LIMITE NL 3. VERKLARING VAN DE COMMISSIE "De Commissie erkent dat het nodig is de lidstaten bij te staan bij de uitvoering van artikel 3, artikel 4 en bijlage I, deel B (de punten 2 en 3). Ter ondersteuning van de praktische en technische toepassing van deze bepalingen zal de Commissie ervoor zorgen dat de lidstaten informatie en ervaring op dit gebied uitwisselen. Het is de bedoeling dat dit proces documenten over sturing en beste praktijken oplevert, die zo spoedig mogelijk door de betrokken Commissiediensten bekend gemaakt zullen worden. Dit proces zal worden georganiseerd als onderdeel van het vaste samenwerkingskader voor de uitvoering van de kaderrichtlijn water." ___________________ 11382/07 gys/IL/rv 20 BIJLAGE III DG I LIMITE NL BIJLAGE III Ad: punt 5 VERKLARING VAN ZWEDEN, BELGIË, DENEMARKEN, GRIEKENLAND, ITALIË EN PORTUGAL "Zweden, België, Denemaken, Griekenland, Italië en Portugal blijven zich zorgen maken over de onzekerheden omtrent de permanente opslag van metallisch, d.w.z. vloeibaar, kwik. Met het oog op een snel akkoord met het Europees Parlement hebben wij echter het compromis in de Raad aanvaard. Wij zullen ons in de toekomst actief inzetten om de verordening verder te ontwikkelen en tot een akkoord te komen over een doeltreffend uitvoerverbod voor en een veilige opslag van kwikafval." _______________ 11382/07 gys/IL/rv 21 BIJLAGE IV DG I LIMITE NL BIJLAGE IV Ad: punt 6 1. VERKLARING VAN DE RAAD "De Raad zal de aan de Commissie verstrekte onderhandelingsrichtsnoeren blijven bezien in het licht van de onderhandelingen en zo nodig overwegen om deze richtsnoeren vóór de vierde vergadering van de partijen bij het Protocol te wijzigen." 2. VERKLARING VAN ZWEDEN "Naar aanleiding van het besluit van de Raad inzake de deelname van de Europese Gemeenschap aan onderhandelingen over internationale regels en procedures op het gebied van aansprakelijkheid en schadeloosstelling voor schade die voortvloeit uit de grens- overschrijdende verplaatsing van veranderde levende organismen (VLO's) uit hoofde van het Protocol van Cartagena inzake bioveiligheid, wenst Zweden de volgende verklaring af te leggen: